ביהמ"ש החליט: מלכה לייפר הנאשמת בפדופיליה תוסגר לאוסטרליה

אחרי שבית המשפט קבע כי היא כשירה לעמוד לדין, בית המשפט המחוזי הורה על הסגרתה של לייפר, שהואשמה כי תקפה מינית תלמידות בעת שהייתה מנהלת בית ספר במלבורן. בכוונת הנאשמת לערער לעליון

זמן צפייה: 03:56

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע הבוקר (שני) כי מלכה לייפר, שהואשמה בתקיפות מיניות ומעשי אונס בתלמידותיה בעת שהייתה מנהלת בית ספר חרדי במלבורן, תוסגר לאוסטרליה. בכוונתה של לייפר לערער לבית המשפט העליון בנוגע לפסיקה.

עו"ד מתן עקיבא ועו"ד אביטל ריבנר מהמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה מסרו: "בסיומו של הליך ארוך, ממושך ומורכב, קיבל בית המשפט המחוזי את העתירה שהגישה המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה והכריז על מלכה לייפר בת הסגרה לאוסטרליה. זהו יום חשוב עבור שלטון החוק, עבור המחויבות הבינלאומית של ישראל ובמיוחד עבור נפגעות העבירה. צר לנו על כך שההליכים התמשכו זמן רב, וזאת בעיקר בשל ניסונה של לייפר להתחזות לחולת נפש – ניסיון שכשל על פי החלטות בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון״.

לעוד כתבות בנושא:

פרשת מלכה לייפר: הוגש ערעור לעליון ובקשה לעיכוב הליך ההסגרה

אוסטרליה מברכת על המשך הליך הסגרת מלכה לייפר: "מחויבים לצדק"

ביהמ"ש קבע: מלכה לייפר כשירה לעמוד לדין – הליך הסגרתה יחודש

מלכה לייפר
מלכה לייפר | צילום: חדשות 13

עורכי הדין טל גבאי ויהודה פריד, פרקליטיה של מלכה לייפר: "החלטת המחוזי מהיום אינה סוף פסוק וההכרעה הסופית תתקבל בבית המשפט העליון, בעקבות ערעור שבכוונת מרשתנו להגיש. צריך לזכור שגם בעניין כשירותה הנפשית אנחנו אוחזים בטענות כבדות משקל אשר מתבססות בראש ובראשונה על המחלוקת בין המומחים הפסיכיאטרים מטעם המדינה, עד כדי כך שבימים אלו ממש מומחי שב״ס מאבחנים את הגברת לייפר כחולת נפש ומעניקים לה טיפול אנטי פסיכוטי משמעותי. לאור הספק הממשי בשאלת כשירותה, בית המשפט העליון, בהחלטה תקדימית, הורה למדינה לפעול להשיבה לישראל במידה ויתברר באוסטליה שהיא איננה כשירה לעמוד לדין".

שר המשפטים, אבי ניסנקורן, בירך על ההחלטה: "‏אני מברך על החלטת בית המשפט וההכרזה על מלכה לייפר בת הסגרה. לאחר שנים של ייסורים, יזכו סוף סוף נפגעות העבירה לעשיית צדק. לייפר עשתה מעשה חמור וניסתה להתחזות ללוקה בנפשה על מנת לחמוק מהסגרה. אפעל לזרז ככל הניתן את המשך ההליך כדי להוציא אל הפועל את ההסגרה של לייפר לאוסטרליה".

מארגון "מגן" המלווה את הנפגעות נמסר בתגובה: "החלטת בית-המשפט הסירה אבן מעל ליבנו והוכיחה מעל לכל ספק את המסר אותו דאגנו לפרסם במשך השנים האחרונות, אשר מלכה לייפר ראויה לעמוד לדין ואסור שתחמוק ממנו באמתלות שקריות ומעושות".

"ביום זה, ליבנו עם הנפגעות, שגם אם אין דבר שיוכל לכפר על המעשים שנעשו להן, אנו מקווים שההחלטה תחזק אותן ויתן להן מעט נחמה לאחר שנים של טלטלות עזות וייאוש ממערכת הצדק הישראלית. הן הוכיחו כי גם אם הדרך קשה וארוכה במיוחד, כאשר נלחמים על האמת בנחישות, בסופו של דבר זוכים לניצחון".

כזכור, רק בתחילת החודש דחה בית המשפט העליון פה אחד את ערעורה של לייפר, וקבע כי מצבה הנפשי לא מונע את הסגרתה. "אין לקבל את טענתה הבלתי שגרתית לפיה היא נכנסת למצב פסיכוטי לפני כל דיון משפטי בעניינה ובזמן בדיקותיה על ידי פסיכיאטרים, כך שמצבה משתפר ומתדרדר לסירוגין בהתאם להליכים המשפטיים", נכתב בפסיקת בית המשפט. "שבעה פסיכיאטרים קבעו שהיא מתחזה".

בזמנו, עורכי דינה טל גבאי ויהודה פריד, מסרו בתגובה: "בית המשפט העליון לא שלל את העובדה שמלכה לייפר טופלה בתרופות פסיכיאטריות, ואף הדגיש כי העובדה הזו מעוררת תמיהה ובסופו של יום לא קבע כי הייתה 'התחזות' מצדה והותיר את ההכרעה הסופית בשאלת הכשירות לרשויות המשפט האוסטרליות".

מלכה לייפר, החשודה שאנסה תלמידותיה כשניהלה ביה''ס באוסטרליה
מלכה לייפר, החשודה שאנסה תלמידותיה כשניהלה ביה''ס באוסטרליה | צילום: צילום מסך

בהודעת הערעור, ציינו עורכי הדין את החלטת בית המשפט להפסיק את כל ההליכים נגד לייפר בשנת 2016 שהתבססה על מספר רב של מסמכים רפואיים לצד חוות דעת, הן מטעם בתי החולים הציבוריים, הן מטעם פסיכיאטרים פרטיים והן מטעם הפסיכיאטר המחוזי בירושלים, שקבעו כי לייפר סובלת ממחלת נפש סכיזואפקטיבית וגם מסוג דיכאון פסיכוטי ואינה כשירה לעמוד לדין.

"כשירותו של נאשם לעמוד לדין תלויה ביכולתו להבין את מהותם של ההליכים המתנהלים נגדו ולהתגונן נגד האשמה", נכתב בהחלטה של השופטת מרים לומפ. "במקרה הנוכחי שוכנעתי, לאור האמור בחוות דעת הפאנל, כי המשיבה מבינה את האישומים אשר בגינם היא תעמוד לדין באוסטרליה, וכן מבינה את מהות הליך ההסגרה".

מלכה לייפר בישראל
מלכה לייפר בישראל | צילום: חדשות ערוץ 13

"בניגוד לדיונים קודמים, לפני בית משפט והוועדות הפסיכיאטריות בהם חוותה התפרקות, הרי שהיא לא התמוטטה, לא בהתה, לא הייתה אפטית על אף שהבינה כי מדובר בפסיכיאטרים הבודקים אותה על רקע ההליך המשפטי", נכתב.

"לא נעלם מעיני כי למשיבה היו בעבר וישנן בהווה בעיות נפשיות, כפי שגם אישרו חברי פאנל המומחים בעדויותיהם בבית המשפט. אולם, אין מדובר בבעיות נפשיות פסיכוטיות של מחלת נפש במובנה המשפטי. הרושם שנותר בי הוא, שהמשיבה מעצימה את בעיותיה הנפשיות, ובכך היא מתחזה למי שחולה במחלת נפש".