מאסר עולם לרוצח לוחם דובדבן רונן לוברסקי: "ביזיון ובושה"

בית המשפט הצבאי הטיל על אסלאם נאג'י פיצויים בסך 258 אלף שקלים בגין גרימת מותו בכוונה של הלוחם ובשל שיבוש הליכי משפט. משפחתו, שדרשה עונש מוות, זעמה: "משתלם לרצוח ישראלים"

זמן צפייה: 01:08

בית המשפט הצבאי גזר היום (שני) את דינו של הפלסטיני איסלאם נאג'י והטיל עליו מאסר עולם ועוד שמונה חודשי מאסר בפועל בגין שיבוש הליכי משפט בגין גרימת מותו של לוחם דובדבן סמל ראשון רונן לוברסקי, עבירה המקבילה לרצח בבתי המשפט האזרחיים. נוסף על כך נגזר עליו לשלם פיצויים בסך 258 אלף שקלים. זאת, לאחר שבחודש אפריל הרשיע בית המשפט הצבאי ביהודה את נאג'י בעבירות אלה. כזכור, נאג'י השליך לוח שיש על ראשו של לוברסקי ופצע אותו אנושות. הלוחם מת יומיים לאחר מכן כתוצאה מפציעתו.

ראש בית הדין אמר בעת מתן גזר הדין: "הנאשם חילל את ערך החיים. במעשיו פגע גם בערכים של שמירת הסדר באזור. בכל חברה מתוקנת זכה ערך החיים להכרה עליונה. כך נמצאת גם במשפט העברי וגם בכתבי האסלאם. הנאשם בחר ליטול חייו של אדם. מובן כי כל עונש שיושת אינו יכול להשיב את המנוח לחיק משפחתו. לנוכח העונש הוא מאסר עולם ויינתן עונש נוסף על שיבוש הליכי משפט בדמות מאסר בפועל של 8 חודשים. כל סכום גבוה ככל שייקבע לא יחזיר את המנוח. הפיצוי הוא מענה ראשוני בלבד. לא יהיה הפיצוי כדי לשפות את עניין המנוח".

ולדימיר לוברסקי, אביו של רונן, העביר ביקורת על מערכת המשפט לאחר מתן גזר הדין ואמר "ביזיון ובושה למשפט הישראלי ובכלל למדינה, שכך מערכת המשפט מתייחסת לאזרחיה. היום קיבלנו הוכחה נוספת, וכך גם כל המחבלים הפוטנציאלים קיבלו הוכחה, שזה משתלם מאוד לרצוח ישראלים. אני נסער". המשפחה דרשה טרם הקראת גזר הדין להטיל עונש מוות על נאג'י.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190722-1002' autoplay='0' credit='' desc='משפחתו של רונן לוברסקי לפני הדיון' kid='1_2vcks6ue' duration='53'']

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

המחבל שהשליך לוח שיש על לוחם דובדבן לוברסקי – הורשע ברצח

"הצ'חצ'חים" מול "הם מפחדים": זה הזמן להכריע ביבי או בגין?

איראן עושה בית ספר למערב שכמעט ולא מגיב • פרשנות

המחבל איסלאם נאג'י
המחבל איסלאם נאג'י | צילום: חדשות 13

סמ"ר רונן לוברסקי
סמ"ר רונן לוברסקי | צילום: חדשות 13

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס לגזר הדין ואמר כי "רק גזר דין מוות הוא העונש הצודק והנכון לרצח שתיכנן מראש המחבל המתועב לפרטי פרטים. רק עונש מוות למחבלים יעשה את הצדק לבני משפחות הנרצחים ולעם ישראל".

אריק לוברסקי, אחיו של רונן, אמר בפתח הדיון על מתן גזר הדין: "מדינת ישראל מתמודדת הרבה שנים עם אותו מעגל דמים. אנחנו מחפשים את הדבר שירתיע את המחבלים, הקייטנה צריכה להיפסק. מאסר עולם כבר לא מפחיד אותם. מדינת ישראל צריכה לשנות את הגישה לטיפול בטרור. מה שעובד עליהם זה כסף, הריסת בתים, גזר דין מוות, הורדת התנאים בכלא".

בחודש דצמבר האחרון הרסו כוחות הביטחון את המבנה בן ארבע הקומות במחנה אל-אמערי, בו התגוררה משפחתו של המחבל. צה"ל הודיע בתחילה למשפחה כי הוחלט להרוס שתי קומות במבנה, אך לאחר בדיקה נוספת הוחלט להרוס את כל ארבע הקומות של הבניין. זאת לאחר שהתברר כי משפחת המחבל בנתה את הבניין על מגרש בו היה ממוקם בניין שנהרס על ידי צה"ל בשנת 1990 בעקבות פיגוע שביצע אחיו של המחבל.

אחיו ואביו של רונן לוברסקי
אחיו ואביו של רונן לוברסקי | צילום: אם תרצו

"אנחנו לא רוצים שהמחבל יהווה קלף מיקוח לעסקאות עתידיות, ישוחרר ויחזור לטרור, כמו שלצערנו קורה במקרים רבים", אמר אריק לוברסקי, אחיו של רונן.

כאמור, לוברסקי נהרג בחודש מאי 2018, במהלך פעילות של יחידת המסתערבים במחנה הפליטים אל-אמערי. כוח של היחידה הגיע למקום לצורך מעצר מבוקש של חשוד בתכנון פיגועים, ולוברסקי נשאר לאבטח ברחוב, בעת שכוח אחר נכנס לבצע את המעצר. בשלב זה הושלך לוח שיש גדול מאחד המבנים במקום שפגע ישירות בראשו. למרות שחבש קסדה, נפצע לוברסקי אנוש, ויומיים לאחר מכן מת מפצעיו בבית החולים.

כשבועיים לאחר האירוע נעצר נאג'י במחנה הפליטים על ידי חבריו של לוברסקי לוחמי דובדבן, ובמהלך חקירתו הודה במעשה ושיחזר אותו. "יש לי תשעה אחים", סיפר המחבל בחקירתו, שתמלוליה הובאו בכתב האישום, והוסיף: "אחד הרגתם, ארבעה נוספים שפוטים למאסר עולם ועוד אח נעצר לילה אחד בשעה שתיים וחצי. ישנו בבית עם אמא שלי, קמתי וראיתי ש'דובדבן' אצלנו בבית. הם הורידו את אחי לרצפה ואמרו לו מילים גסות. מאז פיתחתי שנאה מיוחדת והחלטתי להתנקם".

בחודש מאי 2018, הוגש נגד נאג'י, תושב מחנה הפליטים אל-אמערי הסמוך לרמאללה, כתב אישום בגין רצח לוברסקי. הוא נעצר על ידי לוחמי דובדבן בחשד שהשליך לוח שיש על חברם ליחידה - והרג אותו. התביעה הצבאית הגישה את כתב האישום לבית המשפט הצבאי, והעבירה בה נאג'י בן ה-32 הואשם הייתה גרימת מוות בכוונה.

רונן לוברסקי
רונן לוברסקי | צילום: באדיבות המשפחה

כשנשאל על ידי החוקרים כיצד הוא מכיר את השם דובדבן, ענה: "'דובדבן' ירו באחי נאסר ב-1990 והוא נפצע קשה, במאי 1994 הם הרגו את אחי עבד. ככה החלטתי להתעניין ביחידה שמתמחה בהריגת מבוקשים. נכנסתי לאינטרנט וצפיתי בפשיטות שלהם, למדתי לזהות אותם בלבוש, במסיכות ובקסדות, אפילו במבנה הגוף והאופן שבו הם מחזיקים נשק", סיפר.

"התעוררתי מצעקות של חיילים וראיתי שהם מ'דובדבן'. עליתי לגג וכשראיתי שאין עליו חיילים החלטתי להשליך עליהם 'טובה' – בלוק במשקל 18 קילו", אמר נאג'י בהתייחסו לערב שבו רצח את לוברסקי. "הרמתי את ה'טובה' ושמתי על מעקה הגג, החיילים עמדו מתחת למדרגות. אחד יצא והלך לכיוון השער, כיוונתי והייתי בטוח שאפגע. השלכתי את הבלוק, שמעתי קולות והבנתי שפגעתי בראש שלו". בהמשך החקירה סיפר המחבל גם כיצד ניסה להטעות את השב"כ ואף הפיץ שמועה במספרה בכפר כי החייל נהרג בעת שנפל מסולם.

רונן לוברסקי, חייל דובדבן שמת מפצעיו
רונן לוברסקי, חייל דובדבן שמת מפצעיו | צילום: חדשות 13

בחודש אוגוסט האחרון נפתח בבית הדין בכלא עופר משפטו של אסלאם נאג'י. משפחתו של לוברסקי עזבה את הדיון במחאה על כך שהרכב השופטים שנקבע כיוון שאינו מאפשר מתן גזר דין מוות. "מדובר בביזיון, מדינת ישראל ירקה לנו בפנים. כל מי שאחראי על ההחלטה לא למנות שלושה סגני אלופים בהרכב השופטים, צריך להסתכל בפניהם של החיילים ולהגיד להם שהם שומרים עליהם", אמר אריק לוברסקי, אחיו של החייל.

לפני הדיון חזר ולדימיר לוברסקי, אביו של החייל, על דרישת המשפחה "להטיל עונש מוות למחבל". עוד הוסיף כי "אנחנו מצפים ממערכת המשפט ומהדרג הפוליטי ללכת בכיוון הזה ולקבל את ההחלטות הנבונות. המטרה היא התרעה ומיגור הטרור". אריק לוברסקי הוסיף כי "באנו כדי לוודא שהרכב השופטים לא מתכוון לסכל את עונש המוות".

נאג'י ריצה עונש מאסר בכלא הישראלי בין השנים 2009-2004 בגין פעילות עבור חמאס, הכוללת מעורבות בפיגוע ירי. לפי השב"כ, כמה מאחיו של הם פעילי חמאס, שבעבר הוציאו לפועל פיגועים, בהם פיגוע הירי ב"סי פוד מארקט" שבתל אביב, שבו נהרגו שלושה ישראלים. אח אחר השתתף ברציחתו של רכז שב"כ נועם כהן ב-1994.