ועדה רפואית קבעה: מלכה לייפר מתחזה לחולת נפש

הוועדה, שקיבלה משב"ס מסמכים על מצבה הרפואי של מנהלת ביה"ס המואשמת בפדופיליה, חושדת כי הם מזויפים - והעבירה אותם למשטרה. מדובר בחיזוק משמעותי לטענת הפרקליטות. סנגוריה: "רחוק מהאמת"

זמן צפייה: 01:42

התפתחות בפרשת מלכה לייפר: הוועדה הרפואית האחרונה שבדקה את מלכה לייפר, מנהלת בית הספר שהואשמה באוסטרליה בפדופיליה, קבעה כי היא מתחזה לחולת נפש - בניגוד לקו ההגנה של לייפר. כזכור, באוסטרליה מבקשים את הסגרתה של לייפר זה שנים, ועל פי החשד, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן פעל בניסיון למנוע זאת.

נוסף לכך, הוועדה הרפואית שקיבלה מסמכים משב"ס על מצבה הרפואי של לייפר - חושדת שהם מזויפים, והעבירה אותם לבדיקת המשטרה.

עוד בחדשות 13:

החשד נגד ליצמן בפרשת מלכה לייפר: קבלת שוחד

לחצים והפעלת קשרים: כך פעל ליצמן למען עברייני מין חרדים

קביעת הוועדה מהווה חיזוק משמעותי לטענות הפרקליטות. תמיד היה פער בין הרופאים מטעם המדינה, הפרלקיטות והמשטרה, שטענו שהיא מתחזה לחולת נפש ואפשר להסגירה לאוסטרליה, לבין רופאים פרטיים מטעם ההגנה שטוענים שהיא אינה מתחזה. גם שב"ס והוועדות הרפואיות שבדקו אותה בעבר טענו שהיא אינה כשירה לעמוד לדין. הסוגייה עדיין נדונה בבית המשפט.

מעורכי דינה של לייפר, טל גבאי ויהודה פריד, נמסר: "הטענה שלפיה הוועדה קבעה כי מרשתנו מתחזה לחולת נפש - רחוקה מן האמת. הוועדה קבעה להתכנס פעם נוספת בעוד כשלושה שבועות מאחר שלא היו ברשותה מסמכים רפואיים רלונטיים".

ליצמן ומלכה לייפר
ליצמן ומלכה לייפר | צילום: רויטרס

באפריל האחרון נודע לחדשות 13 מפי גורמי אכיפת חוק כי סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, חשוד בקבלת שוחד במסגרת הניסיונות להשפיע לכאורה על חוות דעת פסיכיאטרית שתמנע את הסגרתה של מלכה לייפר לאוסטרליה.

כזכור, כחודשיים קודם לכן נחקר ליצמן ביחידת להב 433, בחשד שהשתמש בסמכויותיו בניגוד לחוק ופעל כדי למנוע את הסגרת לייפר לאוסטרליה – שם היא מבוקשת בחשד שביצעה לפחות 74 עבירות מין קשות בקטינות. ליצמן הגיע לחקירה לאחר חקירה סמויה שהחלה כמה חודשים מוקדם יותר, ומתנהלת בליווי פרקליטות מחוז ירושלים ובאישור פרקליט המדינה שי ניצן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. מספר אנשים העובדים בלשכתו נחקרו גם הם.

על פי פרסום חדשות 13, ליצמן חשוד שאיים על אנשי המקצוע במשרדו שיפעלו למנוע את הסגרתה לאוסטרליה ושיפוטרו אם לא יעשו זאת. אחת הראיות המרכזיות בתיק היא ציטוט של מקורב של ליצמן, שאמר לאחד העובדים במשרד הבריאות: "תראה מה קרה לד׳, זה יקרה גם לך אם לא תפעל לפי הוראת הרב". במקביל, עדים רבים ובהם אנשי מקצוע מעידים בפני המשטרה על שורה של החלטות בעיתיות למען מקורבי ליצמן.

לפי הפרסום, המשטרה חוקרת את מעורבותו של ליצמן לטובת עבריין מין שמקורב לחסידות גור. על פי החשדות, ליצמן וראש המטה שלו הפעילו לחצים על פסיכיאטר בשם ד"ר משה בירגר בדרישה להכליל את המקורב בתוך קבוצת שיקום של 25 עברייני מין בכלא. תהליך השיקום הוא שלב הכרחי בדרך לזכות בחופשות ושחרור מוקדם מהכלא.

ליצמן
ליצמן | צילום: חדשות 13

לפי החשדות, נוסף על הלחץ על ד"ר בירגר, דרש ליצמן פרטים על העבריינים שעומדים לפני המקורב ברשימה לקבלה לתהליך השיקום. במהלך החקירה העיד הפסיכיאטר במשטרה. בתגובה לפרסום החדשות 13, נמסר אז מלשכת סגן שר הבריאות: "מדובר בהכפשה שקרית שלא הייתה מעולם. ליצמן לא נוהג להפעיל כל לחצים ומקפיד שלא להתערב לגורמי המקצוע. אין ספק שגם מקרה זה יתברר כעורבא פרח".

כזכור, בכירים בקהילה היהודית באוסטרליה קראו לפטר לאלתר את ליצמן מתפקידו כסגן שר הבריאות בעקבות חקירתו במשטרה. נוסף על כך, הגורמים בקהילה היהודית קוראים להסגיר באופן מיידי את לייפר למשטרת אוסטרליה ולהפסיק את ההליכים שמעכבים זאת.