מהמסרונים עד העדות במשטרה: כך פעל כחלון למינוי השופטת כרייף

חשיפת חדשות 13: מהתכתבויות בין השניים עלה חשד לקשר פסול בין השופטת, שהואשמה בפרשת "מין תמורת מינוי", לבין השר, ששימש כחבר בוועדה לבחירת שופטים. "אני לבד הערב וממש רוצה לראותך"

זמן צפייה: 06:05

שופטת בית המשפט השלום אסתר כרייף, שנגדה הוגש לפני חודש כתב אישום בגין מעורבותה בפרשת אפי נוה, נחקרה בחשד שנבחרה לתפקיד בזכות קשר אישי פסול – עם שר האוצר משה כחלון, שכיהן גם כחבר הוועדה לבחירות שופטים. כך נחשף הערב (שני) לראשונה בחדשות 13.

החשד עלה בעקבות התכתבויות וואטסאפ בין השניים, כאשר עם תחילת החקירה כרייף מיהרה למחוק אותן. אולם במשטרה גילו את הדבר ושחזרו את ההודעות, מה שהעלה חשד כי התפתח קשר אישי קרוב במיוחד ביניהם.

אתי כרייף ומשה כחלון
אתי כרייף ומשה כחלון | צילום: לע''מ

בחקירתה, השופטת סיפרה כיצד הכירה את השר: "במהלך הליך המועמדות, פניתי ליובל צור שהיה מפקד שייטת הצוללות, שיפנה ליואב גלנט כדי שיפנה לכחלון. כחלון התקשר אליי ונפגשנו". לטענתו של כחלון, "נפגשנו ממש לעשר דקות. היא הציגה את עצמה ונתתי את התשובה הרגילה: אם יהיה לה את הרוב של השופטים, אוכל לתמוך בה".

עם זאת, מתחקיר חדשות 13 עלה כי בפועל, בזמן הפגישה הקצרה בין השניים, כחלון התקשר ליו"ר לשכת עורכי הדין והבהיר לו שהוא תומך במינוי של כרייף וביקש מנוה לתמוך גם.

באחת מההתכתבויות, כרייף, שיש לציין כי כבר כיהנה כשופטת, כתבה לכחלון: "חשבתי לעצמי שאם מזדמן לך לעבור בסביבה בדרכך לחגיגות המימונה", והוסיפה כי "אני לבד הערב וממש רוצה לראותך". שר האוצר, בתגובה, טען: "כל הודעה שאני מקבל, אני עונה בנימוס כדי לא לפגוע".

בהודעה נוספת, כתבה השופטת לשר: "תודה רבה על האמון שנתת בי מלכתחילה. אין סיכוי שאאכזב אותך. בכל מובן אפשרי. נשיקות. אוהבת אותך". את המילים האלה הסבירה כרייף לחוקרים: "זה אמוציונלי. 'לא אאכזב', הכוונה שתמיד אהיה שופטת טובה ומקצועת. זה שאני אדם שסגנון הכתיבה שלי הוא חם ומחבק, אולי זו הייתה הבעיה". על הודעות אחרות הסבירה כרייף כי "אין קונוטציה למשהו לא מוסרי וסקסיסטי. הראש שלכם עובד שעות נוספות".

שר האוצר, משה כחלון
שר האוצר, משה כחלון | צילום: רויטרס

מלשכתו של שר האוצר משה כחלון נמסר בתגובה: "כל המידע הרלוונטי נמסר לגורמים המוסמכים".

מטעמה של השופטת אסתר כרייף נמסר: "כבוד השופטת כרייף פעלה לקידום מועמדות כמקובל ועל פי חוק. למעשה כחלון אין ולא הייתה כל מעורבות פלילית בפרשה. מחיקת ההתכתבויות עימו אינה מהווה עבירה כלשהי ונועדה לשמור על פרטיותו ולמנוע את רמיסתה".

שר האוצר משה כחלון בריאיון לחדשות 10
שר האוצר משה כחלון בריאיון לחדשות 10 | צילום: חדשות 10

כאמור, לפני חודש הוגש כתב אישום נגד כרייף בגין מתן שוחד והשמדת ראייה ונגד נוה בגין לקיחת שוחד ומרמה והפרת אמונים. החשדות העיקריות נגד השניים הן שהם קיימו קשר מיני בזמן שנוה כיהן כראש לשכת עורכי הדין ובזמן שכרייף הייתה בעיצומו של תהליך להתמנות כשופטת שלום. כרייף, על פי כתב החשדות, קידמה את הקשר עם עורך הדין על מנת להטות אותו לטובתה, ואילו נוה השתמש בהשפעה שהייתה בידיו עד לבחירתה כשופטת.

חשד נוסף נגד השופטת כרייף הוא השמדת ראייה. בזמן שנחקרה באזהרה, מחקה הודעות מטלפון הנייד שלה בינה לבין מספר גורמים, לרבות אחד מחברי הוועדה לבחירת שופטים.

כאמור, על פי כתב החשדות, בספטמבר 2013 פגשה כרייף את נוה בכנס מקצועי בו השתתפו, הציגה עצמה בפניו ושיתפה אותו בכך שהגישה חודש לפני כן מועמדות למינוי שופטת שלום. במספר השבועות לאחר היכרותם, השניים שמרו על קשר ואף קיימו מפגש אינטימי בביתה של כרייף.

יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה
יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה | צילום: חדשות 13

כשנתיים לאחר מכן, לאחר שנוה נבחר לראשות לשכת עורכי הדין, כרייף ניצלה את קשריה עימו ואת הידיעה שהוא מעוניין בקשר אינטימי איתה, על מנת שיעזור לה להיבחר לתפקיד. היא עודדה, טיפחה והידקה את הקשר עימו והשניים אף קיימו מפגש אינטימי בביתה. "כל זאת כדי להטותו לכאורה למשוא פנים כלפיה ובעד פעולותיו הקשורות לתפקידו או בעד השפעתו על פעולתם של גורמים רשמיים אחרים בהקשר למינוי שופטים", נכתב בכתב החשדות, "כפי שעולה באופן ברור ממכלול ההתכתבויות בין השניים, ביקשה כרייף מנוה, במספר רב של הזדמנויות, לפעול ולהתערב בעניינה".

נוה, שהיה מעוניין בקשר אינטימי עם כרייף, נענה להצעתה "ביודעו שהיחס המיוחד והאינטימי ניתן והוצע לו גם על מנת לקדם את מינויה במסגרת תפקידו". על פי כתב החשדות, "נוה חשוד שניצל את מעמדו כראש הלשכה ופעל בעניינה של כרייף באופן מהותי במספר רב של הזדמנויות מול חברי הוועדה לבחירת שופטים וגורמים רלוונטיים אחרים, כשהוא מצוי בניגוד עניינים חריף נוכח הקשר ביניהם, שהלך והתעצם במהלך הליך המינוי, ובלי שדיווח על כך לאיש מהגורמים מולם פעל".