קללות, הפגנות ואבנים: שיטת הפרוטקשן של הטלפונים הכשרים

בעלי חנויות סלולר בערים החרדיות נתונים לסחיטה של "ועדת הרבנים לענייני תקשורת", המונעת מהם למכור מכשירים של ספקים אחרים בטענה שהם מובילים לסמים וזנות. "זרקו קרטונים בוערים לחנות"

זמן צפייה: 05:19

בעלי חנויות סלולר בערים החרדיות נתונים בשנה האחרונה לסחיטה באיומים, לכאורה על ידי גוף הקורא לעצמו "ועדת הרבנים לענייני תקשורת", שמפעיל מונופול על ענף הסלולר בחברה החרדית. על אף שישנן חברות רבות המספקות מכשירים כשרים לחברה החרדית, עסקני ועדת הכשרות מונעים מבעלי העסקים למכור טלפונים של ספקים אחרים ואף מגייסים את הרבנים למאבק באלו שלא מסכימים להיכנע להם.

כך למשל, יונתן, תושב העיר בני ברק שלקרוב משפחתו חנות סלולר בעיר, סיפר לחדשות 13 כי חברי ועדת הרבנים לענייני תקשורת ביקרו בחנות שבבעלות בן משפחתו והפעילו עליו לחץ לקבל את תעודת הכשרות מטעמם, ואיימו כי אם לא יעשה זאת, יתקיימו הפגנות המוניות ליד בית העסק שלו. "סביב החנות החלו הפגנות אלימות. אני והעובדים שלי נשארנו כלואים כמה פעמים בתוך החנות והמשטרה הייתה צריכה לחלץ אותנו. זרקו קרטונים בוערים לתוך החנות בעוד שהעובדים היו בתוכה", סיפר בעל חנות טלפונים בעיר החרדית.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

קבינט הקורונה אישר: הבידוד יקוצר לשבעה ימים

המכתבים של מוטי כהן לאוחנה: "הפסק להתערב בעבודת המשטרה"

תיעוד: הכבאית עוברת ברמזור אדום – והורגת את פנינה בת ה-3

הפגנה מול חנות סלולר בבני ברק
הפגנה מול חנות סלולר בבני ברק

כפי שניתן לראות בתיעוד, המוני אנשים מכל הגילים רודפים אחרי בעלי עסק מתחום הסלולר, מקללים אותו, זורקים אבנים ומשליכים חומרים בוערים לתוך החנות. "בסוף נכנעתי והסכמתי לתעודה שלהם. זה גרם לי לירידה של 150 אלף שקל בהכנסות חודשיות. אין קץ לסבל שהם גורמים", סיפר בעל חנות בבני ברק. "אותו אדם מגיע למצב שהוא לא ישן בלילות, הוא לוקח כדורים, הוא בחרדות, הוא נזהר, הוא מתחיל להיות רדוף, הוא מסתובב אחורה להסתכל שאין חבורה של קיצונים שבאים לתקוף אותו", הוסיף לדבריו יונתן.

"זו עבירה של סחיטה באיומים באופן הכי מודרני שיש כי אין להם שום אפשרות בחירה אחרת וזה לא הצעה שבאמת ניתן לסרב לה", עו"ד רענן עמוסי, המייצג את בעלי החנויות. "בכוונתנו לפנות למשטרת ישראל עם חומרים שהגיעו אלינו בימים האחרונים שיפתחו בחקירה פלילית נגד כל המעורבים", הוסיף.

כבר שנים שכשרות היא עסק כלכלי לא פחות מדתי או רוחני, וכשהמשטרה מתערבת לעתים נדירות בלבד במה שלכאורה נראה כמו סחיטה פלילית מובהקת, בעלי חנויות הסלולר בחברה החרדית רק ימשיכו לשלם ולשלם.

יונתן, חרדי מבני ברק
יונתן, חרדי מבני ברק שקרוב משפחתו מחזיק בחנות למכירת טלפונים סלולרים

מוועדת הרבנים לענייני תקשורת נמסר בתגובה: "ההפגנות לא קשורות אלינו בשום אופן, אלא לכל רבני עיר ועיר, שלא נותנים לבעלי חנויות למכור לילדים אייפונים פרוצים שמובילים לסמים, לזנות ולכל הדברים הקשים שקיימים במדינה".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בעקבות תלונות שהוגשו למשטרה נפתחה חקירה שמנוהלת על ידי צוות חקירה מיוחד. המשטרה פועלת לאיזון מתמיד בין זכות המחאה לבין שמירת מרקם החיים התקין באזור".