אסון נחל צפית: כתבי אישום נגד מנהל המכינה ומדריך הטיולים

יובל כאהן ואביב ברדיצ'ב נאשמים בגין המתה בקלות דעת. זאת כשנה וחצי אחרי מותם של 10 צעירים, ופציעת שניים מהם בשיטפון. אחד ההורים השכולים אמר כי "זה לא עוזר לנו לסגור מעגל"

זמן צפייה: 01:45

אסון השיטפון בנחל צפיתפרקליטות מחוז דרום הגישה היום (שני) לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד יובל כאהן, שעמד בראש המכינה הקדם צבאית "בני ציון", ונגד אביב ברדיצ'ב, לשעבר מנהל התוכנית החינוכית של המכינה, המייחס להם עבירות של המתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה, וזאת בשל אחריותם למותם של עשרה מתלמידי המכינה ומהמועמדים ללמוד בה, ופציעתם של שניים מהם, באסון שאירע לפני כשנה וחצי.

עורך הדין ציון אמיר שמייצג את ברדיצ'ב אמר בתגובה כי "צר לי על החלטת פרקליט המדינה להגיש כתב אישום בגין עבירה של הריגה בקלות דעת". לטענת אמיר, "חומר הראיות מלמד באופן ברור כי אין כל הצדקה להעמיד אותו לדין בגין עבירה זו. אנו ננהל משפט שבו יוצגו כל הראיות על מנת להגיע לתוצאה המוצדקת".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

רפורמת המיצ"ב: בניגוד לדרישות – יוכפלו הבחינות החיצוניות

אחרי תמונות העירום והרומן עם העוזר: חברת הקונגרס התפטרה

בג"ץ קבע: השוטר שירה למוות בחיר חמדאן ב-2014 יועמד לדין

יובל כאהן ואביב ברדיצ'ב
יובל כאהן ואביב ברדיצ'ב | צילום: חדשוות עשר

עורכי הדין נתי שמחוני ואסף קליין מסרו בתגובה לכתב האישום כי "אין לנו אלא להצר על ההחלטה להעמיד את יובל כאהן לדין". לטענת עורכי הדין, "בחינה נכונה של כלל הראיות, כפי ששטחו בשימוע, הייתה אמורה להוביל להחלטה מושכלת בדבר סגירתו של התיק".

תגובתו של איציק אור, אביה של אלה אור שמתה באסון ציין כי "זה כתב אישום ראוי ואני מקווה שיומצה הדין במלואו". לדבריו, "זה לא עוזר לנו לסגור מעגל - הילדים שלנו לא יחזרו, אבל אולי זה מנחם כי חשוב שמי שאשם במחדל כל כך גדול ישלם את עונשו לחברה כראוי".

בתגובת לכתבי האישום, אמרו ההורים השכולים כי "כתבי האישום החמורים מדברים בעד עצמם, עם זאת, דבר לא ייתן מזור לנפשותיהם המיוסרות והמדממות של המשפחות". עוד נמסר מההורים כי "כתוצאה ממחדליהם של כל הגורמים הרלוונטיים, עשרה ילדים נספו בטיול גיבוש למכינה קדם צבאית שיצא לפועל בחטא ונגמר באסון שהמדינה לא ידעה כדוגמתו".

ההורים השכולים הוסיפו כי "אנו מצפים מראש הממשלה לעמוד בהתחייבותו ולהקים במהרה ועדת חקירה בראשות שופט בדימוס כדי שיבחן את כל מחדלי האסון בו נהרגו ילדינו וכדי שאסון כזה לא יקרה שוב לעולם".

הרוגי אסון השיטפון בערבה
הרוגי אסון השיטפון בערבה

מתחקיר "המקור" שפורסם לפני שנה עולה כי מדריכה במכינה התריעה על הסכנה, שעליה ידעה מפני שהיא בתו של סגן מפקד יחידת החילוץ באזור נחל צפית. המדריכה הייתה בחפ"ק במהלך הטיול, ולכן לא נפגעה. חלק מהורי התלמידים שנהרגו חשים כלפיה כעס, מבלי שהם יודעים על ניסיונותיה הרבים לבטל את הטיול. לדבריהם, היה עליה ועל אביה לעשות הכול כדי למנוע מהטיול להתקיים.

לפני כשנה הגיב כאהן על החשדות ואמר כי "המציאות שונה מאוד מהמתואר בכתב החשדות". בפוסט שכתב בפייסבוק, טען כאהן, בין היתר, כי "אין בי כעס על כתב החשדות. התביעה עושה את העבודה שלה וזה רצוי וראוי". "עדיין, קשה לי רגשית כשאני קורא כתב חשדות שמביא חלקי עובדות, חלקי משפטים ושיחות, משבץ על שרשרת האישום חוליות חוליות מנותקות מההקשר ומהמציאות, מתעלם לחלוטין מהעמדה שלי, מההסברים שלי שנאמרו מהחקירה הראשונה ועד האחרונה ומעמידים באופן אחר לחלוטין את כל האירועים".

על אמירות אלה תקפו בחריפות את כאהן שלוש מהאימהות של הרוגי אסון: "אם היית בן אדם היית צריך להתאבד, מקומכם שמור בגיהינום", כתבה אחת האימהות. "מקפיא דם היה לקרוא את כתב האשמה נגדך", כתבה הדר אלפי, אמו של צור. "שיחקת בחיי הילדים. סיכלת כל ניסיון לשמור על חייהם והובלת אותם מיום ראשון ועד יום חמישי אל ערוץ הנחל, אל רגעי מותם. אינך ראוי לטיפת חמלה. סוג ובריח בלי אור - זה מה שמגיע לפושע כמותך".

כוחות חילוץ והצלה בנחל צפית
כוחות חילוץ והצלה בנחל צפית | צילום: כבאות והצלה נגב

כחצי שנה לאחר האסון, פרסמה ועדת אהרונישקי, שהוקמה בעקבות האירוע, דוח חריף, שבו היא מבקרת את הפיקוח של משרד החינוך ומשרד הביטחון על המכינות הקדם צבאיות, כמו גם את חוסר המדיניות בנוגע אליהן. בין היתר, מצאה הוועדה כי הפיקוח והסיוע המקצועי למכינות מצד משרדי הממשלה מצומצמים ביותר, וכי ההתאמה בין התקנות והכללים למתרחש בשטח - מוגבלת.

הדוח מצביע על כך שעד לאסון, משרד החינוך לא קבע כללים הנוגעים לפעילות חוץ ולהתנהלות בשגרה, בעוד משרד הביטחון לא גיבש כללים בעניין ההכנה לצה"ל והאימון הגופני. בדוח נכתב כי שני המשרדים הותירו חופש פעולה נרחב מדי למכינות, לא פיקחו על התנהלותן ואף התעלמו מהנחיות פרטניות שמגובות בנהלים בכל הקשור לפעילות המכינות ולנושאי בטיחות כוללים. "שינויים מהותיים שצריכים להתבצע בכל הדרגים, זאת כמובן במטרה שמקרים ואסונות כמו שהיה בנחל צפית לא יחזרו עוד", אמר רנ"צ בדימוס שלמה אהרונישקי.

כזכור, באפריל 2018 נהרגו עשרה צעירים לאחר, בהן תשע נערות ונער אחד, לאחר שנקלעו לשיטפון בנחל שבערבה. בקבוצה היו כ-25 נערים ונערות, ששהו על אחת ממדרגות הנחל כשהמים הגיעו וסחפו אותם.