תרגילי העוקץ של חברות ההובלה נחשפים

תרגילי עוקץ, מקרי שוד מבוים ולקוחות שנזנחים עם הארגזים והרהיטים ברחוב – הם חלק מהתלאות עמן נאלצים להתמודד לקוחותיהם של חברות ההובלה. רגע לפני שאתן פונים לשכור את שירותיה של חברת הובלות שאיתרתם באינטרנט – חשוב שתהיו מודעים לתרגילי הונאה שנחשפו על ידי המשטרה, ולמקרים שהגיעו לבתי המשפט.

חברת הובלות אמינה
תרגיל העוקץ: ביום שוד של משאית ההובלות | צילום: Shutterstock

'כנופיית הובלה' ותרגיל עוקץ מתוחכם שנחשף

אחד המקרים החמורים של תרגיל עוקץ במסווה של שירותי הובלה, התגלה במרכז הארץ, כשנהג וסבל שעבדו עבור חברת הובלות נעצרו ונחקרו בחשד לביום חטיפה, במסגרתו נגנבה משאית ומטען בשווי 800,000 שקלים.

החשודים, תושבי היישובים קרני שומרון וכפר קאסם, שאינם מוכרים למשטרה, התלוננו כי נפלו קורבן לאלמונים שגנבו את משאית ההובלה ונעלמו עם המטען שהיה בתוכה.

בחקירתם, שנוהלה על ידי אילן מידן, רב פקד וראש משרד החקירות האזורי במרחב איילון, נמצאו סתירות בגרסה שמסרו.

בסופו של דבר השניים מסרו הודאה לפיה האירוע כולו היה מבויים כחלק מתרגיל עוקץ מתוכנן, במסגרתו נגנבו פריטים יקרי ערך שהועמסו על משאית ההובלה.

 

שוד מבוים בחברת הובלות בצפון

מקרה נוסף של עוקץ הוא של נהג אשר הועסק על ידי חברת הובלות, ונתפס כשהוא מביים שוד כחלק מגניבת מכולות עמוסות במטען יקר ערך.

הנהג, תושב טירת הכרמל, שהועסק למשך חודש וחצי בלבד בחברת הובלות בצפון, עשה את דרכו מחיפה לנתניה, כשבדרך סטה מכביש 2 באזור הסמוך לקיסריה לכיוון כביש 65, לעבר תחנת הכוח על שם 'אורות רבין'.

לטענת החשוד, אלמונים שדדו ממנו את עגלת המטען של המשאית וכפתו אותו באזיקים, אלא שבחקירתו התברר כי הוא היה שותף לביום האירוע.

מסתבר שמדובר בהתרחשות שאינה חד-פעמית: במשטרה מוסרים כי ידוע על שורה של אירועים דומים שנמצאים בחקירה, והחשד הוא שמשפחת פשע מצפון הארץ, המוכרת לרשויות, עומדת מאחורי תרגילי העוקץ.

 

התלונן על פגיעות ברהיטים – וחברת ההובלות השאירה אותו עם הרהיטים ברחוב

מתברר שלא תמיד צריך להגיע לכדי מקרי שוד ותרגילי עוקץ כדי להיפגע מחברות הובלה בלתי אמינות.

דורון דיין, בעליה של חברת הובלות, נתבע בבית משפט לתביעות קטנות על ידי לקוח בשל ביטול ההובלה ביום המעבר לאחר תחילת העמסתן של סחורות על גבי משאית התובלה.

במסגרת שירותי ההובלה שניתנו לתובע, נארזו הרהיטים המיועדים להעברה, אך בשל שריטות ופגמים שנגרמו, ותלונות על כך מצדו של הלקוח – החליטו בחברת ההובלה להפסיק את ההעברה לאלתר.

הפועלים פרקו חזרה את פריטי הריהוט מהמשאית – והותירו את הלקוח עם הרהיטים למטה ברחוב, וכל מה שנותר לו לעשות הוא לנסות לחפש באופן בהול חברת הובלה חלופית, על מנת למנוע נזק לתכולת הדירה שלו.

Shutterstock 109668389 1
חילוקי דעות עם חברות הובלה גרמו ללקוחות להישאר עם ארגזים ורהיטים בחוץ (אילוסטרציה)

 

נשארה בלילה עם הארגזים והילדים ברחוב לאחר שחברת הובלות דרשה מחיר מופקע 

רבים יודעים שחברות הובלה שאינן מהימנות עלולות לבקש תוספת מופקעת על מחיר ההובלה שנקבע מראש, אבל לא כולם מודעים לכך, שוויכוחים על גובה המחיר עלולים להוביל אותם לביטול ההובלה ביום המעבר עצמו.

במקרה של נלי מרחובות, התנאים בדירה אותה עזבה, שכללו מעלית קטנה וחדר מדרגות צר, הקשו על המעבר, ומכיוון שצפתה מראש את הבעייתיות, ביקשה להיעזר במנוף.

חברת ההובלה שיקבלה מהלקוחה סרטון ותמונות להמחשה מבניין הדירה ממנה היא עוברת, וסוכם על הובלה עם מנוף בתעריף מוסכם מראש.

למרות זאת, ביום המעבר הגיעה משאית התובלה עם הפועלים – בלעדי המנוף, ולאחר ביצוע חלקי של ההעמסה, דרש בעל העסק לקבל ארבע מאות וחמישים שקלים נוספים.

כשהתגלע ויכוח בנושא תוספת העלות המנוגדת למה שסוכם ונחתם בחוזה מראש – החליט בעל החברה להוריד את כל הארגזים ופריטי הריהוט מהמשאית – כשהוא מותיר את הלקוחה עם ילדיה הקטנים לבדם ברחוב, לאחר רדת החשיכה.

דמעותיה ונכונותה לשלם כל סכום שיציין לא עזרו – והיא נותרה עם ילדיה ללא פתרון ובלי בית לחזור לישון ולאכול בו.

 

שברו את הפסנתר ולא כיסו את הנזק

לעתים אנשים נפגעים מחברות ההובלה ורוצים לתבוע – אך תביעתם נדחית בהיעדר חוזה חוקי מול החברה המובילה.

שוחחנו עם א. מגבעת עדה, שמעידה כי אהבה מאוד את הפסנתר שליווה אותה מאז ילדותה, ואשר עבר עמה מספר פעמים דירה, עד שהופיעו המובילים ביום בו עברה ליישוב קהילתי בגליל.

למרבה הצער, הפסנתר האהוב נפל במהלך ההובלה, ונגרם לו נזק חמור.

בתמימותה א. ציפתה לקבל פיצוי כספי על הנזק, אך נתקלה בהסרת אחריות מצדה של חברת ההובלות, שהייתה אמנם מוכנה לקחת את הפסנתר לתיקון אך לא התחייבה לדבר.

היות ולא נחתם חוזה מקדים ומחייב, לא הייתה ללקוחה עילה מספקת לדרוש את הפיצוי שלדבריה מגיע לה.

א., שסברה ששום תיקון לא יחזיר לכלי הנגינה האהוב את הצליל המוכר שהיה לו, נאלצה להשלים עם הגזירה ונותרה ללא תקציב לרכישת פסנתר חדש.

Shutterstock 323924219 1
הפסנתר נפל במהלך ההובלה וחברת ההובלות הסירה אחריות (אילוסטרציה)

 

כך תימנעו מהפתעות בלתי נעימות ביום המעבר

אם אתם עוברים דירה ומעוניינים להימנע מהתענוג המפוקפק של מקרים כגון אלו, חשוב שתפנו לחברת הובלות מוכרת, אמינה וותיקה, שקיבלתם עליה המלצות בדוקות.

על מנת להבין באלו אמצעים ניתן לנקוט כדי להתגונן מתרגילי עוקץ בתחום – פנינו למר אבי סויה , מנכ"ל 'הובלות הקיבוצניקים', אחת מחברות ההובלה הוותיקות בישראל, הפועלת משנת 1971.

אבי מסביר לנו במאור עיניים כי חתימה על חוזה לפני יום המעבר היא הכרחית, ומדגיש: "לא מספיק רק חוזה כללי, תוודאו שכל פריטי תכולת הדירה המיועדת להעברה מופיעים בחוזה, ואם אתם זקוקים למנוף, למשל – גם עניין זה חייב להופיע בהסכם החתום מראש".

על מנת להסדיר באופן נהיר את ההסכם מול הלקוח, כך שיכלול את מלוא תכולת הדירה, מעמידה החברה לרשות הלקוחות והגולשים את מחשבון ההובלות, המאפשר לדעת מראש בדיוק כמה תעלה לכם ההובלה.

Shutterstock 384985675 1
החתימו על חברת ההובלות על חוזה מפורט מראש

 

איך לבחור חברת הובלות אמינה

בראש ובראשונה, חשוב לבחור בחברת הובלה שיש לה המלצות וניסיון מוכח בשטח, מסביר  אבי, ומציין ש'הובלות הקיבוצניקים' מחזיקה בהמלצות מטעם משרד ראש הממשלה, רשות המים, חברת ברינקס ולקוחות מוכרים נוספים.

מעבר לכך, יש לוודא שהחוזה מול חברת ההובלה יכלול ציון מפורש של התאריך והשעה בהם הוזמנו השירותים, מחיר סופי שכולל פירוט של תכולת הדירה ותנאי השטח, קנס בגין אי ביצוע העבודה וכמובן – ביטוח תכולה.

חברת הובלות שמכבדת את עצמה עובדת תמיד בכיסוי ביטוחי, ומחזיקה ציוד מקצועי כמו מנופים להובלות בתנאים שמצריכים זאת.

לבסוף, אל תתביישו לבקש לראות מספר עוסק מורשה או מספר ח.פ, ואת מסמך ביטוח התכולה.

חברת הובלות מקצועית ואמינה תשמח להציג בפניכם את כל האישורים, ולחתום מולכם על חוזה מוסדר, הכולל את כל הסעיפים שצוינו.

חברת הובלות שמכבדת עת עצמה עובדת עם כיסוי ביטוחי וציוד מקצועי לרבות מנוף

 

הכתבה בשיתוף הובלות הקיבוצניקים