עורך דינה של הירדנית העצורה: "ישראל מצפצפת עלינו"

רסלאן מחג'אנה המייצג את היבא א-לבדי השובתת רעב מזה למעלה מחודש, אמר: "התביעה הצבאית לא מצאה ראיות להגשת כתב אישום, אז במקום לשחרר אותה הוציאו צו מעצר מנהלי"

זמן צפייה: 06:23

רסלאן מחג'אנה, עורך הדין המייצג את היבא א-לבדי, אזרחית ירדנית הנמצאת במעצר מנהלי אמר היום (רביעי) כי לצעירה אין יכולת להגן על עצמה מההאשמות שאינה יודעת את מהותן. "היא עברה חקירה אינטנסיביות ביותר, נמנעה מפגש עם עורך דין, אחרי זה העבירו את התיק לתביעה הצבאית כדי לראות אם יש ראיות אפילו לכאוריות נגדה, והתביעה הצבאית מצאה שאין שום ראייה", אמר בריאיון ל"שש אמנון לוי". "במקום לשחרר אותה – הוציאו צו מעצר מנהלי. זה צו שהוא ללא משפט שמבוסס על חומרים חסויים שאני והיא לא יכולים לקרוא, והיא לא יכולה להגן על עצמה".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-20191030-2025' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_dcyo4ydp' duration='']

עוד בחדשות 13:

מעצר הישראלי בירדן: "לא צפוי להיות מקרה נעמה יששכר"

ארדן על החזרת השגריר הירדני: "מציע לא להספיד את היחסים"

בשל מעצר 2 אזרחיה: ירדן מחזירה השגריר; ישראלי נעצר בגבול

היבא אל-לבדי, הירדנית העצורה בישראל
היבא אל-לבדי, הירדנית העצורה בישראל

מחג'אנה התייחס גם לטענות על קשר שקיימה עם סוכן זר, ואמר: "בביקור שלה בביירות ב-2018 היא נפגשה עם עיתונאים מ'אל-נור' ו'אל-אחבר' המקושרים כביכול לחזבאללה. היא הודתה שנפגשה ודיברה דיבורים כלליים, אבל לא גויסה לחזבאללה ולא ניסתה להתגייס".

עורך הדין התייחס גם למתיחות ביחסים של ירושלים עם עמאן. "ירדן פנתה לישראל הרבה פעמים ושאלה למה מוציאים מעצר מנהלי ללא משפט. היו הרבה אזרחים ירדנים שהואשמו ונשפטו בבתי משפט, והירדנים לא מחו על זה", אמר. "בעניין המעצר המנהלי הם אומרים שזה צעד שמנוגד לחוק הבין-לאומי. נתנו הרבה הצעות לצד הישראלי – תחזירו לנו אותם, אבל הצד הישראלי היה נחוש לא לקבל שום הצעה. ישראל מצפצפת עלינו, ולכן הושב השגריר להתייעצות".

עורך הדין רסלאן מחג'אנה
עורך הדין רסלאן מחג'אנה | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום, התייחסו פקידים בכירים ישראלים למתיחות הגוברת מול ירדן ואמרו כי במגעים עם המדינה ביממה האחרונה, הירדנים לא עשו קישור בין פרשת אזרחי ירדן שעצורים בישראל לבין הישראלי שחצה את הגבול למדינתם ונעצר: "אנחנו בקשר עם הירדנים והם מבינים שזה משהו פלילי ישראלי. לא צפוי להיות כאן מקרה נעמה יששכר. יכול להיות שיש מי שעושה בירדן את הקישור אבל אנחנו לא קיבלנו משהו רשמי בנושא מממשלת ירדן".

כזכור, אתמול שר החוץ הירדני איימן א-ספדי הודיע כי הורה לשגריר הישראלי בירדן לשוב מתל אביב לעמאן להתייעצות במחאה על "מעצר לא חוקי" של שניים מאזרחיה. "לאור חוסר ההיענות הישראלית לדרישה המתמשכת שלנו מזה חודשים לשחרר את שני האזרחים הירדנים היבא אל-לבדי ועבד אל-רחמן מרעי, והמשך מעצרם הלא אנושי, השגריר זומן כצעד ראשון", כתב שר החוץ הירדני בציוץ בטוויטר. השר אף הוסיף כי חלה הרעה משמעותית במצבם הרפואי של אזרחיה.

שר החוץ הירדני, איימן אל ספאדי
שר החוץ הירדני, איימן אל ספאדי | צילום: רויטרס

במקביל, משרד החוץ הירדני מסר כי השלטונות הירדנים תפסו אמש אזרח ישראלי, שהסתנן באופן לא חוקי למדינה באזור הצפון. דובר משרד החוץ, ספיאן אל-קצ'אה, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי השלטונות הירדנים שומרים על המסתנן וחוקרים אותו כהכנה לקראת העברתו לגורמים הנוגעים בדבר בכדי לנקוט בצעדים החוקיים נגדו. ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "בודקים מול הרשויות בירדן את הדיווח על מעצר אזרח ישראלי שהסתנן למדינה". מצה"ל נמסר כי הישראלי חצה את הגבול לירדן מרצונו.

היבא אל-לבדי בת ה-24, נעצרה לפני כחודשיים ונמצאת במעצר מנהלי בחשד לעבירות ביטחוניות, ובמחאה על מעצרה היא שובתת רעב כחודש. בנוסף על כך, מעצרה עורר סערה בירדן ואף קריאות לחטוף ישראלים למען שחרורה. עבד אל-רחמן מרעי נעצר גם הוא לפני כחודשיים במעבר אלנבי ומאז הוא מוחזק במעצר מנהלי. לטענת בני משפחתו הוא חולה בסרטן.