מופקרים: כיצד פושעים מורשעים הופכים למטפלים של נכי צה"ל?

משרד הביטחון מקצה מטפלים ללוחמים שנפצעו בשירותם הצבאי, אך תיעודים מטלטלים חושפים מסכת התעללויות ממנה סובלים בעלי המוגבלויות מצד מלווים אלימים, חלקם עם עבר פלילי, שפוגעים בחסרי הישע

זמן צפייה: 13:34

במהלך שירותו במילואים, עבר דודו דהן תאונה שהפכה אותו למשותק לכל חייו, ומשכך, זקוק לטיפול צמוד. משרד הביטחון הקצה עבורו מלווה – שבדיעבד התגלה כי נהג להתעלל בו. גם מטפל נוסף שהוקצה לדהן תועד מתעלל בו, ועד מהרה התברר כי מדובר בתופעה שאינה חד פעמית.

"ב-2014, באופן אקראי לחלוטין, התברר לנו שמאחורי הדלת מתרחשת זוועה", שחזר אחיו מאיר. "אחד המטפלים שלו שהיה בן בית, שטיפל בו כמעט שבע שנים, שסמכנו עליו בעיניים עצומות, לא היה נוח לו לקום אליו בלילה כנראה. הוא נהג פשוט לקשור את דודו, לקשור לו את הרגל ולהתייחס אליו באכזריות גדולה והוא גם ידע להסוות את המעשים האלה. אנחנו יודעים שההתעללות נמשכה הרבה זמן".

דודו דהן, נכה צה''ל שספג התעללות מצד מטפלו
דודו דהן, נכה צה''ל שספג התעללות מצד מטפלו | צילום: חדשות 13

לאוניד מיטניק, המטפל שהתעלל בדודו, הגיע לעסקת טיעון עם הפרקליטות שבה הוא נשלח בסך הכול לשמונה חודשי מאסר. המשפחה של דודו העדיפה שלא לצאת למאבק, בייחוד לאור העובדה שהמטפל החדש שדודו קיבל, אוראל ברמי, נראה כמו תיקון. רק לימים התברר כי הוא נושא עימו עבר פלילי. מאיר החל לחפור בסיפור, בניסיון להבין איך משרד הביטחון כשל פעמיים, וככל שנבר יותר, הבין לא רק את עומק המחדל, אלא שלא הסיפור של אחיו הוא זה שעקום, כי אם המערכת כולה.

אותו אוראל ברמי השתמש בנכה אחד כדי לעקוץ כרטיסי אשראי, והכה נכה אחר מכות רצח. במשרד הביטחון ידעו בדיוק מה הסיפור שלו אבל התעלמו. "לא רק שהסברתי לראש אגף השיקום, גם התרעתי בפירוט מה קרה, כלפי מי, מה ההשלכות ומה אני מבקש שיקרה", אמר יו"ר ארגון נכי צה"ל, עו"ד עידן קלימן. "הוא לא טרח לחזור אליי". למרות המקרים הרבים, והטענות על הכשרה בלתי מספקת שניתנת למטפלים, נראה כי עד עכשיו אף אחד לא עשה דבר כדי לשנות את המצב.

יו''ר ארגון נכי צה''ל, עו''ד עידן קלימן.
יו''ר ארגון נכי צה''ל, עו''ד עידן קלימן. | צילום: חדשות 13

ממשרד הביטחון מסרו בתגובה: "משרד הביטחון מספק ליווי סיעודי לכ-2,200 נכי צה"ל באמצעות חברות סיעוד האחראיות באופן מלא על קליטת והעסקת המלווים. עם היוודע המקרה פנה משרד הביטחון לחברת הסיעוד ודרש שתבצע תחקיר מעמיק והנושא טופל ביסודיות. מלווים לנכי צה"ל עוברים חפיפה עם מלווה ותיק וקורס ייעודי בבית חולים. במסגרת המכרז החדש ייבדק עברו הפלילי של כל מלווה, יתווספו הכשרות ותהודק הבקרה כתנאי סף. יודגש כי במשבר הקורונה משרד הביטחון מימן וסיפק ציוד מיגון לנכים קשים עבור כל מלווה".

מחברת ORS שירותי בריאות נמסר: "צר לנו על המקרה המדובר, ככל שהייתה פגיעה כלשהי בזכאי או באדם כלשהו. המלווה הופנה לחברתנו ע"י מלווה ותיק העובד בבית המשפחה. כל המועמדים בחברה עוברים ראיון מקצועי מקיף ונבדקות המלצות מעסיקים קודמים. כך היה גם במקרה זה וקיבלנו עליו המלצה בכתב. בטרם קליטתו התקיים מפגש עם משפחת הזכאי, והמשפחה אישרה את העסקתו".

"כחלק מהליך הקליטה העובד נדרש לחתום על הצהרה כי הוא שומר חוק וללא עבר פלילי. כידוע, על חברות הסיעוד או על מעסיקים בכלל חל איסור בחוק לבצע בדיקת העבר הפלילי של מועמדים. נדגיש כי המשטרה עצמה מסרבת לתת מידע אודות עבר פלילי למועמדים על מנת למנוע את אפלייתם בקבלה לעבודה ולצורך שילובם חזרה בחברה לאחר שריצו את עונשם. החברה מבצעת הליך קליטה מסודר הכולל הדרכה והתחייבות כתובה של העובדים על נהלי העבודה. כחלק מהבקרה אותה מבצעת החברה, ביקשה חברתנו לערוך ביקור בית בבית הזכאי. ביקור הבית נועד לבדוק את שביעות רצון המשפחה ובדיקת התפקוד של המלווים. למרבה הצער המשפחה התנגדה מספר פעמים לביצוע הביקור".

"קורסים והדרכה מבוצעים באחריות ובהנחיית משרד הביטחון. המלווים עוברים הכשרה לפעולות חודרניות בתל השומר וכן קורס מקצועי בן יומיים אשר בסופו נבחנים ומקבלים תעודה.
המלווה התעתד לצאת להכשרה זו, אך הדבר נמנע עקב הצורך להמשיך ולטפל בזכאי, בעוד מחליפו הוא זה שיצא להכשרה. החברה פועלת בהתאם להנחיות המשרד ומוציאה מלווים לקורסים מקצועיים בהתאם להקצאות הניתנות ולמדיניות המשרד", לשון התגובה.