עסקת טיעון לברלנד: 18 חודשי מאסר וקנס של 2.5 מיליון שקלים

בעקבות תחקיר חדשות 13: ראש קהילת "שובו בנים" הודה במסגרת העסקה בעבירות של קבלת דבר במרמה, עושק, ניסיון לאיום, עבירות מס והלבנת הון, והוא צפוי לרצות עוד חודשי מאסר ספורים

זמן צפייה: 02:51

בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע היום (שני) את הרב אליעזר ברלנד בן ה-84, ראש קהילת "שובו בנים", בעבירות של קבלת דבר במרמה, עושק, ניסיון לאיום, עבירות מס והלבנת הון, במסגרת עסקת טיעון שהגיעו אליה הצדדים.

על פי ההסדר, ייגזרו על ברלנד 18 חודשי מאסר בפועל, הכוללים את שמונת חודשי מעצר באיזוק אלקטרוני שבהם הוא כבר מצוי, וכן הוא ייקנס בסכום של כ-2.5 מיליון שקלים ותשלום פיצוי לנפגעי העבירה. ברלנד נמצא כבר שנה בכלא ושהה מספר חודשים במעצר בית, ולכן הוא צפוי לרצות מאסר של לכל היותר בין חודשיים לשלושה חודשים נוספים.

לעוד כתבות בנושא >>

"נגע בי ובאמי במקביל": הצעירה שהותקפה ע"י הרב ברלנד – נחשפת

"תעשייה של הונאה ומצגי שווא": ברלנד יואשם במרמה והלבנת הון

הבריחה מהכת והעימות עם ברלנד: מסע השיקום של איילה

הרב אליעזר ברלנד
הרב אליעזר ברלנד | צילום: חדשות 13

כזכור, כתב האישום הוגש נגד הרב ברלנד, ראש קהילת "שובו בנים", במאי 2020 בשל "פדיונות נפש", ייעוץ, תרומות וחוגי בית שביצע לכאורה עבור תשלום, עליהם לא דיווח לרשויות. הוא הואשם בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עושק וניסיון עושק וכן בעבירה של ניסיון לשידול לחבלה חמורה, במסגרת פרשת "עושק שחורשנחשפה בעקבות תחקיר חדשות 13.

ברלנד הודה בביצוע שורה של מעשי מרמה כלפי אנשים שפנו אליו בבקשה לעשות "פידיון נפש", זאת על יסוד המעמד שברלנד בנה וטיפח לאורך השנים אל מול קהילתו, והתפיסה שנוצרה לפיה הוא בעל כוחות מיוחדים שיכול לגרום לכך שאנשים יקבלו מרפא ומזור למצוקותיהם באמצעות תשלום סכומי כסף. בכל המקרים הכסף שולם, אך התוצאה המובטחת על ידי ברלנד לא התקיימה. בחלק מהמקרים ניתנה הבטחה כוזבת ראשונה, ולאחר שזה לא עזר, שב ברלנד ונתן הבטחה כוזבת נוספת בגינה שולם סכום נוסף.

על פי האישום השני בו הורשע, בעת ששהה ברלנד במעצר בכלא צלמון הוא העביר הודעה מוקלטת בקולו עבור קהילת מאמיניו כי יש "לתת להם מכות רצח, לשבור להם את העצמות", לאנשים שלטענתו, התנהגותם מנוגדת לדיני התורה, ובכך עבר עבירה של ניסיון לאיום.

עוד הודה ברלנד במעשה של מרמה, עורמה או תחבולה בכוונה להתחמק מתשלום מס. ברלנד נמנע מלדווח לרשויות המס על הכנסותיו במסגרת עסק אותו ניהל, שכלל פעילות "פדיון נפש", מתן ברכות, ייעוץ בתחומים שונים וחוגי בית, על אף שאלו הכניסו לכיסו עשרות מיליוני שקלים. מעבר לכך, ברלנד הורשע בעבירות הלבנת הון, כאשר עשה שימוש בכספים שהתקבלו ולא דווחו לרשויות המס.