הנאשם במשפט הרצח בדומא סירב להעיד: "ביטוי לתחושת העוול"

עמירם בן אוליאל היה אמור למסור גרסתו, ארבע שנים אחרי רצח שלושת בני משפחת דוואבשה בכפר הפלסטיני: "בית המשפט לא פסל ההודאות שהוצאו ממני בעינויים". אשתו: "הוא היה כל הלילה בבית"

זמן צפייה: 00:49

דרמה במשפט הרצח בדומא: הנאשם המרכזי בפרשה, עמירם בן אוליאל, סירב להעיד במשפטו מכיוון שלטענתו היה על בית המשפט לפסול את ההודאות שהוצאו ממנו, לדבריו, בעינויים. "ההחלטה שלא להעיד היא ביטוי לתחושת העוול שנעשה לבן אוליאל במשפט הזוטא", מסר עורך דינו אשרא אוחיון. "כאשר בית המשפט פסל רק חלק מההודאות למרות העינויים שקדמו להם".

אוריין בן אוליאל, אשתו של הנאשם, העידה במשפט לטובתו: "גרנו במשאית עם חדר אחד, בקצה של היישוב עדי עד, במקום מרוחק משכנים. היתה לנו תינוקת, הוא תמיד היה חוזר בסביבות השעה 23:00 הביתה, הוא לא היה משאיר אותי לבד". סיפרה אוריין על הדוכן. "באותו לילה הלכנו לישון בסביבות השעה 1:00, בשעה חמש בבוקר כבר הייתי צריכה להיפגש עם חברות במעיין. לכן אני זוכרת טוב באותו לילה את השעות. ישנו יחד בבית".

"בשעה 4:00 התעוררתי וראיתי את השעה. "עמירם היה כל הלילה בבית. אין מצב שהוא לא היה ולא שמתי לב. הייתי רואה אם הוא לא היה בבית. הדלת של המשאית היתה חורקת, כשפותחים אותה יש רעש חזק, אם הוא היה יוצא בטוח הייתי מתעוררת. בשעה 5:00 יצאתי לפגוש את הבנות, עמירם היה בבית עם התינוקת, ב-7:00 חזרתי הביתה למשאית. עמירם היה בבית. בבוקר התארגנו בבית לקראת שבת".

ריהאם וסעד דוואבשה ובנם עלי שנספו בפיגוע ההצתה בדומא
ריהאם וסעד דוואבשה ובנם עלי שנספו בפיגוע ההצתה בדומא | צילום: רויטרס

כזכור, במסגרת הסדר הטיעון שהתקבל בבית המשפט המחוזי בלוד במאי האחרון, נקבע כי הצעיר, הנאשם בפרשת רצח משפחת דוואבשה יודה בארבעה אישומים מתוך החמישה שיוחסו לו. האישום החמישי, המתייחס לחברות בארגון טרור, יובא בהמשך להכרעת בית המשפט בשל פגמים שנפלו באופן קבלת ההודאה.

על פי כתב האישום המתוקן, בן אוליאל, שהיה קטין באותה העת, יודה בקשירת קשר לביצוע פשע, הצתה, השחתת פני מקרקעין, חבלה במזיד והיזק בזדון ממניע גזעני. על פי ההסדר, שנחתם לאחר כמה ישיבות גישור, הנאשם יופנה לשירות המבחן לתסקיר חובה. המדינה צפויה לבקש עונש של חמש שנות מאסר וחצי.

בית משפחת דוואבשה שהוצת בדומא
בית משפחת דוואבשה שהוצת בדומא | צילום: רויטרס

עורך דינו של הנאשם, עדי קידר מארגון "חוננו", התייחס אז להסדר הטיעון: "כתב האישום שהוגש היום לבית המשפט הוא תולדה של ההחלטה התקדימית של בית המשפט, שפסל את ההודאות וקבע כי ההודאות נגבו מהנאשם תוך אלימות קשה. אין בהסדר הטיעון הזה ובכתב האישום המתוקן כדי לקשור את הנאשם הזה לנאשם השני. בבסיס השיקולים שלנו בהסדר טיעון זה עמד הרצון לנסות ולשקם את הפצעים שפצעו בנאשם חוקרי השב"כ, באלימות שהפעילו כלפיו. מדובר בכתב אישום שונה לחלוטין, שאין בו ולו פגיעה בשערות ראשו של אדם, והוא מנותק באופן מוחלט מהרצח בדומא. לאחר שלוש שנים וחצי הגיע הזמן שגם הנאשם יוכל לנסות ולהשתקם".

גדי גבריהו, יו"ר פורום תג מאיר שמלווה את משפחת דוואבשה, מסר: "פעם נוספת מתברר שחקירה ושפיטה של קטינים יהודים העוסקים בטרור וברצח שונים באופן מובהק מהטיפול מול קטינים טרוריסטים פלסטינים. המדיניות המקלה כלפי הטרוריסטים הקטינים היהודים מעבירה מסר לאותם טרוריסטים שניתן לפגוע באוכלוסיה ערבית מבלי לשלם על כך מחיר".

משב"כ נמסר בתגובה כי "הודאת הנאשם ניתנה לאחר שלאורך כל ההליך טען כי אין לו שום קשר לפיגוע בדומא ושמסר הודאת שקר רק בגלל תנאי חקירתו. במסגרת טיעוניה לעונש, תבקש המדינה להחמיר בעונשו של הקטין, לנוכח התוצאות הקשות של קשירת הקשר בה הודה".

עמירם בן אוליאל, נאשם ברצח בני משפחת דוואבשה בהצתת הבית בדומא
עמירם בן אוליאל, נאשם ברצח בני משפחת דוואבשה בהצתת הבית בדומא | צילום: חדשות עשר

כזכור, ביולי 2015 הוצת ביתם של בני משפחת דוואבשה בכפר דומא שבשומרון, והביא למותם של שלושה מבני המשפחה. עמירם בן אוליאל הואשם ברצח בני המשפחה. ביולי 2018 דחה בית המשפט העליון את ערר המדינה, והורה על שחרורו של הנאשם הקטין למעצר בית בתנאים מגבילים. זאת, לאחר שבית המשפט המחוזי קיבל את בקשת משפחת הנאשם לשחררו למעצר בית, אולם הפרקליטות ביקשה לעכב את ביצוע ההחלטה וערערה עליה לעליון.

כחודש קודם לכן, פסל בית המשפט המחוזי בלוד את הודאות הנאשמים בפרשה, שהתקבלו תחת עינויים. עם זאת, השופטת רות לורך אישרה את הודאות הנאשם המרכזי, עמירם בן אוליאל, שנגבו לאחר הפעלת "האמצעים המיוחדים", פרט לאחת, שנתקבלה מיד לאחריהם.

כל הודאות הנאשם השני בתיק נפסלו - גם אלו שניתנו תחת עינויים וגם אלו שנתקבלו לאחריהם - פרט לאחת: זאת בה הוא מצביע על בן אוליאל כאחראי לרצח בני משפחת דוואבשה. יש לציין כי הפרקליטות לא חוזרת בה מכתב האישום, לפיו בן אוליאל רצח את שלושת בני מפשחת דוואבשה. כאמור, כתב האישום נסמך במידה רבה על הודאתו של הנאשם השני, המואשם בסיוע לרצח - ההודאה שנתקבלה ע"י ביהמ"ש, בה הוא גם קושר את עצמו לכאורה לרצח.