דקר את שכנו – וניסה להימלט: תיעוד מנוסתו של הנאשם ברצח בי-ם

לפני כשנה נדקר עמוס סער בצווארו ע"י ראובן ולר שגר בשכנות אליו. בתיעוד שמתפרסם לראשונה נראה הדוקר כשהוא מסתובב ברחובות – זמן קצר לאחר התקיפה • "כל פניו מכוסות דם": הקלטת השיחה למד"א

זמן צפייה: 04:10

בתיעוד ראשון שפורסם הערב (חמישי) בחדשות 13, נראה ראובן ולר, שלפני כשנה דקר למוות את עמוס סער, קצין הביטחון של מנהלת בתי המשפט ושכנו לבניין, כשהוא הולך ברחוב זמן קצר לאחר הדקירה, בדרכו להחליף בגדים אצל אדם שסייע לו, זאת במטרה להימלט מן המשטרה. משנתפס, הוא טען כי עבר התקף פסיכוטי, על אף שבתיעוד לא נראים סימנים למחלת נפש. "יום בהיר אחד אתה קם - ורוצחים אותך. ועל מה?", אמרה אשתו אורלי סער.

כמו כן, נחשפת לראשונה הקלטת שיחת החירום שקיים שכנו של סער עם מוקדנית מד"א לאחר אירוע הדקירה: "בן אדם פה שוכב עם מלא דם. הוא מדמם מכל חלקי הגוף. הוא לא נושם", אמר שכנו. תוך כדי, המוקדנית ביקשה ממנו לגשת אל סער ולראות מהיכן הוא מדמם, והוא השיב לה כי "אני פשוט לא יכול לדעת, כל הפנים שלו מכוסות דם". בהמשך השיחה, המוקדנית ביקשה מהשכן להפוך אותו על גבו, אך הוא ענה לי כי "אני מנסה, אבל הוא לא זז".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

משרד הבריאות בוחן: חיסונים לבני 40 ומעלה – כבר מהשבוע הבא

טרגדיה בדרום: צעיר הרים כבל חשמלי שנפל, התחשמל – ומת

עימותים במאה שערים: 10 חשודים נעצרו, שני שוטרים נפצעו

הדוקר ראובן ולר, כפי שתועד ממצלת אבטחה בעודו במנוסה
הדוקר ראובן ולר, כפי שתועד במצלמת אבטחה בעודו במנוסה | צילום: תיעוד מצלמת אבטחה

הרקע לרצח, ככל הנראה, היה סכסוך משפחתי בין שניהם. "הפריעו לו הנביחות של הכלב. היה לו צלצול טורדני כזה שהוא היה מצלצל בדלת עד שנפתח לו, ועמוס היה כל כך אדיב אליו", סיפרה אורלי. באותה תקופה, ולר הספיק להטריד את בני הזוג סער וגם להפיץ עליהם שקרים, עד שהחליט לרצוח מישהו מבני המשפחה.

על פי כתב האישום, ולר הגיע בסביבות השעה 14:00 לבית משפחת סער ועמוס פתח לו את הדלת בשלווה. "הוא אכל מרק וקרא מתוך הספר של הבן איש חי, וכהרגלו הוא פתח את הדלת לרווחה. וממש בכניסה של הבית עמוס נרצח, בתוך הבית שלו, במקום הכי בטוח", סיפרה אשתו. ולר דקר אותו דקירה עמוקה בצוואר, ולא הותיר לו סיכוי רב לחיות. "אני ראיתי את זירת הרצח. זה היה כמו פיגוע שהיו רואים בטלוויזיה, הכל היה מלא דם. זה היה פשוט מזעזע. בעלי נרצח על מפתן ביתי".

מספר שעות לאחר הרצח, המשטרה הצליחה לתפוס את ולר, אך לתדהמת המשפחה, הפסיכיאטר המחוזי קבע כי ולר אינו כשיר לעמוד לדין, קביעה שהציבה את משפחת סער ואת הפרקליטות בבעיה קשה בכל הקשור להמשך המשפט. "היום הוא רצח את בעלי. מחר הוא ירצח מישהו אחר, ואז יגידו הכתובת הייתה על הקיר?". אתמול נפתח שלב ההוכחות במשפטו של ולר, שהדיון בו שיקבע אם הוא כשיר לעמוד לדין או לא, והאם היה שרוי במצב פסיכוטי כאשר דקר למוות את שכנו. כעת, אשתו של סער מקווה שהמשפט לא יכניס את המשפחה לשבר עמוק יותר.

פרקליטו של ולר, עו"ד אריאל הרמן מסר בתגובה: "למרבה הצער קיים במקרים מסוימים פער בלתי נתפס בין מעשה עבירה מופלג בחומרתו ובין היעדר אשם במי שעשאו. פער זה קיים למשל כאשר עושה מעשה העבירה פעל מתוך דחפים או כפועל יוצא של מחשבת שווא שפגעה ביכולת השיפוט ובבוחן המציאות שלו עד היסוד. מחשבת שווא פסיכוטית היא מחשבה המשתלטת על החולה ואוחזת בו בלי שהוא יכול להתנתק ממנה. ולר סבל תקופה ממושכת ממחלה נפשית נוראה של סכיזופרניה פרנואידית שהתפתחה אצלו והגיעה לעוצמה שהשתלטה על כל יכולת מבחינתו להבחין בטעות שבה. במצב זה שבו היה נתון בפחד קיומי פעל ראובן ולר פעולה נוראה כלפי המנוח, שהיה אדם אציל נפש, מתוך תפיסה בלתי ניתנת לערעור מבחינתו שהמנוח הולך להרגו. תפיסת המציאות המעוותת השתלטה על הנאשם. קיימת טעות נפוצה ומושרשת בציבור שאדם חולה, 'משוגע', צריך להפגין כלפי חוץ התנהגות ביזארית, כגון שירוץ ברחוב עירום וינפנף בידיו ויצעק צעקות חסרות פשר. לא כך הדבר. שיגעון רוחש בנבכים ומצוי בעולמו הפנימי של החולה וגם אם לעיתים אפשר יהיה להבחין בכך, ברוב המקרים הדבר יתברר בדרך מעמיקה ולא בסרטון של החולה ההולך ברחוב כאחד האדם. אין אבחנה כגון: 'הוא הולך ולא נראה כחולה נפש'. יתר על כן, בתוך חולי נפשי עמוק שבו אדם נתון למחשבת שווא רדיפתית או שומע קולות פוקדים (לשם הדוגמא) הוא יכול לבצע מעשים מתוכננים הנתפסים כפעולות שאינן מתיישבות עם התפיסה המוטעית הרווחת בדבר מהי מחלה. במקרה זה, נבדק הנאשם במסגרת הסתכלות ממושכת, עבר מבחנים שונים ונקבע בבירור, לאחר בחינה יסודית, על ידי שלושה פסיכיאטרים המומחים בפסיכיאטריה משפטית, כי הנאשם פעל מתוך דחפים שלא יכול היה להשתלט עליהם. לכן אין הוא אחראי למעשהו הנורא מבחינה משפטית והוא נזקק לאשפוז ממושך מאוד. העניין מתברר בבית המשפט כרגע".