ועדת השחרורים אישרה: האישה שרצחה את בעלה המתעלל תשוחרר ממאסר

ועדת השחרורים המיוחדת שדנה באסירי עולם הכריעה כי דלאל דאוד, שרצחה את בן זוגה לפני כ-18 שנה, תצא לחופשי. היא תשוחרר מחר מנווה תרצה להוסטל של הרשות לשיקום האסיר. בארגוני הנשים בירכו

זמן צפייה: 03:15

ועדת השחרורים המיוחדת שדנה באסירי עולם הכריעה הבוקר (רביעי) כי דלאל דאוד, שרצחה את בעלה המתעלל לפני כ-18 שנה, תשוחרר ממאסר. זאת לאחר שפרקליטות מחוז מרכז הודיעה כי היא תומכת בשחרורה. הפרקליטות מסרה כי קיבלה את ההחלטה "לאור נסיבותיו המיוחדות של המקרה". דאוד תשוחרר מבית הסוהר נווה תרצה מחר ותועבר למשך שנתיים לפחות להוסטל של הרשות לשיקום האסיר.

מהפרקליטות נמסר כי העמדה בתיק זה נקבעה תוך שימת לב לעמדתה של ועדה בין-משרדית למניעת אלימות במשפחה של שב"ס ומשרד הרווחה שממליצה על שחרורה המוקדם. הוועדה, שהתנגדה לשחרורה המוקדם של האסירה בדיון הקודם, שינתה את דעתה לאור הליך טיפולי ושיקומי שהאסירה עוברת בבית הכלא שבגינו, בין היתר, נקבע שמסוכנותה נמוכה.

במקביל לקיום הדיון בבית המשפט ברמלה, הפגינו הבוקר עשרות נשים שקראו "דלאל לא תצעד לבד" ודרשו את שחרורה. יו"ר נעמת, חגית פאר, בירכה על החלטת הוועדה: "מדובר בהחלטה צודקת שמתקבלת באיחור של שנים רבות. דלאל עברה מסכת מזעזעת של התעללות פיזית ונפשית מתמשכת - היא חיה בכלא עוד הרבה לפני שנכנסה לבית הסוהר. כולי תקווה שהטיפול המערכתי במקרים דומים ישתנה מהקצה אל הקצה ויתמקד במישור המניעתי והטיפולי בכדי להבטיח שאף אישה נוספת לא תגיע למצבה של דלאל".

ממטה קמפיין המאבק לשחרורה של דאוד נמסר כי "אנחנו מתרגשות להודיע כי אחרי שנים של התעללות רצחנית, ובאיחור של 18 שנה, דלאל דאוד עומדת להיות אישה חופשית". אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אמרה כי: "הלחץ הציבורי עבד. סוף סוף הצדק נעשה. אנחנו מברכות על נכונות הרשויות להקשיב ולעשות את הדבר הנכון. דלאל תהיה אישה חופשייה. אבל כמו דלאל, יושבות עכשיו במאסר שלוש נשים שסבלו מהתעללות ואלימות רצחנית, שגופן וחייהן הופקרו, עד שלא נותרה להן ברירה אלא להגן על עצמן: סימונה מורי, אריקה פרישקין ונסרין מסראווה. אנחנו נוסיף להשמיע את קולנו עד שכולן יהיו חופשיות".

לעוד כתבות בחדשות 13: 

"משחררות את דלאל": קמפיין לשחרור אישה שרצחה את בעלה המתעלל

פרטים חדשים באונס בת ה-7; החשוד יובא היום לדיון בהארכת מעצרו

מול אלפי תומכים: טראמפ השיק את קמפיין הבחירות ל-2020

הפגנה למען שחרור דלאל דאוד מהכלא
הפגנה למען שחרור דלאל דאוד מהכלא | צילום: חדשות 13

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190619-1100' autoplay='0' credit='' desc='ההפגנה למען שחרורה של דאוד דלאל' kid='1_2hj71dcb' duration='15'']

עמו"ד ספיר סלוצקן עמרן, ממובילות המאבק לשחרור של דלאל, נמסר כי: "דלאל דאוד הייתה צריכה להשתחרר ממזמן. רק בזכות המאבק הציבורי הצדק נעשה. סוף סוף, דלאל דאוד תזכה להגשים את חלומותיה: לחזור להיות אמא לילדים שלה, ולעזור לנשים אחרות להיחלץ ממעגל האלימות הרצחנית".

עו"ס תמר דהאן, חוקרת ופעילה חברתית למען נשים נפגעות אלימות שהורשעו ברצח בן זוגן המתעלל: "היום הוצאנו את הצדק לאור לצערי 18 שנים מאוחר מידי. רק בזכות הכוח שלנו כציבור וזכותנו להתאגד ניצבנו לצד דלאל והיא תצא היום לחופשי ותחל את חיה. בכלא נוה תרצה ישנן עוד שלוש נשים שהורשעו ברצח בן זוגן המתעלל, אנחנו נשחרר אחת, אחת ונלחם לשינוי החוק כך שמקרים מעין אלו יחשבו הגנה עצמית".

הפרקליטות הסכימה לשחרורה המוקדם של האסירה לאור תוכנית הטיפול שמציעה הרשות לשיקום האסיר למשך 5 שנים מיום השחרור, המצאות האסירה באגף פתוח של שיקום קבוצתי והתחשבות באינטרס הציבורי של שיקום ומתן הזדמנות למי שריצתה את עונשה ועמדה בכל הפרמטרים הקבועים בחוק.

בית הכלא נווה תרצה
בית הכלא נווה תרצה | צילום: גוגל מפות

בתקופה האחרונה התנהל קמפיין נרחב של פעילות ופעילים חברתיים למען שחרורה של דלאל דאוד. הם אף קראו לציבור להצטרף למחאה מחוץ לבית משפט השלום בו מתנהלת הוועדה.

תמר דהאן סיפרה בתחילת השבוע בריאיון לתוכנית "העולם הבוקר" על הקמפיין: "התאגדנו למען שחרורה של דלאל. מדובר במחדל מאוד גדול. אנחנו קוראות לציבור להצטרף אלינו להשמיע את זעקתה של דלאל. היא פנתה לרשויות וביקשה עזרה. דלאל הגישה 26 תלונות במשטרה, אושפזה בבתי חולים בעקבות האלימות שחוותה, פנתה לעובדות סוציאליות במחלקות לשירותים חברתיים ואף אחד לא עזר לה. היא הרגישה שאין ברירה, זה החיים שלה ושל ילדיה אל מול בן הזוג האלים".

דלאל דאוד, שהורשעה ברצח בן זוגה
דלאל דאוד, שהורשעה ברצח בן זוגה | צילום: אלכס קולומויסקי

לדבריה, בישראל אין חוק שמאגד אנשים שהיו חשופים לאלימות והגיבו בסופו של דבר. "במדינות אחרות, לדוגמה אנגליה, חלק ממדינות ארצות הברית ואוסטרליה, קיימת חקיקה שמכירה בתסמונת האישה המוכה כחלק מדוקטרינת ההגנה העצמית. בחוק הישראלי, ברגע התקיפה מוכרחה האישה להגיב. הדבר בלתי אפשרי במקרה של נשים נפגעות אלימות. הן מבצעות את העבירה כשגבר האלים במצב חסר אונים - ישן, צופה בטלויזיה. כמו דלאל, כלואות בישראל עוד שלוש נשים בכלא נווה תרצה שהורשעו ברצח. מדובר בתעודת עניות למדינת ישראל", אמרה דהאן לחדשות 13.

כזכור, בשנת 2001 בית המשפט המחוזי זיכה את דלאל. לאחר כן, הוגש ערעור לבית המשפט העליון - אשר הרשיע אתה פה אחד. בקשותיה של דלאל לחנינה נדחו פעם אחר פעם, עד שבשנת 2013 הגישה בקשה נוספת, שלאחריה קוצר עונשה ל-24 שנים.