הרעלת הנשרים בגולן: תושב הצפון נעצר בחשד למעשה

חוקרי יחידת "ארז" של משמר הגבול עצרו גבר המתגורר בטובא זנגרייה, בחשד כי הוא אחראי להרעלת העופות הנדירים ברמת הגולן. מחר יתקיים דיון בהארכת מעצרו

זמן צפייה: 02:15

תושב טובא זנגריה בשנות ה-30 לחייו נעצר הערב (ראשון) בחשד שהוא אחראי להרעלת נשרים וגרימה למותם של שמונה מהם ברמת הגולן. מחר הוא יובא להארכת מעצרו. ברשות הטבע והגנים חוששים שעוד נשרים נפגעו מההרעלה אבל עדיין לא נמצאו.

כבר שלושה ימים מטפלים באחד משני הנשרים שנפגעו ושרדו את ההרעלה בגולן. "בדקנו אותו, הדופק שלו עכשיו חזק ויציב", הסביר יגאל הורוביץ, מנהל בית החולים לחיות בר של הספארי, "אנחו משאירים אותו למעקב קצר ומאמינים שבקרוב מאוד הוא יושב לטבע". מהירות התגובה של פקחי רשות הטבע והגנים היא שהצילה את שני הנשרים שנפגעו, כאשר אחד מהם כבר שוחרר חזרה לטבע.

כזכור, ביום שישי נמצאו שמונה פגרי נשרים בשטח אש ליד בסיס נפח ברמת הגולן, לאחר שהורעלו. בנוסף נמצאו עוד שני נשרים שהורעלו במצב קשה, וכן פגרים של שועל ושני תנים. פקחי רשות שמורות הטבע ערכו סריקות בשטח אחר ממצאים נוספים, על מנת לנסות לאתר ממצאים נוספים ולמצוא את מקור ההרעלה. חקירה שנפתחה לאחר המקרה היא שהובילה למעצר החשוד.

נשרים שהורעלו ברמת הגולן
נשרים שהורעלו ברמת הגולן | צילום: ברק ספקטור ורוני אליאס

"מדובר באירוע חמור", נמסר מרשות שמורות הטבע, "נפעל בכל האמצעים על מנת למצוא את האחראים להרעלה ועל מנת למצות איתם את הדין". מדובר בפגיעה אנושה באוכלוסיית הנשרים ברמה, שכוללת עשרות בודדות, כ-20 על פי ההערכות, ונמצאת בסכנת הכחדה משמעותית.

דן אלון, מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע: "שמונה נשרים מהווים כרבע מאוכלוסית הנשרים בצפון ישראל. זה מעשה נפשע שעלול להביא להכחדתם. את הפשע הזה צריך להפסיק. צריך לגרום לכך שמי שמרעיל נשרים בישראל יישב בכלא או ישלם על כך מחיר כבד- אסור לאפשר לדברים האלה להתקיים".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190510-1424' autoplay='0' credit='' desc='אחד הנשרים שנפגע קשה' kid='1_vc9o32pp' duration='54'']

אחד הנשרים שנמצא במצב קשה נשלח אל בית חולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים. מבית החולים נמסר: "לפני שהגיע לכאן הוא קיבל טיפול ראשוני ברמת הגולן. ביצענו בדיקות כלליות והענקנו לו טיפול רפואי שכלל גם שטיפת קיבה כדי להוציא את שאריות המזון המורעל שאכל. כמו כן, הוא יקבל פחם פעיל כדי לספוח את הרעלים. האירוע הזה הוא מכה קשה לאוכלוסיית הנשרים בגולן, לשומרי הטבע ולאוהבי הארץ".

"ההשקעה בכל גוזל מרגע ההטלה בגרעיני הרבייה שבגני החיות בישראל, דרך הגידול שלהם וההשבה לטבע דורשים משאבים אדירים מאנשי רשות הטבע והגנים וכל הפועלים לכך, כפי שאנו עושים בספארי. אנחנו מקווים שהנשר הפגוע יחלים במהרה ויוכל לשוב אל הטבע" הוסיפו.

בתוך 20 שנים התמעטה אוכלוסיית הנשרים בישראל ב-61%. בשנת 1999 נספרו בארץ 378 נשרים, והשנה לפני ההרעלה, 147 בלבד.