מסתמן: מייסד טלגראס עמוס דב סילבר יוסגר לישראל

כארבעה חודשים לאחר שנעצר באוקראינה, דחה בית המשפט בקייב את ערעורו של מייסד רשת הסחר בסמים – ובימים הקרובים הוא צפוי להגיע לארץ לקראת משפטו

זמן צפייה: 02:35

עמוס דב סילבר, מייסד רשת הסחר בסמים "טלגראס", צפוי להיות מוסגר לישראל בימים הקרובים. זאת לאחר שבית המשפט באוקראינה, שם נעצר, דחה את ערעורו וקבע כי יוסגר לישראל.

ערעורו של סילבר לגבי הסגרתו לישראל הוגש לאחר הגשת כתב האישום נגדו ונגד 26 מעורבים נוספים בהפעלת רשת "טלגראס". על הפרשה אמרו עורכי דינו ניר יסלוביץ' ודניאל פאר: "מדובר בציד מכשפות שאין לו כל אחיזה בשום מציאות משפטית, לא בישראל ולא בעולם. מדובר בניסיון נואש של המדינה לתפור תיק, פשוטו כמשמעו, למרשנו. האם יעלה על הדעת שתובע כלשהו בעולם יחליט להגיש כתב אישום נגד סרגיי ברין, מייסד גוגל, רק משום שבפלטפורמה שלו ניתן להגיע לחומרי תועבה? האם יתכן שיגישו כתב אישום נגד בעלים של פלטפורמה רק כי על גביה התבצעה לכאורה פעילות לא חוקית?".

על פי כתב האישום שהוגש בחודש אפריל, מנהלי ועובדי הפלטפורמה אפשרו "סחר בסמים בכמויות עצומות, שמוערכות במחזור כולל של מאות מיליוני שקלים במשך תקופה של שנתיים". עוד נכתב כי מנהלי ועובדי הפלטפורמה תיווכו למעשה בין למעלה מ-3,000 סוחרי סמים, מתוכם לפחות 250 קטינים, מכל רחבי הארץ לבין כ-200 אלף רוכשי סמים ובהם קטינים שמספרם אינו ידוע. סילבר אף הצהיר בגלוי בראיונות לכלי התקשורת כי הוא מסייע לקטינים לרכוש סמים, במקרים בהם סוחרים סירבו למכור להם סמים. בהתאם למדיניות זו פעלו הנאשמים, ובכך השתתפו במתן סמים לקטינים.

עוד בחדשות 13:

"רוצים לאפשר מקום בטוח להתארגן": המסרים החשאיים ברשת הטלגראס

"ציד מכשפות": מייסד טלגראס ערער על מעצרו באוקראינה

פרשת טלגראס: כתבי אישום הוגשו נגד 27 נאשמים

עמוס דב סילבר, ראש ארגון הטלגראס
עמוס דב סילבר, ראש ארגון הטלגראס | צילום: החדשות 13

מכתב האישום עולה גם כי סמנכ"ל התפעול של הרשת הרוויח 35,000 ש"ח בחודש, ‏מתכנת בכיר - 22,500 ש"ח, סמנכ"ל משאבי אנוש - 12,500 ש"ח, ראש מערך השליחים - 12,000 ש"ח ו‏ראש ענף פיתוח - 16,000 ש"ח וכן מענק חד פעמי של 100 אלף ש"ח.

במהלך תקופת פעילותו של ארגון טלגראס, עסקאות הסמים שבוצעו במסגרת הפלטפורמה תפסו חלק ניכר מכלל הסחר בסמים בישראל. הכנסות הארגון מפעולות התיווך לסחר בסמים היו בסה"כ לא פחות מ-30 מיליון שקלים.

מפעילי הפלטפורמה השקיעו מאמצים באימות זהותם של סוחרי הסמים שביקשו לפעול באמצעותה, כאשר מטרת האימות הייתה לוודא כי לא מדובר בשוטר סמוי המתחזה לסוחר או בסוחר סמים העתיד להונות את רוכשי הסם. כמו כן, מנהלי הרשת הפעילו בוטים שנועדו לייעל את השימוש בטלגראס, ויצרו מנגנון לאיסוף שכר טרחתם מסוחרי הסמים שפעלו בפלטפורמה. חלק מההכנסות של מנהלי הרשת שולמו במזומן, וחלק אחר בסמים שווי כסף. בנוסף, פעלו מנהלי הרשת להלבין את הכנסותיהם בדרכים שונות, בין היתר באמצעות רכישת ביטקוין.

קנאביס, אילוסטרציה
קנאביס, אילוסטרציה | צילום: החדשות 13

עוד עלה מכתבי האישום, כי מרבית הסמים שנמכרו בפלטפורמה היו תצורות שונות של קנאביס, אולם נמכרו בה גם סמים מסוג LSD ו-MDMA. כמו כן, מנהלי ועובדי הארגון אפשרו ביודעין מכירת סמים לקטינים וחלקם אף עודדו את המכירה. במסגרת הפרשה נחקרו באזהרה שני עורכי דין פליליים, בחשד כי סייעו לכמה נאשמים מעבר לנורמה.

במסגרת החקירה נגבו עדויות של 90 מעורבים, 50 מהם נחקרו באזהרה. חלקם חשודים בניהול ארגון פשיעה ואחרים בחברות בארגון. 33 חשודים נעצרו ונכלאו לפרקי זמן שונים. פעולות חקירה נוספות בוצעו בשיתוף רשויות האכיפה בארצות הברית, גרמניה, אוקראינה, רומניה, צרפת והולנד. וכן נאספו ונותחו חומרי חקירה רבים, לרבות של החשודים, וחומרי מחשב אחרים.