אישום: בכיר ברשות ההגירה דרש שוחד מיני מנשים מהעדה האתיופית

מכתב האישום שהוגש נגד ליאור סלומון, עולה כי הוא איתר נשים במצב כלכלי קשה, ודרש או ביקש מפגשים בעלי אופי מיני תמורת פעולות הקשורות בתפקידו וכדי לקדם את בקשותיהן

רשות האוכלוסין וההגירה
רשות האוכלוסין וההגירה | צילום: חדשות 13

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה היום (שני) כתב אישום לבית המשפט המחוזי נגד ליאור סלומון, עובד בכיר ברשות ההגירה, בגין שבע עבירות שוחד מיני ועבירות של מרמה והפרת אמונים שביצע הנאשם משנת 2008 ועד למעצרו בשנת 2016 בנשים מהקהילה האתיופית.

עד למעצרו ב-2016, סלומון היה אחראי על לשכות מנהל האוכלוסין במחוז צפון ב"דסק האתיופי", ובשל תפקידו היה מוכר בקרב רבים מקרב הקהילה כבכיר ברשות ההגירה וכבעל כח והשפעה. מכתב האישום עלה כי סלומון נהג לאתר נשים מסוימות מבין הפונות לעזרה, המשתייכות כולן לעדה האתיופות ואשר מצויות במצב כלכלי קשה, שביקשו ממנו לפעול על מנת לסייע בהבאת בני משפחתן ארצה.

ברוב המקרים הנשים הפונות היו גרושות או פרודות, נשים שגידלו ילדים לבדן וללא עורף משפחתי בישראל. הנאשם ניצל את מעמדו ותפקידו כדי להוביל לכדי מפגשים בעלי אופי מיני תמורת סיוע לנשים באמצעות פעולות שקשורת בתפקידו. לפי כתב האישום, במהלך השיחות שקיים עם הנשים הוא הרבה לספר בדיחות בעלות אוריינטציה מינית, ובחלק מהמקרים אף ניהל עם הנשים שיחות ארוטיות.

לכתבות נוספות בנושא >> 

הסרטון מלב ת"א שמביך את האו"ם: "יחסי מין ברכב של הארגון"

חזי לוי לרופאה שהוטרדה מינית: "לא אקבל התבטאויות נגד ביה"ח"

אזיקים
אזיקים | צילום: דוברות המשטרה

בהמשך לשיחות, סלומון יזם מפגשים עם הנשים בביתן, בבית מלון או בחדרי אירוח, ובמהלכם הוא קיים יחסי מין או מגע מיני אחר עם הנשים. המגעים המיניים שקיים והשיחות המיניות נדרשו והתבקשו על ידו תמורת הפעולות הקשורות בתפקידו, שעשה או שיעשה בעתיד עבורן כדי לקדם את בקשותיהן.

בחלק מן המקרים, סלומון טיפל בבקשות הנשים במסגרת תפקידו, על אף קשריו האישיים עמן, כשהוא מצוי בניגוד עניינים. על אף הימצאותו בניגוד עניינים, הוא לא ציין בכתב או בעל-פה בפני הממונים עליו או בפני עובדי רשות ההגירה כי הוא נמצא בקשרים חבריים אינטימיים עם הנשים או כי הוא מייעץ להן בבקשות, ולא ביקש להעביר את הטיפול לגורם אחר.

תגובת עורך הדין של הנאשם

"ליאור מילא תפקיד רגיש, ותרומתו לחברה הישראלית ולישראלים יוצאי אתיופיה עצומה. למרות שעבודתו הרגישה גררה התנכלות כלפיו, הוא פעל ביושרה וללא מורא. חוקרי יחידת להב ביצעו מעצרים בלתי חוקיים של נשים יוצאות אתיופיה, חקרו אותן בצורה משפילה, גזענית, מחפיצה, ומאיימת, ושתיים מהן אולצו לשנות את גירסתן. בין השאר, החוקרים ירדו לשפל המדרגה המוסרית כאשר הותירו תינוק יונק בן כחודש למעלה מעשר שעות ללא אמו, כדי לאלץ את אם הסובלת מכאבים לשנות את גירסתה".

גם עובדי ציבור יוצאי אתיופיה שלא נחשדו, נחקרו באווירה גזענית ותוקפנית, להבדיל מאחרים, והחוקרים גם ניסו לבסס את ההנחה הגזענית ששוחד מיני נפוץ בקרב יוצאי אתיופיה. שיטות העבודה הפסולות של חוקרי להב כללו הטעיית נחקרים לכל אורך החקירה במידע שגוי מחקירות של נחקרים אחרים, תוך זיהום והטיית משפט, וכן תיחקורים ממושכים שלא תועדו".

"נציב התלונות על הפרקליטות נזף בתיק זה בתקיפות בפרקליטות מחוז ירושלים על טיפולם האיטי בתיק. טיפול זה גרם סבל רב למעורבים. ההגנה הפצירה בפרקליטות לראיין את הנשים שנחקרו, כפי שנעשה בכל תיק מסוג זה, אולם זו החליטה להתייחס אליהן כאל שקופות ולהגיש כ"א בלי לראיין אותן. אנו מקווים למשפט מהיר והוגן. ההגנה תסכים להגשת התיק במלואו, ולשמיעה רצופה של העדויות, כך שהצדק יצא לאור בהקדם".