הותר לפרסום: 15 נערים נחקרו בחשד שתקפו מינית בת 11 בצפון

ביהמ"ש נעתר לבקשת חדשות 13 ואישר לפרסם את הפרשה הקשה. 8 חשודים נעצרו ושוחררו בתנאים מגבילים. משפחת הקורבן טוענת למחדלים, ומנגד במשטרה טוענים: "ישנו קושי ראייתי, החקירה נמשכת"

זמן צפייה: 01:04

המשטרה חושדת כי ילדה בת 11 מהצפון נפלה קורבן לתקיפה מינית חמורה - כך הותר לפרסום היום (שלישי) לבקשת חדשות 13. במסגרת החקירה עוכבו לחקירה 15 נערים מהצפון - חלקם נחקרו בחשד לעבירה של בעילת קטינה מתחת לגיל 14, ואחרים בחשד לעבירה של מעשה סדום. שמונה מהם נעצרו, ובדיון בבית המשפט הם שוחררו בתנאים מגבילים בשל חוסר ראיות.

הפרשה החלה לפני כמה חודשים, כאשר גורמי הרווחה באזור מגוריה של הילדה דיווחו למשטרה כי היא נעלמה מביתה. כעבור כמה שעות היא נמצאה, לא רחוק ממוסד חינוכי, והוחזרה לביתה. אלא שאז שוטר קיבל מידע ראשוני מקטין, לפיו הילדה הותקפה מינית על ידי מספר נערים, ובאחת הזירות שדובר עליהן נמצאו אמצעי מניעה – עם זאת לא ברור אם יש קשר לתיק.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-crime-and-law-20190820-0511' autoplay='0' credit='' desc='חברתה של אם הילדה בריאיון לחדשות 13' kid='1_ampjtsz6' duration='129'']

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

חקירת אונס בת ה-11: ממשיכים להתגלות מחדלים נוספים של המשטרה

בן 70 נעצר בחשד לעבירות מין בבת 12; אמה ודודתה חשודות בסרסור

אונס בת ה-7: במשטרה עדיין מאמינים שקטוסה הוא החשוד המרכזי

המשטרה פתחה בחקירה, אך הילדה, ששהתה אז במעון לילדים ונוער, התעקשה פעם אחר פעם כי לא עברה תקיפה. שבועיים לאחר מכן אמה של הילדה הגיעה לתחנת המשטרה וסיפרה כי הגיעה אליה עדות נוספת שבתה נפלה קורבן לתקיפה מינית על ידי מספר נערים. "אני רוצה שתתפסו אותם, אני רוצה שתחקרו מה עשו לבת שלי", אמרה לחוקרים. יש לציין כי בעבר נחשד שבגיל שש הותקפה הילדה מינית על ידי שני ילדים בני שמונה, אך התיק נסגר בשל גילם של המעורבים.

0efdaf68 2798 4e68 A454 3a327a
הזירה בצפון שבה על פי החשד ילדה בת 11 הותקפה מינית | צילום: חדשות 13

מהמשך החקירה התברר כי הנערים שבהם עסקה העדות שהגיעה לאם הם בני 16-12. בשלב זה החוקרים לקחו את הטלפון הסלולרי של בת ה-11 וגילו בו שורה ארוכה מאוד של התכתבויות, חלקן בעלות אופי מיני, בין הילדה למספר נערים. לאחר מכן הילדה הובילה את חוקרת הילדים אל המקומות שבהם נטען כי הותקפה, הצביעה ונתנה לשוטרים פרטים נוספים. את החקירה ליוו כל הזמן נציגים מפרקליטות מחוז הצפון.

חודשיים לאחר תחילת החקירה הילדה נלקחה לבדיקה רפואית בליווי אמה וחוקרי ילדים, אלא שהרופא אמר לנוכחים כי "חודשיים אחרי תקיפה מינית לכאורה אין טעם לעשות בדיקה ואין שום אפשרות לקבוע מה קרה חודשיים קודם בבדיקה מאוחרת כל כך".

עורכת הדין עידית שינו, המייצגת את משפחתה של בת ה-11, תקפה בגין כך את התנהלות המשטרה ואמרה לחדשות 13: "הילדה נלקחה לבדיקה רפואית חודשיים אחרי שעלה חשד כי היא הותקפה מינית, זה חלק מרצף של מחדלים בחקירה הזו". גורם במשטרה הגיב לדברי עורכת הדין ומסר: "הילדה סירבה בחלק מהפניות להגיע לבדיקה".

אלא שלפני שבועיים החקירה קיבלה תפנית משמעותית, כאשר המשטרה עיכבה לחקירה 15 נערים מהצפון כחשודים בשורה של עבירות מין נגד בת ה-11. כאמור, שמונה חשודים נעצרו, והדיונים בעניינם התקיימו בדלתיים סגורות תחת צו איסור פרסום גורף. כעבור יומיים בית המשפט שחרר את כל העצורים בתנאים מגבילים בגין חוסר ראיות מספיקות.

מעצר (אילוסטרציה)
הנערים נעצרו - ושוחררו כעבור יומיים (אילוסטרציה) | צילום: רויטרס

אמה של הילדה הביעה חשש כי החקירה תסתיים ללא כתב אישום, ואמרה למקורביה כי "כרגע חזרנו לנקודת ההתחלה. אין עצורים וכתב אישום לא נראה באופק. אני לא אוותר ואמשיך לדרוש מהמשטרה כל הזמן לחקור ולהגיע לתוקפים".

עורכי דין של החשודים אמרו אז כי בית המשפט נהג נכון כשהחליט לשחרר את החשודים מאחר ואין ראיה שקושרת אותם לעבירות שיוחסו להם. ואסים דאהר, סגן הסניגורית המחוזית של מחוז צפון, אמר כי "הסניגוריה יצגה שישה מהמעורבים בפרשה. מדובר בנערים נורמטיביים ללא עבר פלילי. הנערים מכחישים בתוקף את המיוחס להם. בית המפשט קבע שעדות המתלוננות מעוררת קשיים רבים ולראיה לכך שחרר את הנערים ממעצר ובית המשפט המחוזי אף דחה ערר שהוגש ע״י המשטרה בנוגע לשחרורים". גורם במשטרה מסר כי "זה תיק סבוך מאוד שחלק גדול מאוד ממנו חייב להישאר באיסור פרסום כדי לשמור על הילדה לפני הכול, וכדי לתת למשטרה אפשרות לחקור בלי הפרעות ופרסום לא אחראי. טובת הילדה לנגד עניינו".

כאמור, לאחר פנייה של חדשות 13, השופט ניר מישורי, סגן נשיא בית המשפט השלום בנצרת, התיר לפרסום את הפרשה תחת מגבלות שונות. עו"ד שינו אמרה כי "ההרגשה היא שהמשטרה לא עושה מספיק. האמא והבת מאוכזבות מהמשטרה. בדיקה רפואית שנעשתה באיחור היא חלק ממחדל חקירתי".

לעומת זאת, במשטרה נזהרו מלהיכנס לעימות תקשורתי עם משפחתה של הילדה, וגורמים בארגון ציינו כי "קושי ראייתי משמעותי בחקירה הוביל למצב כרגע. עם זאת, אנחנו ממשיכים לחקור ולא נעצור עד חקר האמת". בתגובתה הרשמית של המשטרה נכתב: "מיד עם קבלת הדיווח נפתחה חקירה ע"י משטרת ישראל בליווי והנחיה של גורמי הפרקליטות כמקובל. במקביל עודכנו וזומנו גורמי הרווחה המוסמכים ע"פ חוק לחקור במקרים אלו. מטבע הדברים איננו מפרטים אודות חקירות מתנהלות, אולם נציין כי מדובר בחקירה רגישה, מורכבת ומסועפת הנמצאת בעיצומה ומטופלת ברגישות המתבקשת לאור החשדות לכאורה וגיל המעורבים. במסגרת החקירה עד כה עוכבו ונחקרו 15 קטינים, שמונה מעורבים נעצרו ובדיון בבית המשפט בבקשה להארכת מעצרם שוחחרו בתנאים מגבילים. משטרת ישראל תמשיך לחקור את המקרה במקצועיות וביסודיות במטרה להגיע לחקר האמת".

"ילד ניגש לאם ואמר: 'את יודעת שאונסים את הילדה שלך, כל יום'"

חברתה הטובה של אם הילדה, שמלווה אותה יום יום מאז הפרשה, סיפרה לחדשות 13 על השתלשלות האירועים מנקודת מבטה: "האמא סיפרה לי שבפעם האחרונה שהילדה יצאה מהבית ללא אישורה היא התקשרה למשטרה, המשטרה הגיעה והם יצאו ביחד לחפש את הילדה. הם מצאו אותה בגן ציבורי כשהיא בוכייה. ילד אחד ניגש לאמא ושאל אותה אם היא האמא של הילדה הזו. היא ענתה בחיוב והוא אמר לה 'את יודעת שאונסים את הילדה שלך, כל יום'"

"הילדה בהתחלה סירבה לשתף פעולה", הדגישה חברתה של האם. "אחר כך הייתה חקירה נוספת שבה הילדה החלה לתת פרטים אבל ביקשה להפסיק את החקירה באמצע כי היא החלה להיות מפוחדת. בהמשך הייתה עוד חקירה שבה הילדה לא שיתפה פעולה, ואז היה חלון מאוד ארוך של חודש שבו לא נעשתה שום פעולה. לאחר מכן הילדה ביצעה שחזור מלא ורק לאחר מכן, אחרי תחנונים רבים של האמא לבדיקות רפואיות, הילדה נלקחה לבדיקה רפואית".

"הילדה הכינה רשימה שלמה של למעלה מ-15 שמות של מי שעשה לה בכוח ומי שלא עשה לה בכוח", הוסיפה. "היא יודעת להגיד שאלה שלא עשו לה בכוח זה היה כי היא ביקשה את זה, כי רצתה להעניש את עצמה על מה שעשו לה הילדים שכן עשו לה בכוח. מעבר לכך הילדה ביקשה עימות, היא רוצה שיגידו לה בפנים שלא עשו לה כלום. עד היום לא הייתה שום התקדמות לכיוון עימות".

"אנחנו מרגישים שנעשו פה הרבה מחדלים", הדגישה. "המשטרה יכולה לתרץ תירוצים, אבל הסיפור הזה היה יכול להיראות אחרת. הילדה מאוד נחושה, היא עברה תהליך והבינה שמה שקרה לה זה אסון – פיזי ונפשי, והיא מוכנה להילחם בכל הכוח. יש לה משפחה תומכת, והיא תעזור לה להילחם".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מיד עם קבלת הדיווח נפתחה חקירה ע"י משטרת ישראל בליווי והנחיה של גורמי הפרקליטות כמקובל. במקביל, עודכנו וזומנו גורמי הרווחה המוסמכים ע"פ חוק לחקור במקרים אלו. מטבע הדברים איננו מפרטים אודות חקירות מתנהלות אולם נציין כי מדובר בחקירה רגישה, מורכבת ומסועפת הנמצאת בעצומה ומטופלת ברגישות המתבקשת לאור החשדות לכאורה וגיל המעורבים. במסגרת החקירה עד כה עוכבו ונחקרו 15 קטינים, שמונה מעורבים נעצרו ובדיון בבימ"ש בבקשה להארכת מעצרם שוחחרו בתנאים מגבילים. משטרת ישראל תמשיך לחקור את המקרה במקצועיות וביסודיות במטרה להגיע לחקר האמת".