סלמון טקה יובא היום למנוחות; חשש מהתחדשות ההפגנות ברחבי הארץ

הלווייתו של הצעיר שנהרג על פי החשד מירי שוטר בסוף השבוע, תחל בשעה 12:00 בבית העלמין תל רגב. במשטרה מעריכים כי מחאת הפעילים בני העדה האתיופית תתחדש לאחר הלוויה ברחבי הארץ

זמן צפייה: 02:07

סלמון טקה, הצעיר ממוצא אתיופי שנורה על פי החשד למוות בידי שוטר, יובא היום (שלישי) למנוחות בבית העלמין "תל רגב" הסמוך לחיפה. בתוך כך, במשטרה מעריכים שמחאת בני העדה האתיופית תתחדש במהלך היום, אחרי ההלוויה. פעילים חברתיים קוראים למפגינים להגיע לצומת עזריאלי ב-17:00. על פי הערכות, צירי תנועה מרכזיים באזורי העימותים צפויים להיחסם על ידי המוחים.

כזכור, הירי בטקה עורר מחאה עזה בקרב בני העדה האתיופית ברחבי הארץ. אתמול, השתתפו אלפי בני אדם בעימותים, שהתרחשו החל משעות הצהריים במוקדים שונים בקריות וברחבי הארץ, בין היתר בקריית אונו, קריית אתא, באר שבע, ראשון לציון, אשדוד, רחובות, אשקלון ונתיבות. ההפגנות הסתיימו רק בשעות הלילה. שלושה שוטרים נפצעו בעימותים עם מפגינים בקריית חיים.

עשרות מהמפגינים שהתפזרו מההפגנה בצומת קריית אתא, צעדו לכיוון קריית חיים. בדרכם עברו בתחנת משטרת זבולון, שם ניסו לטפס מעל הגדרות. כוחות יס"מ התעמתו עם המפגינים שניסו לחדור לתחנת המשטרה והציתו אש במקום. כאמור, שלושה שוטרים נחבלו, והמשטרה פיזרה את המתפרעים על ידי שימוש ברימוני הלם.

לכתבות נוספות בנושא:

מחאות ברחבי הארץ עקב הירי בסלמון טקה; 3 שוטרים נפצעו

נתניהו על הירי בסלמון טקה: "מצר על אובדן החיים, נגיע לאמת"

פקקים כבדים והבערת צמיגים: מחאה בקריות עקב הירי בסלמון טקה

ההפגנה בחיפה בעקבות מותו של סולומון טקה
ההפגנה בחיפה בעקבות מותו של סולומון טקה | צילום: חדשות 13

עשרות מהמפגינים שהתפזרו מההפגנה בצומת קריית אתא, צעדו לכיוון קריית חיים. בדרכם עברו בתחנת משטרת זבולון, שם ניסו לטפס מעל הגדרות. כוחות יס"מ התעמתו עם המפגינים שניסו לחדור לתחנת המשטרה והציתו אש במקום. כאמור, שלושה שוטרים נחבלו, והמשטרה פיזרה את המתפרעים על ידי שימוש ברימוני הלם.

בעקבות המחאות, נחסמו לתנועה כבישים רבים ברחבי הארץ, למשך זמן ארוך. מחלף קיסריה בכביש 2 נחסם לתנועה בשני הכיוונים, כמו גם מחלף יבנה ומחלף ראשון לציון בכביש 4. כביש 25 נחסם לתנועה מצומת נתיבות לבית הגדי בשני הכיוונים, וכביש 40 - מצומת נען עד צומת עקרון, בשני הכיוונים. צומת הרחובות יצחק רבין-בן גוריון באשקלון נחסם אף הוא לתנועה. התנועה שבה לסדרה לחלוטין רק הלילה, סמוך לשעה 1:00.

מוקדם יותר היום, הקצין החשוד שירה למוות בטקה אמר בחקירתו במחלקה לחקירות שוטרים: "הגעתי עם הילדים לגן המשחקים לא בתפקיד", שחזר הקצין. "ראיתי חבורת צעירים מתקוטטים, והצגתי את עצמי כאיש משטרה. ביקשתי שיפסיקו לריב. בתגובה נזרקו עלי אבנים ופגעו בי. נפגעתי, נחבלתי, חשתי מאוים, לא רציתי לפגוע בו יריתי כדור אחד לרצפה – ומשם הוא ניתז ופגע בסולומון בחזה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190701-2207' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_hclx9uc3' duration='123'']

לאחר מספר שעות הגיעו לידי חדשות 13 תוצאות ממצאי נתיחת הגופה, וממנה עולה שצד אחד של הקליע נמעך לחלוטין - ממצא שעשוי לחזק את הטענה שניתז מהקרקע.

אתמול, סיפר אסף גובנה, חבר משפחת טקה, לחדשות 13: "זו טרגדיה נוראית, שבה אחד מהנערים הטובים שלנו הגיע למועדון נוער וכעבור זמן קצר מצא את מותו על ידי שוטר, שירה בו בדם קר. לצערי איבדנו ילד מאוד נבון, עם שמחת חיים ועם חלומות שהוא לא הצליח להגשים. הוא חלם להיות צנחן – והוא לא יגיע לזה".

חסימות של מפגינים בצומת מוצרט בקריית מוצקין
חסימות של מפגינים בצומת מוצרט בקריית מוצקין | צילום: חדשות 13

גובנה הצהיר כי גרסת המשטרה להתרחשויות שונה ממה שקרה בפועל. לדבריו, "הנערים שהיו נוכחים בתקרית ציינו עובדות הפוכות ממה שפרסמה המשטרה. על אף הקשיים, הם הסבירו בנחישות רבה את מה שחוו, את הירי הקר. זו חוויה מאוד קשה. השוטר הגיע בזמן שהנערים שיחקו, הפנה את הנשק לנער אחר, הסיט את האקדח – וירה בסולומון".

עוד הוסיף גבנה: "אם הוא לא היה אתיופי - זה לא היה קורה. עובדה שהוא לא ירה ב'צברים' שהיו שם. הוא ירה בו במכוון, בידיעה, ואנחנו משלמים מחיר יקר".

בליל האירוע הגיב השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, על האירוע בקרית חיים והביע את צערו עם משפחת ההרוג. ארדן הוסיף כי "אירוע בו מוצא אדם את מותו על ידי שוטר הינו קשה וחמור ויש לחקור אותו בדחיפות ולוודא שיינקטו בעקבותיו כל הצעדים הנדרשים וכי יופקו כל הלקחים".

עוד אמר ארדן כי הוא "מצפה מהמחלקה לחקירות שוטרים וממשרד המשפטים לנהל את החקירה ולהגיע למסקנות בקשר לפרטי האירוע הקשה במהירות ובשקיפות מלאה לציבור".

Whatsapp Image 2019 07 01 At 1
הוריו של סלומון טאקה שנורה למוות בחיפה | צילום: חדשות 13

אתמול הסכימה המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) לשחרורו של הקצין החשוד למעצר בית בתנאים מגבילים למשך 15 יום. מוקדם יותר גורם בחקירה אמר כי "על פניו עולה חשד כבד לפזיזות בירי". במחאה על שחרורו, צעדו מפגינים רבים לבית שלטענתם שייך לקצין החשוד, הדליקו נרות על כתם הדם בזירת האירוע, סמוך לבית הנוער, וקראו קריאות לעבר השוטרים במקום.

אביו של טקה, דוד, אמר במהלך ההפגנה: "שאלוהים יעשה צדק עם האנשים שלקחו ילד בתרם עת, שעוד לא עשה כלום, לא הספיק כלום. רק הגיע לשחק עם החברים שלו בשכונה ומצא את המוות". כמו כן אמר בדמעות: "ילד עם שמחת חיים, שיודע לכבד, לעזור ולתמוך, שהיה אכפתי ועם לב ענק, עם נתינה עצומה. ילד שרצה להגיע לחי"ר, רצה להתגייס".