הקצין שירה בסלומון טקה נעצר בחשד להריגה: "חשש לפזיזות בירי"

גורם בחקירת השוטר החשוד שירה למוות בצעיר ממוצא אתיופי בחיפה אמר כי מסתמן שהפעולה נעשתה ללא שיקול דעת מספק. עשרות מבני העדה האתיופית מפגינים מול תחנת זבולון שבחיפה

זמן צפייה: 15:22

הקצין שירה אמש בסולומון טקה, צעיר ממוצא אתיופי, בקריית חיים שבחיפה, נעצר בחשד להריגה. גורם בחקירתו אמר היום (שני) כי "על פניו עולה חשד כבד לפזיזות בירי". הקצין יובא היום לבית משפט השלום שבעיר לדיון בהארכת מעצרו. עשרות מבני העדה האתיופית מפגינים בשעה זו מול תחנת זבולון במחאה על הריגתו של סולומון טקה.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190701-0819' autoplay='0' credit='דורון גולון' desc='עשרות מפגינים מול תחנת זבולון במחאה על הרג הצעיר ממוצא אתיופי' kid='1_h5ehv450' duration='52'']

בחקירה ראשונית אמר הלילה איש כוחות הביטחון כי "זרקו עלי אבנים ונפגעתי כתוצאה מכך. הרגשתי באותו רגע שאני בסכנה של ממש". כמו כן הוסיף: "הצגתי את עצמי כשוטר בצורה הכי מקצועית כמו שמקובל בשטח כמו כל שוטר על אזרחי שנקלע לאירוע פלילי ורוצה לסייע או להתערב. לא עשיתי שום דבר בפזיזות".

עו"ד יאיר נדשי, המייצג את השוטר, סיפר כי כשפגש אותו הוא ראה "אדם מפוחד ופצוע". "הוא הותקף על ידי שלושה חבר'ה באבנים, עד כדי כך שחש בסכנת חיים. הם קיללו אותו ואיימו עליו. הוא התקשר למשטרה ולא קיבל סיוע מידי. כשהוא חש בסכנת חיים מוחשית, הוא נאלץ לעשות שימוש בנשק תוך כדי שהוא יורה לארץ. הוא לא כיוון לתוצאה הטרגית". את הדברים אמר בתוכנית "העולם הבוקר". כמו כן, עו"ד נדשי אמר לחדשות 13 כי השוטר טופל בבית חולים כרמל והבוקר יתקיים דיון בהארכת מעצרו בבית משפט השלום בחיפה: "הוא שב וטוען מדובר בהגנה עצמית".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

סולומון טקה נהרג מירי שוטר בחיפה; ארדן: "לוודא שיופקו לקחים"

"אבא אמר שהכין אקדח": עדות הצעירה שנחטפה ברהט ע"י הוריה

דיווח פלסטיני: צה"ל פשט על בי"ח במזרח י-ם ועצר שני צעירים

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190701-1018' autoplay='0' credit='' desc='עו"ד יאיר נדשי המייצג את קצין המשטרה' kid='1_8o63p6ce' duration='79'']

סולומון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה
סולומון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה | צילום: חדשות 13

מיכל אברה סמואל, מנכ"לית עמותת פידל הפועלת לחינוך ושילוב חברתי של יוצאי אתיופיה, תקפה: "לצערנו אנו שוב חווים יד קלה על ההדק במשטרת ישראל בכל מה שקשור לצעירים ממוצא אתיופי. התחושה היא שאין ביטחון לילדינו. מה חבל, שזו הבשורה שפותחת את החופש הגדול של ילדי ישראל. לכל הורה הזכות לעבור את החופש בבטחה שחלילה לא יאונה רע לילדיו. להורים יוצאי אתיופיה אין את הביטחון לגדל ילדים בארץ בבטחה וברוגע. אני קוראת לראש הממשלה נתניהו ולשר לביטחון פנים ארדן, להעלות את הנושא לראש סדר היום ולטפל באופן בהול בשורש הבעיה. לבדוק את ההתנהלות של כל שוטר ושוטר בארץ".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190701-0907' autoplay='0' credit='' desc='ההורים של סולומון טקה ומפגינים נוספים ' kid='1_9r0yozqg' duration='46'']

הלילה הותר לפרסום שמו של טקה, שנהרג אמש מירי שוטר בקריית חיים. לטענת המשטרה, השוטר היה עם אשתו ושלושת ילדיו בגן שעשועים סמוך למקום האירוע, וניסה להפריד בין כמה צעירים שהתפתחה ביניהם קטטה. לאחר שהזדהה כשוטר, כך לטענתו, הותקף בידי הצעירים - ולאחר שחש בסכנת חיים ביצע ירי, שממנו נהרג הצעיר.

הוריו של סלומון טאקה שנורה למוות בחיפה
הוריו של סלומון טאקה שנורה למוות בחיפה | צילום: דורון גולן

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, הביע זעזוע על האירוע בקרית חיים והביע את צערו עם משפחת ההרוג. ארדן הוסיף כי "אירוע בו מוצא אדם את מותו על ידי שוטר הינו קשה וחמור ויש לחקור אותו בדחיפות ולוודא שיינקטו בעקבותיו כל הצעדים הנדרשים וכי יופקו כל הלקחים". עוד אמר ארדן כי הוא "מצפה מהמחלקה לחקירות שוטרים וממשרד המשפטים לנהל את החקירה ולהגיע למסקנות בקשר לפרטי האירוע הקשה במהירות ובשקיפות מלאה לציבור".

אמש, כאמור, שוטר בלבוש אזרחי ירה למוות בצעיר בן 19 ממוצא אתיופי בשכונת קריית חיים שבחיפה. צוותי מד"א שהגיעו למקום ביצעו בצעיר פעולות החייאה, ופינו אותו במצב אנוש לבית החולים רמב"ם שבעיר, שם נאלץ הצוות הרפואי לקבוע את מותו.

השר גלעד ארדן
השר גלעד ארדן

מחקירת האירוע עולה כי שוטר שלא היה בתפקיד והיה עם אשתו ושלושת ילדיו בגן שעשועים סמוך למקום, ניסה להפריד בין כמה צעירים שהתפתחה ביניהם קטטה. לאחר שהזדהה כשוטר, כך לטענתו, הצעירים השליכו עליו אבנים. השוטר חש בסכנת חיים וביצע ירי, שממנו נהרג הצעיר. כך על פי הודעת המשטרה. השוטר היורה נחבל בפלג גופו העליון והועבר לקבלת טיפול רפואי. חקירת האירוע הועברה למח"ש.

יניב מקונן, שגר סמוך למקום האירוע, אמר לחדשות 13: "אזרח שחור הוא הפקר? כמה אפשר? זה לא הגיוני, באילו תחושות האזרחים האלה קמים ללימודים?". "אם אני לא יכול לשלוף אקדח על מחבל - איך הוא יכול על אזרח?", הוסיף מקונן. "שוטר מפוחד מבן 18? יש חוקים במשטרה ואנחנו יודעים שלשוטר יש דרדור אמצעים".