פריצת הדרך שהביאה להרשעת נאשם בשימוש בסם אונס - באמצעות שיער

שנה וחצי אחרי שהתיק נסגר - הורשע אדם שנתן סם אונס לאם ולביתה בת ה-16. זאת, בזכות טכנולוגיה מאיטליה שיכולה לאתר את החומר גם חודשים אחרי השימוש בו. "סגירת מעגל עוצמתית"

זמן צפייה: 16:32

הזיהוי שלו כמעט בלתי אפשרי. אין לו טעם, אין לו ריח ואין לו צבע. סם האונס, למרות שמדובר באחת התופעות הנפוצות ביותר במשפט הפלילי, עד היום אף אחד לא הורשע בשימוש בסם האונס. אבל בשנה האחרונה, באולם בית משפט אחד בנצרת, התנהל מאבק משפטי שתוצאותיו ישנו את הכללים. הכול מתחיל בפרקליטות מחוז הצפון, כאשר הפרקליטה יערה ברזילי מקבלת לידיה תיק של סחיטה באיומים. שם החשוד - שמואל בן אבו. המתלוננת בתיק סיפרה על פער שעות שהיא נרדמה ולא זוכרת מה קרה, מה שהוביל את ברזילי ואת רג'א סרחאן, ראש צוות החקירה, לבדוק תלונה נוספת שהוגשה נגד אותו חשוד כמה שנים קודם לכן ונסגרה מחוסר ראיות. "התיק הראשון שאני מושכת, התיק משנת 2015, כשנה וחצי קודם, על אימא ובת שפגשו בנאשם", ציינה יערה.

יערה מתיישבת מול ד'. על פי כתב האישום, בן אבו, אותו הכירה באתר היכרויות, השתמש בסם נגדה ונגד ביתה בת ה-16. ד' ובן אבו, שהכירו באתר היכרויות, קבעו לצאת לטיול משותף בצפון יחד עם ביתה בת ה-16. בדרך, הבת התלוננה על כאבי ראש. על פי כתב האישום, בן אבו יצא מהרכב, מהחלק האחורי הוא שלף משקה מתוך צידנית אדומה, הוציא בקבוקון קטן וטפטף ממנו לתוך המשקה. כשהם הגיעו לצימר, שתיהן איבדו הכרה במיטה. ברזילי סיפרה כי "בשלב הזה, הנאשם נכנס לישון בין האימא לבת במיטה. מה שקרה במיטה אנחנו לא יודעים כי אין לנו שום זיכרון, לא של האימא ולא של הבת מהשלב הזה". "אחרי 4-5 שעות אני מתעוררת", סיפרה ד'. "זה כאילו העולם נפל עליך, אני רואה אותו ישן בינינו. זה כאילו הראש עובד, הגוף משותק לגמרי. צרחתי וקראתי לבת שלי להתעורר".

אזיקים
אזיקים | צילום: רויטרס

ברזילי סיפרה כי "הנערה הבינה מיד מה קרה ואמרה לאימא שלה, 'הוא סימם אותנו'". ד' וביתה התלוננו במשטרה, אבל עד שנלקחו הדגימות, שאריות הסם כבר לא היו בדם. בן אבו מכחיש. ד': " לקחו אותנו מיד לבדיקת אונס, למזלנו באמת לא היה אונס ובאמת זה מזל ענק, עצום". החקירה הזאת הגיעה למבוי סתום והתיק נסגר. בן אבו שוחרר. שנה וחצי חולפות ובן אבו שוב מגיע לחדר החקירות, הפעם במשטרת טבריה. שוב אותן תשובות, שוב אותה גרסה. הפרקליטה מבינה שמדובר באדם שכנראה פועל באופן סדרתי. "ואז משרד הבריאות יצר איתנו קשר וסיפר לנו על בדיקה חדשנית שבודקת שיער אצל מתלוננות ומאפשרת לגלות סם אונס גם בטווח של חצי שנה", סיפרה ברזילי. בצעד חריג מתקיימת בבניין הפרקליטות פגישה מכרעת. ההחלטה מתקבלת, המתלוננת מגיעה למשרד הבריאות והתהליך מתחיל.

הדגימה מועברת לפרופ' פרנקו טליארו, מומחה בעל שם עולמי בתחום איתור סמים בגוף האדם דרך שיער במעבדה שבוורונה, איטליה. שם, מפוענחים עשרות תיקים פליליים באמצעות הדנ"א משיער. כמה שבועות עוברים והפרופ' חוזר עם תשובות - החומר שנמצא בשערה של המתלוננת מתאים לחומר שנתפס ברכבו של בן אבו. בפרקליטות מבינים שיש להם את הראיה שבמשך שנים הם חיכו לה. פרופ' טליארו נוחת בארץ עם הראיה החדשה. הוא עולה לדוכן העדים בבית המשפט המחוזי שבנצרת כדי להגן על הממצאים שהניחה הפרקליטות לפני השופט. השופט המחוזי, חנא סבאג, קובע החלטה תקדימית בהכרעת הדין. בית המשפט מצא כי מדובר בראיה שנמצאה קבילה. שמואל בן אבו מורשע במעשה מגונה ובשימוש בסם האונס. בקרוב ייגזר דינו של שמואל בן אבו. ד' סיכמה: "זו הייתה מבחינתי סגירת מעגל עוצמתית".

עו"ד אלעד בלאיש, מטעם הסנגוריה הציבורית, מסר בתגובה: "מדובר בתיק שעדיין מתנהל בבית המשפט, טרם נשמעו בו טיעונים לעונש וטרם ניתן בו גזר דין ולכן אנו סבורים שלא ראוי להתייחס לגופו של עניין. לא ברורה הדחיפות והבהילות מצד רשויות המדינה להתייחס לעניין פלילי התלוי ועומד בבית משפט שעלול להשפיע על מהלך המשפט או תוצאותיו. נדגיש כי הלקוח כופר מכל וכל באישומים נגדו ועומד על חפותו".

עוד מסר בלאיש כי "לעניין השיטה 'המדעית' נבהיר כי מדובר בפעם ראשונה ששיטה זו עומדת לבחינה של בית משפט בישראל. בדיונים העלתה ההגנה טענות כנגד תוקפה המדעי של השיטה וכן טענות בדבר קשיים רבים העומדים בבסיסה, בסיכוי לטעויות בתוצאות הבדיקה ובפרשנות שלהן. ולכן לעמדתנו ברור ששיטה זו אינה יכולה להוות בסיס להרשעה של אדם חף מפשע בפלילים והסוגיה בוודאי תוכרע בבית המשפט העליון".