"נגע בי ובאמי במקביל": הצעירה שהותקפה ע"י הרב ברלנד - נחשפת

איילה הייתה בת 14 כשפגשה לראשונה במנהיג הכריזמטי של קהילת "שובו בנים", ונוצלה על ידו במשך שנה. כעת היא מספרת: "הייתה תחרות בין החברות - במי הרב נגע יותר" • ניצולת הרב ברלנד, חלק א'

זמן צפייה: 13:13

"פייגי", שקיבלה את שמה מהרב אליעזר ברלנד, מנהיג הכת האלימה והמסוכנת "שובו בנים" בחסידות ברסלב, הייתה רק בת 14 כשפגשה לראשונה את הרב הכריזמטי שהפך אותה לכלי לסיפוק מיני עבורו. את דרכה לביתו של הרב ברלנד, איילה (לשעבר פייגי) עשתה לראשונה באישון לילה לאחר שלא מצאה את מקומה במוסדות של הקהילה שאליה נולדה, ולכן החליטה שלא להמשיך בסמינר של הרבנית. אולם, היא לא חשבה שהמפגש ייגמר בתקיפות מיניות מצד הרב כלפיה וכלפיי אמה - מסכת התעללויות שנשמכה שנה שלמה.

"יום אחד מתקשרים לאימא שלי ואומרים לה: 'תבואי עם פייגי', ואימא שלי מנתקת את הטלפון ואומרת לי, 'אנחנו נוסעים לרב'", סיפרה איילה והוסיפה כי כל הדרך לביתר עילית היא בכתה והרגישה בסטרס. לאחר שהגיעו למקום, הגבאי לקח אותה ואת אמה ליער, שם חיכה להם הרב ברלנד, שהושיב אותן משני צדדיו והחל לגעת בשתיהן באופן מיני במקביל. איילה טענה כי מעשיו של ברלנד לא נראו לה פסולים באותו הזמן: "זה הרב, אז ברור שזה בסדר. זכיתי". מכאן ואילך, מדובר בטקס שהופך להיות חלק מהשגרה היומיומית של איילה ואמה. בהמשך הרב אף קרא להן "להשכיר דירה בשבתות בביתר", כשבאותו הזמן אמה מפצירה בה ש"אסור לאף אחד לדעת שכאשר אנחנו נכנסות לרב אז הוא נוגע בנו".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

המומחים לקבינט הקורונה: רף ההדבקה מזנק – והממשלה לא עושה דבר

דיווח בארה"ב: רעייתו של טראמפ מעודדת אותו להודות בהפסד

איילה, שהותקפה על ידי הרב ברלנד
איילה, שהותקפה על ידי הרב ברלנד | צילום: חדשות 13

איילה ואמה נאלצו לישון יחד במחסן בבניין בו התגורר מנהיג הכת ברלנד, ועלו לביתו בהתאם לתאוותו: "הוא בעיקרון אמר לי לישון משעה 20:00 בערב עד 00:00 ואז להגיע אליו". כשנשאלה איילה כיצד אמה אפשרה לזה לקרות, היא ענתה: "אימא בטירוף. היא לא רואה אותי בכלל. היא רואה רק את הרב והיא הולכת אחריו. כמו נרקומנית", והוסיפה כי "היא הייתה נמצאת שם ימים שלמים, ישנה ברחוב". מבחינתה של איילה, נכון לאותם ימים, קיום יחסי מין עם הרב היו בגדר "העלאת דרגה", מכיוון שהיא ידעה שזה מה שאמה עושה: "ידעתי שזה הולך לקרות גם לי, כי אמא שלי והרב היו ננעלים בחדר. הייתי רואה אותה יוצאת עם בגדים מפוזרים, כאילו עברה חוויה משמעותית". בתוך כך, איילה בת ה-14 ביקשה מהרב שלא יקיים איתה יחסי מין מתוך הפחד שהיא לא ברמה גבוהה מספיק "כדי להכיל סויטואציה כזאת".

איילה, כיום בת 23, נמנעה עד עכשיו מלהגיע לעיר ביתר עילית כתוצאה מהגיהנום שחוותה שם. כעת היא חזרה לבניין בו הותקפה, וסיפרה מה הייתה עושה לאותה ילדה בת 14 שממתינה לניצול המיני היומי שלה בידי הרב ברלנד: "בא לי לחבק אותה ולהגיד לה שזה פשוט לא בסדר מה שהיא עברה. היא לא הייתה אמורה לישון על הרצפה הזאת במשך שנה שלמה כדי להרגיש קיימת". עוד הסתבר שאיילה לא הייתה הקורבן היחיד של הרב, וסיפרה כי "הייתה לנו תחרות בין החברות בכיתה, במי הרב נגע יותר. 'יואו, אתמול הייתי אצל הרב והוא נישק אותי במצח'. 'יואו, הרב נישק אותי בפה'", והוסיפה כי הן היו גאות בעצמן "על זה שזכו" לקבל זאת ממנו.

המרכז הישראלי לנפגעי כתות ליווה את איילה בתהליך עזיבת הכת, הוביל אותה להגשת תלונה במשטרה ותמך בה במהלך כל תהליך השיקום. בימים אלה המרכז משיק קמפיין תרומות כדי שיוכל להמשיך ולפעול נגד כתות ולסייע לצעירים נוספים בתהליך השיקום.

מעורכי דינו של ברלנד נמסר בתגובה: הטענות הממוחזרות של איילה נבחנו על ידי המשטרה ולא הבשילו לכתב אישום. איילה הגישה גם תביעה אזרחית נגד ברלנד בסכומי עתק שאין להם שום אחיזה במציאות - וזאת במימון גורמים הרוצים ברעתו של ברלנד. הרב מכבד את בית המשפט ויפרוש את טענותיו בפניו".

לאחר שידור התחקיר כתבה שרת התפוצות עומר ינקלביץ': "צפיתי בכאב בכתבתה של אריאלה שטרנבך על נפגעות אליעזר ברלנד. כאב לי לראות שבימינו עדיין יש תופעות כאלה שמזכירות ימים אפלים, ועוד יותר כאב לי לראות שמי שעושה את זה אלו אנשים שמדברים כביכול בשם הדת".

"אני רוצה להדגיש שני דברים בעקבות הכתבה: א. רובם המוחלט של הרבנים עושים עבודת קודש במסירות. אין להקיש עליהם מעבריינים המשתמשים בתואר הזה כדי להרוס חיים. ב. לך, אישה/ילדה/נערה יקרה - לאף אדם אסור לגעת בך, לראות לך, לחבק אותך או כל דבר אחר בניגוד לרצונך - לא ליועץ, לא לרב לא לרופא ולא לשום גורם סמכותי אחר. יש לך את הכוח להגיד לא.
נמשיך להילחם בתופעות כאלו - אם ברמת החקיקה ואם ברמת הענישה - כדי למגר אותן מהשורש בכל ציבור ובכל קהילה".