הגבר שירק על שגריר פולין: "מתנצל, לא ידעתי שהוא ברכב"

אריק לדרמן הגיב לתקרית בה התעמת עם הדיפלומט בעת שהיה ברכבו, והסביר כי פנה לשגרירות בעניין השבת רכוש של משפחתו מהשואה. גורם במשרד החוץ הפולני: "הוא לא כונה יהודון"

זמן צפייה: 02:29

אריק לדרמן הוא האדריכל החשוד שירק על מכוניתו של שגריר פולין. לדרמן הגיב היום (רביעי) על התקרית ואמר כי "אני מבקש להביע את התנצלותי על האירוע שאירע אתמול. משפחתי חוותה את תלאות השואה בפולין ופנייתי לשגרירות הייתה בענייני השבת רכוש. במסגרת פנייתי זו נתקלתי ביחס מכפיש מצד אחד מעובדי השגרירות אשר כינה אותי בשפה הפולנית בכינוי 'יהודון'. אמירה זו עוררה בי תחושות קשות מאוד. מיד לאחר מכן עזבתי את הכניסה למשרדי השגרירות והתחלתי לצעוד אל עבר רכבי שחנה ברחוב סמוך לשגרירות".

"המדרכות המשובשות באזור הקשו על מעבר נוח, וצעדתי בתמימותי בכביש, כאשר תוך כדי כך הגיח מאחורי רכב אשר צפר לי בחוזקה וגרם לי לבהלה. על כך הבעתי תרעומת כפי שהבעתי ובאופן עליו אני מצר. אני מבקש להבהיר כי בוודאי לא ידעתי על זהותו של יושב הרכב או תפקידו ובוודאי שלא ידעתי ששגריר פולין בישראל נמצא ברכב. בעקבות זאת, אבקש להביע את התנצלותי הכנה על שאירע ואף ביקשתי מבאי כוחי לפנות למשרדי השגרירות בבקשה להתנצל בפני השגריר. אני מקווה שבכך האירוע יבוא לכדי סיום ויישמר בפרופורציות המתאימות".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190515-2025' autoplay='0' credit='' desc='אריק לדרמן מתנצל על התקרית עם שגריר פולין' kid='1_jelyvj7b' duration='113'']

שגריר פולין בישראל, מארק מגירובסקי
שגריר פולין בישראל, מארק מגירובסקי | צילום: getty images

גורם במשרד החוץ הפולני אמר לחדשות 13 כי לדרמן הגיע לשגרירות ואמר למאבטח שהוא רוצה לדבר עם מישהו על "האנטישמיות הפולנית", וכי הוא לא כונה "יהודון". השגריר הפולני כתב בטוויטר בתגובה לתקרית: "אני מודה לכולם על התמיכה", והוסיף: "קראתי טענות ביזאריות בנוגע להתנהגות ואמירות לא ראויות מצד שומר בשגרירות. זה לא נכון. הוא אדם נאמן, חרוץ ומיומן. בחודשיים מאז שעבד פה הוא טיפל בכ-2,000 בני אדם, ולעולם לא הוגשה נגדו תלונה".

ממשרד החוץ הפולני נמסר בתגובה: "אנו מודאגים מהמתקפה הפיזית והמילולית על שגריר פולין לישראל. כל מעשה שכזה נגד דיפלומט צריך לזכות בגינוי חד משמעי. כתוצאה מהאירוע, שגרירת ישראל בפולין זומנה למשרד החוץ, היא הצרה על התקרית והדגישה את עזרת הרשויות הישראליות בבירור הנסיבות".

"אנחנו מכירים בתגובה המהירה של משטרת ישראל בעצירת העבריין, וקוראים לרשויות להבטיח שהדיפלומטים הפולנים מאובטחים בצורה יעילה וראויה בישראל באותה דרך שאנו נוהגים בדיפלומטים הישראלים בפולין".

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי , בוועידת מינכן
ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי | צילום: רויטרס

כזכור, שגריר פולין בישראל, מארק מגירובסקי, הגיש אתמול תלונה על תקיפה בפתח השגרירות שבתל אביב. בעקבות התלונה נעצר לדרמן בחשד שירק לעברו של השגריר. בעקבות המקרה זומנה הבוקר שגרירת ישראל בפולין, אנה אזארי, לשיחת הבהרה במשרד החוץ בפולין. בשיחה עלתה דרישה מצד משרד החוץ הפולני שישראל תגביר את האבטחה על מבנה השגרירות.

עורך דינו של לדרמן טען מוקדם יותר היום בדיון בבית המשפט השלום בתל אביב, כי המאבטח במקום כינה את את החשוד "ז'יד" - יהודון. לדבריו של עורך הדין, לדרמן הגיע לשגרירות כדי לברר עניין הנוגע להשבת רכוש מתקופת השואה, המאבטח לא אישר לו להיכנס וקרא לו בכינוי הגנאי.

בית המשפט הורה לשחררו למעצר בית, עם הרחקה של שבועיים מהשגרירות. בהחלטתו, הגדיר השופט עלאא מסראווה את האירוע כ"סכסוך דרכים" ולא כתקיפה על רקע פוליטי או לאומני. השופט קבע כי יריקה כלפי אישיות דיפלומטית בישראל ראויה לכל גינוי ומעוררת בושה במיוחד לאור העובדה שכל חטאו של השגריר היה שפנה לחשוד בדרך שלא נראתה לו. השופט קבע כי החשוד כלל לא היה נעצר אם לא היה מדובר בשגריר הפולני ושחרר אותו למעצר בית בו ישהה עד מחר בצהריים.

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, גינה את התקיפה בחשבון הטוויטר שלו: "אני מודאג מאוד נוכח המתקפה הגזענית על שגרירנו בישראל. פולין מגנה בחריפות את המעשה התוקפני והמונע משנאת זרים. לעולם אסור לגלות סובלנות לאלימות נגד דיפלומטים או נגד כל אזרח אחר". ממשרד החוץ הישראלי נמסר כי הנושא נמצא בחקירה וכי המשרד מביע הזדהות מלאה עם השגריר הפולני וחש זעזוע לנוכח האירוע.