"הם באים, אני חייב לנתק": מי אחראי לרצח יועץ המס משה דלאל?

גופתו של דלאל נמצאה בתעלה 10 ימים אחרי שנעלם. למרות 3 צוותי חקירה, שני עצורים מרכזיים ו-21 שנים שחלפו - תיק הרצח עדיין פתוח. "אמרו שהם רוצים 'להסתדר איתו'" • ללא קצה חוט, פרק 4

זמן צפייה: 11:45

"הם באים, אני חייב לנתק" - אלה היו מילותיו האחרונות של יועץ המס הירושלמי מנשה דלאל למזכירתו לפני שנעלמו עקבותיו. עשרה ימים לאחר מכן נמצאה גופתו בצד הדרך, עשרות קילומטרים מהבירה. אולם, גם אחרי שלושה צוותי חקירה ושני עצורים מרכזיים בפרשה שכיכבה בכותרות שבועות ארוכים - התיק הזה עדיין פתוח.

בסוף שנות ה-90' אחת החברות הקבלניות החזקות, ששייכת לאחים צביקה ואבנר בראשי, עסקה בבנייה בירושלים. לפי תיק החקירה, דלאל נפגש עם האחים צביקה ואבנר והציע להם שהם ישלמו לו סכום של יותר ממיליון שקלים והוא יצליח להשיג להם הטבות מס גדולות. אולם, ככל הנראה, משהו הסתבך.

בפברואר 1998 דלאל הגיע למשרדי משפחת הקבלנים הירושלמית. על פי עדויות של שכנים, ברחוב המתין רכב שחור ובו ארבעה גברים. דלאל נראה יוצא מדלת הבניין, מוחזק על ידי שני גברים ומוכנס בכוח לרכב - שנסע במהירות מהמקום. עשרה ימים לאחר מכן, נמצאה גופתו בתעלה שלצד הכביש. "ביום שהוא נעלם, הוא יצא בערב ולא חזר הביתה", סיפר בנו של מנשה, דורון, "הרגשתי שמשהו קורה. לפנות בוקר הבנתי שהוא הלך למשרדים של בראשי. הם אמרו שהם רוצים 'להסתדר איתו', ופה עלה החשש שקרה שם משהו".

לפרקים הקודמים של "ללא קצה חוט" >>

ללא קצה חוט: מי רצח את איש הליכוד דורון שוסטר?

למרות שתועד במצלמות האבטחה: רוצח ילנה פלוטניקוב לא נתפס

יצאה מבית הספר – ונחטפה: מי רצח את הנערה מאיה זינגר?

מנשה דלאל, שנרצח לפני 21 שנים
מנשה דלאל, שנרצח לפני 21 שנים | צילום: החדשות 13

חוקרי היחידה ניסו להבין אם יש קשר בין הפגישה של דלאל עם בראשי לרצח - אך שוב ושוב הגיעו למבוי סתום. שנתיים לאחר מכן תיק החקירה עלה שוב לכותרות כשבאחד הלילות שומר שעבד באתר הבנייה של האחים בראשי נחטף. "כשחקרו אותו, התברר שהוא ושומר נוסף נחטפו על ידי צביקה משום שחשדו בהם ששיתפו פעולה עם גנבי טרקטור. עינו אותם, הצמידו להם נשקים", סיפר עו"ד קובי קמר, שייצג את האחים בראשי. "אחד מהם אפילו אמר שהוא בעצמו השתתף בחטיפה של דלאל, ואף הודה שראה במו עיניו את צביקה בראשי חונק את דלאל למוות. עוד התברר שהוא דורש מצביקה בראשי סכום של 10,000 שקלים דמי שתיקה" .

באותו לילה השניים נעצרו ונחקרו ימים ולילות. כמעט חודש שלם צביקה היה במעצר - אך בבית המשפט השופט השתכנע שאין די ראיות כדי להגיש נגדו כתב אישום והוא השתחרר לחופשי. "כולנו מקווים שיתנו דחיפה אחרונה ושיבחנו שוב את הראיות שיש, שיעיינו שוב בחומר שנותר, הוסיף דורון, "שישימו סוף לסיפור לפחות בחלק הזה, אנחנו נמשיך להתמודד עם מה שאנחנו מתמודדים".