ארדן: "שוטר אלים לא צריך להישאר בשורות המשטרה"

השר התייחס בטקס חילופי מפקדים במשטרה למחאה שפרצה לאחר הירי בסלמון טקה: "לקבוע נורמה ברורה - אפס סבלנות כלפי אלימות שוטרים" • מ"מ המפכ"ל: "המפגינים ניצלו הרצון לאפשר מחאה לגיטימית"

זמן צפייה: 01:54

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, התייחס הבוקר (שלישי) בטקס חילופי מפקדים במשטרה לירי בסלמון טקה. "שוטר אלים, שלא יודע לגלות איפוק – לא צריך להישאר בשורות המשטרה", אמר. "אין כאן שום מקום לטעויות, כי בעידן שבו אנו חיים, לכל גילוי אלימות מיותר ולא חוקי של שוטר – יש נזק אדיר לאמון הציבור שמתוכו פועלת המשטרה".

"פעם אחר פעם אני מגלה לצערי ששוטרים שפעלו בניגוד לחוק והפעילו כוח שלא לצורך ממשיכים לשרת בארגון גם אם בתפקוד אחר", הוסיף. "עלינו לקבוע נורמה ברורה ולגלות אפס סבלנות כלפי האלימות הזו, זה נוגע גם לגזענות".

"מילים פוגעות לעיתים הרבה יותר מהפעלת כוח פיזי, והפגיעה שלהם נותרת בלב שנים רבות. פגשתי יחד עם המפכ"ל עשרות יוצאי אתיופיה – שסיפרו על מפגשים עם המשטרה. אף אחד מהם לא המציא את הסיפורים. הם לא תיאמו בניהם, תאמינו לי", המשיך. "זו הסיבה שהחלטתי שיחד עם המפכ"ל נקים יחידה מיוחדת בפיקוד המשטרה שמשימתה בין היתר תהיה להיאבק בגילויי גזענות היכן שהם קיימים ולוודא שינקטו האמצעים כנגד גילויים אלה".

עוד בחדשות 13:

הדוח הבליסטי קובע: השוטר ירה לקרקע, הנתז פגע בטקה וגרם למותו

משפחתו של טקה קמה מהשבעה: "אנחנו לא מאמינים במערכת"

מוואדי סאליב ועד מאבק העדה האתיופית: המחאות הסוערות בישראל

השר גלעד ארדן, בטקס חילופי מפקדים במחוז צפון
השר גלעד ארדן, בטקס חילופי מפקדים במחוז צפון | צילום: חדשות 13
מ״מ המפכ״ל ניצב מוטי כהן, בטקס חילופי מפקדים במחוז צפון
מ״מ המפכ״ל ניצב מוטי כהן, בטקס חילופי מפקדים במחוז צפון | צילום: חדשות 13

גם מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, התייחס למחאה בדבריו. "במהלך המחאות האחרונות ובפרט בשבוע שעבר, היינו עדים לניצול של הרצון שלנו כמשטרה, לאפשר מחאה לגיטימית", אמר. "בין מעשי האלימות חסרי התקדים היינו עדים גם לפגיעה בסמלי שלטון, פגיעה ברכוש, זריקת בקבוקי תבערה, ירי זיקוקים והשלכת אבנים לעבר כוחות המשטרה, כשכל אלו הובילו לפציעתם של שוטרים רבים".

"שוטרי משטרת ישראל נדרשים לפעול לא פעם בתנאי קיצון ולעיתים הם נדרשים להתמודד עם מצבים מורכבים, להפעיל שיקול דעת מהיר ולקבל החלטות כבדות משקל", המשיך. "מחובתנו לזכור כי לכל אזרח ולכל שוטר עומדת חזקת החפות, עד שיוכח אחרת בדין, גם באירוע מצער וטראגי זה. עשינו ונעשה הכל על מנת להדק את הקשר עם בני הקהילה האתיופית ויש לנו עוד הרבה מה לעשות בתחום זה".

כהן שיבח את השוטרים על התנהלותם בימי המחאה, ואמר: "ימים אלו בהם אתם פועלים באומץ לב ובמקצועיות נוכח הסכנות והאתגרים. העובדה שהאירועים הסתיימו ללא אבדות בנפש מעידה על כך שעמדנו במשימה. אני גאה בכם. מצפים לנו עוד ימים מאתגרים".

עימותים אלימים בין חיילי יס''מ למפגינים בצומת עזריאלי בתל אביב
עימותים אלימים בין חיילי יס''מ למפגינים בצומת עזריאלי בתל אביב | צילום: חדשות 13

אתמול, בתום השבעה, התקיימה אזכרתו של סלמון טקה. אחריה נפגשו בני משפחת טקה עם שורה ארוכה של משפטנים בכירים וראשת המחלקה לחקירות שוטרים, בדרישה לקחת חלק בכל צעד שקורה בחקירה.

אסף גבאנה, ראש הקהילה האתיופית בקריית חיים, אמר: "אנחנו לא מאמינים במערכת - ועדיף שמח"ש לא יבואו כי הכתובת הייתה על הקיר, התוצאות כתובות על הקיר. עשו לילד הזה שיימינג והוציאו עליו דיבה. הכדורים מחפשים את הילדים שלנו". בהתייחס להתחדשות המחאות, אמר גבאנה: "נתכנן את המהלכים שלנו באופן מסודר, אבל נמשיך באותן מחאות לא אלימות".

גבאנה פנה לראש הממשלה, והתייחס לדברי יאיר נתניהו, לפיהם מחאת בני העדה האתיופית אורגנה על ידי "הקרן החדשה" וגרמניה: "אדוני ראש הממשלה, לא יכול להיות שבנך יכתוב על הקהילה גם בשעה כואבת זאת. האמירה של יאיר פוגענית כואבת, ומי שנושא באחריות זה ראש הממשלה. הגיע הזמן שתשמע את הצעקה של האנשים, של הרחוב. אין מה לעשות ועדות וישיבות, לא יכול להיות שנשלם מחיר. די, מאסנו במסקנות ובוועדות. קח אחריות אישית ותגלה מנהיגות, לבוא למשפחה, להסתכל להם בעיניים. הדברים ידועים לך - תעשה מעשה אמיתי".

אימו של סלמון טקה באזכרה
אימו של סלמון טקה באזכרה | צילום: חדשות 13

בתוך כך, נמסר אתמול ממח"ש כי ממצאי הדוח הבליסטי קובעים כי קצין המשטרה ירה לעבר הקרקע, וכתוצאה מכך הנתז פגע בסלומון טקה - וגרם למותו. זאת, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13. ממצאי הדוח אישרו את גרסת השוטר, שטען כי ביצע ירי לעבר הרצפה.

"זו הייתה גרסתו מהרגע הראשון, והיא מקבלת כעת חיזוק ממח״ש שחוקר כבר שמונה ימים את האירוע", מסר מקורב לקצין המשטרה לאחר פרסום הממצאים. "הקצין ירה בקרקע ולא התכוון לפגוע בצעיר".

"הקצין חזר על גרסתו במהלך השחזור שנערך הלילה תחת אבטחה כבדה", סיפר עורך הדין של השוטר, יאיר נדשי. "ממצאי החקירה כפי שהודלפו עד כה תומכים בטענות ההגנה, לפיהן הקצין פעל מתוך הגנה עצמית ללא כוונה לפגוע בטקה".

הפגנת יוצאי אתיופיה בת''א
הפגנת יוצאי אתיופיה בת''א | צילום: רויטרס