העליון הפך את החלטת המחוזי: מלכה לייפר תישאר במעצר

לאחר שביהמ"ש המחוזי הורה על שחרור הנאשמת בפדופיליה באוסטרליה למעצר בית בתנאים מגבילים, בשל פגמים שהתגלו בחוות הדעת בעניינה, בעליון הוחלט שהיא תישאר עצורה

זמן צפייה: 00:26

בית המשפט העליון הפך היום (חמישי) את החלטת בית המשפט המחוזי וקבע שהנאשמת בפדופיליה מלכה לייפר תישאר במעצר. זאת, בניגוד להוראת המחוזי, לפיה לייפר תשוחרר למעצר בית בשל פגמים שנתגלו בחוות הדעת שהוגשה בעניינה - בה נקבע כי היא כשירה לעמוד לדין ומזייפת את מצבה הנפשי הקשה.

מארגון JCW המלווה את הנפגעות מלכה לייפר נמסר בתגובה להחלטה: "אנו שמחים כי בית משפט העליון אימץ את טענות הפרקליטות והורה שלא לשחרר את מלכה לייפר למעצר בית. מאז החלטת בית משפט המחוזי, היו הנפגעות במשבר עמוק, ואנו מקווים כי ההחלטה על המשך המעצר תיתן להן מעט שקט נפשי".

לכתבות נוספות בנושא: 

ביהמ"ש הורה לשחרר את הנאשמת בפדופיליה מלכה לייפר למעצר בית

בית המשפט הכריע: מלכה לייפר לא תוסגר לאוסטרליה לעת עתה

המתלוננת נגד לייפר: "השפעת ההתעללות המינית תישאר עמי כל חיי"

מלכה לייפר, החשודה בפדופיליה
מלכה לייפר, החשודה בפדופיליה | צילום: החדשות 13

עורכי הדין טל גבאי ויהודה פריד, שמייצגים את לייפר, מסרו: "נימוקי ההחלטה שהביאו את השופטת להורות על השבתה של מרשתנו למעצר, הסתמכו על טענות ישנות שעלו בבקשת ההסגרה המקורית לפני כשש שנים(!) אשר נדונו ונדחו ולפיכך הגברת לייפר שוחררה למעצר בית מבלי שהמדינה מצאה לנכון להשיג עליהן. מאז העובדות רק חיזקו את האמת, לפיה מרשתנו הינה אישה הזקוקה לטיפול רפואי פסיכיאטרי, ולראיה טיפול זה ניתן לה על בסיס יומי על ידי הצוות הרפואי בשירות בתי הסוהר אשר מאבחן אותה פעם אחר פעם כחולת נפש. אם לא די בכך בית המשפט המחוזי דחה בהחלטה מפורטת את חוות הדעת מטעם המדינה אשר קבעו כי הגב׳ לייפר מתחזה לחולת נפש והורה על הקמת פאנל מומחים. לפיכך, נשקול את הצעדים המשפטיים העומדים לרשותינו ונפעל בהקדם".

כאמור, בית המשפט המחוזי הורה לפני כשבוע לשחרר למעצר בית את המורה מלכה לייפר הנאשמת בפדופיליה. המשטרה ביקשה לעכב את שחרורה בתנאים מגבילים עד לצורך הגשת ערעור, ולכן היא נשארה במעצר עד ליום שישי.

לפני כשבועיים הודיעה שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, מרים לומפ, כי החליטה שלא להתחיל את תהליך ההסגרה לאוסטרליה של מלכה לייפר, הנאשמת בפדופיליה. עוד קבעה השופטת כי ימונה פאנל מומחים שיכריע אם מדובר במתחזה או אם היא לוקה בנפשה, ואם היא כשירה לעמוד למשפט. זאת, לאחר שקבעה כי נפלו פגמים בחוות הדעת שקבעה שיש להעמיד את לייפר לדין.

ליצמן ומלכה לייפר
ליצמן ומלכה לייפר | צילום: רויטרס

לפני כחודש הודיעה המשטרה כי היא ממליצה להעמיד לדין את סגן שר הבריאות ליצמן בגין עבירות מרמה והפרת אמונים והדחה בעדות בפרשת מלכה לייפר, שעמדה בפני הסגרה לשלטונות אוסטרליה בגין עבירות מין בקטינות. ליצמן נחקר כי ניסה להשפיע על חוות דעתם של מספר פסיכיאטרים עובדי משרד הבריאות, אשר מונו על ידי בית המשפט בירושלים לקבוע את כשירותה הנפשית של לייפר.

בחודש יולי קבעה הוועדה הרפואית שבדקה את מלכה לייפר, מנהלת בית הספר שהואשמה באוסטרליה בפדופיליה, כי היא מתחזה לחולת נפש - בניגוד לקו ההגנה של לייפר. כזכור, באוסטרליה מבקשים את הסגרתה של לייפר זה שנים, ועל פי החשד, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן פעל בניסיון למנוע זאת.

נוסף לכך, הוועדה הרפואית שקיבלה מסמכים משב"ס על מצבה הרפואי של לייפר - חושדת שהם מזויפים, והעבירה אותם לבדיקת המשטרה.

קביעת הוועדה מהווה חיזוק משמעותי לטענות הפרקליטות. תמיד היה פער בין הרופאים מטעם המדינה, הפרלקיטות והמשטרה, שטענו שהיא מתחזה לחולת נפש ואפשר להסגירה לאוסטרליה, לבין רופאים פרטיים מטעם ההגנה שטוענים שהיא אינה מתחזה. גם שב"ס והוועדות הרפואיות שבדקו אותה בעבר טענו שהיא אינה כשירה לעמוד לדין. הסוגייה עדיין נדונה בבית המשפט.