מיילים ופגישות עם בכירים: כך פעל ליצמן בפרשת השוחד לכאורה

בתחקיר המקור תואר כיצד סגן השר ניצל תפקידו ע"מ לסייע למסעדה שעמדה בפני סגירה עקב ממצאי ליסטריה • תחקיר התוכנית על פרשת לייפר, חשף את הלחץ שהופעל על פסיכיאטרים כדי שלא תעמוד לדין

זמן צפייה: 10:03

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן עלול להישפט בגין עבירות מרמה והפרת אמונים והצעת שוחד בפרשת "בית העסק לממכר מזון" – פרשה שנחשפה לראשונה בתוכנית "המקור" בחדשות 13. זאת, לאחר שהבוקר (שלישי) המשטרה הודיעה כי היא ממליצה להעמידו לדין בעקבות התערבות פסולה לכאורה של השר בניסיון להשפיע על הדרגים המקצועיים במשרדו לטובת בית עסק שבעליו מקורב אליו, וזאת כדי למנוע את הליכי סגירתו בעקבות ממצאי תברואה חמורים.

בתחקיר של חיים ריבלין עלה כי ליצמן ניצל לכאורה את תפקידו כדי לסייע למסעדת גולדיס (GOLDY’S) הירושלמית, מסעדה שבה הוא נוהג לסעוד, ולבטל את ההוראה שניתנה על הפסקה מיידית של ייצור כמה מוצרים בשל סיבות בריאותיות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

המשטרה ממליצה להעמיד לדין את ליצמן בעבירות מרמה והצעת שוחד

תחקיר "המקור": כך פעל ליצמן לביטול הצו נגד המסעדה הקבועה

ועדה רפואית קבעה: מלכה לייפר מתחזה לחולת נפש

יעקב ליצמן
יעקב ליצמן | צילום: רויטרס

המסעדה עמדה בפני הליך שימוע ב-28 ביוני אשתקד לאחר שבכמה בדיקות שונות נמצאו חיידקי ליסטריה בסלטים שהיא מכינה ומשווקת לציבור. בתום ההליך, הורה משרד הבריאות על הפסקת ייצור הסלטים ואף אסר לשווק אותם לציבור בקופסאות סגורות.

כמה ימים לאחר השימוע, ראשי שירות המזון הארצי ובכירי לשכת הבריאות המחוזית נדרשו להגיע לגולדיס, שם הם פגשו את השר ושישה מעוזריו.

בתחקיר פורסם מייל ששלח אחד ממשתתפי הפגישה למנהלו במשרד הבריאות, מייל שהיה בידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה. לפי הכתוב, ליצמן לא קיבל את ממצאי בדיקת המשרד וקבע כי "זו עלילה", וכי הוא אוכל שם באופן קבוע ומעולם לא חלה. "אני קונה פה אוכל כל שבוע, מדובר בחבר שלי ואני רוצה לעזור לו", הבהיר ליצמן, כך על פי המייל.

צילום: חדשות 13

בעדות שנמסרה במשטרה, ליצמן ביקש בהמשך מבעל העסק ומעוזריו לעזוב, ונשאר בחדר רק עם עובדי לשכת הבריאות המחוזית. במייל שתפסו החוקרים נכתב כי ליצמן הציע לעובדים הצעה יוצאת דופן: "אני מקבל המון פניות מעסקים בירושלים, אני רוצה לדעת מה אני יכול לעשות בשבילכם", אמר, כך לפי הנכתב. עוד תואר כי אחד הנוכחים דיבר על שכר הבסיס הנמוך, וליצמן השיב: "כן איך אפשר לעזור לכם במשכורת".

"בלי להתבלבל", כתב אחד המשתתפים, "הוא אמר שהוא יודע שעובדים במשרד הרבה פעמים לא מקבלים את המשכורות המגיעות להם ושהוא יכול להפעיל פרוטקציה לגבי המשכורות שלנו, של ארבעתנו". בסוף השיחה, כך מספרים העובדים, הגיש ליצמן לאחד הנוכחים את כרטיס הביקור של עוזרו, חיים יוסטמן, וביקש שהעובדים יעבירו לו את שמותיהם כדי שהוא, ליצמן, יפעיל את ה"פרוטקציה" שלו. אחת העובדות ענתה שיש 15 עובדים במחלקה – ליצמן התעקש וענה שיש לו כמות מוגבלת של פרוטקציה והוא יפעיל אותה רק בעבור ארבעת העובדים שנכחו בחדר. "בסיום השיחה", נכתב במייל, "הוא ביקש מאיתנו מפורשות שמה שנאמר כרגע ישאר בנינו ולא יצא מהחדר הזה". יש לציין כי עובדי המשרד לא הסכימו להצעת ליצמן, והמסעדה נאלצה לפעול על פי הכללים.

ממסעדת גולדיס נמסר: "המקום החליף בעלות. אין לנו כל קשר לעניין, ואין לנו פרטים לגבי המקרה, הכל טרם תקופתנו. המסעדה עומדת בסטנדרטים המחמירים ביותר של כל הרשויות".

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן
סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן | צילום: ללא קרדיט

בתוך כך, המשטרה ממליצה להעמיד לדין את סגן שר הבריאות גם בפרשת הפדופילית מלכה לייפר, בגין עבירות מרמה והפרת אמונים והדחה בעדות. החקירה בפרשה החלה לאחר תחקיר משנת 2017 של ינון מילס בתוכנית "המגזין" שבו נחשפו הפרטים על הימלטות לייפר לישראל.

תוכנית "המקור" ערכה תחקיר גם על פרשה זו וחשפה גילויים חדשים בתיק. בין היתר, עלה כי ליצמן ולשכתו הפעילו לכאורה לחצים על פסיכיאטרים ממשלתיים שכפופים לו כדי לטעון שהיא אינה כשירה נפשית לעמוד לדין, ביניהם הפסיכיאטר המחוזי של ירושלים, שנחקר באזהרה בפרשה בחשד ששינוי חוות דעתו בנושא נבע מלחצים של ליצמן. פסיכיאטרית נוספת שבדקה את לייפר כל חודש וקבעה שאינה כשירה לעמוד לדין, העידה בפני צוות "המקור" כי הייתה נתונה ללחצים בעניין מצד המנהלים שלה.

[brightcove_iframe video_id='news-hamakor-season-16-episodes-04-full_g6QhmFqT' autoplay='0' credit='' desc='תחקיר המקור: כך פעל ליצמן למען עברייני מין חרדים' kid='0_lznouerq' duration='2946'']

לצד פרשת לייפר, התברר בתחקיר כי זו אינה הפעם הראשונה שבה ניסע ליצמן לסייע לעברייני מין, ועלה כי לאורך השנים פעל השר, לכאורה, עבור לפחות עשרה אנסים פדופילים, רובם חרדים, תוך כדי ניצול תפקידו.

בין היתר, ליצמן ואנשיו נכנסו לעימותים של ממש עם הגורמים המעורבים, והם קשורים גם למתחים בין שירות בתי הסוהר ומשרד הבריאות סביב לחצי ליצמן. רוב המקרים הללו נחקרים במשטרה ורוב הפסיכיאטרים כבר העידו במשטרה.

מלכה לייפר, החשודה בעבירות מין באוסטרליה
מלכה לייפר, החשודה בעבירות מין באוסטרליה | צילום: צילום מסך

אחד העבריינים שמקורביו של ליצמן פעלו למענם הוא טל צרפתי, שהורשע ונשלח ל-14.5 שנות מאסר לאחר שעקב אחר צעירה תל אביבית לביתה, פרץ וניסה לאנוס אותה. צרפתי רצה לצאת לחופשה, ומאחר שסורב, פנה לליצמן דרך היועץ שלו, היום חבר הכנסת יעקב טסלר, וקיבל את מבוקשו.

ליצמן כתב אז למנהל המרכז לבריאות הנפש, ד"ר משה בירגר, כי צרפתי "מעולם לא יצא לחופשות. אמו נמצאת במצב רפואי מורכב ולכן לא יכולה לבקרו. הוא מאוד מבקש להשתחרר לכמה שעות על מנת שיוכל לבקר את אמו הקשישה בביתה. כל בקשותיו ליציאות לחופשה עד כה נדחו. לאור האמור, אודה לבחינתך האישית ולהתחשבותך ככל הניתן".

מלכה לייפר בישראל
מלכה לייפר בישראל | צילום: חדשות עשר