עובדת משרד הבריאות: "ליצמן צעק, איים והציע לעלות את שכרנו"

עובדי משרד הבריאות העידו במשטרה כי סגן שר הבריאות הציע להם שוחד: "מהר מאוד נהיה ברור שבכוונתו להשאיר את העסק פועל". מחומר הראיות עולה כי נפגע קידומם של עובדים שהתנגדו לליצמן

זמן צפייה: 01:46

עובדת במשרד הבריאות שנכחה בפגישה שבה על פי המשטרה הציע סגן שר הבריאות יעקב ליצמן שוחד לעובדי המשרד, טענה היום (שלישי) כי צעק ואיים על הנוכחים, ואז הציע להעלות את שכרם. כזכור, המשטרה המליצה היום להגיש כתב אישום בגין שוחד נגד ליצמן, החשוד שהציע שוחד לעובדים במשרד הבריאות כדי שלא יסגרו מעדניה שחביבה עליו בירושלים והתגלו בה בעיות תברואה קשות.

לדברי העובדת, ליצמן הציע את ההצעה שלו בפורום רחב של עובדי משרד הבריאות, שנדרשו להגיע בבהילות לאותה מעדנייה שהוא כל כך אוהב בירושלים. העובדים כולם זומנו להעיד במשטרה. הם סיפרו שהיו המומים מהצעקות ומהאיומים שליצמן השמיע כלפיהם. העובדים שלא נענו להצעתו - נפגעו.

"מהר מאוד נהיה ברור שבכוונתו להשאיר את העסק פועל. תבין, אתה נמצא בסיטואציה מאוד מלחיצה", סיפרה העובדת לחדשות 13. "מול שר הבריאות שעכשיו צועק 'אני שר הבריאות! אני עשיתי רפורמה בטיפולי שיניים, אני עשיתי כך וכך וכך – ומי אתם, מי אתם'. שקט. דממה. ואז עולה התשובה – 'אנחנו אנשי המקצוע וזו חוות הדעת המקצועית'. מכאן הסתיים שלב האיום וההפחדות, עברנו לשלב ההטבות. השר ביקש את כולם לצאת. נשארנו ארבעה. ואז הוא התחיל להציע לנו הטבות בשכר".

לכתבות נוספות בנושא >>

האחיות שהתלוננו נגד לייפר: "עמדה מאחוריה תעשיית השתקה שלמה"

מיילים ופגישות עם בכירים: כך פעל ליצמן בפרשת השוחד לכאורה

המשטרה ממליצה להעמיד לדין את ליצמן בעבירות מרמה והצעת שוחד

המעדנייה עבורה התערב על פי החשד סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
המעדנייה עבורה התערב על פי החשד סגן שר הבריאות יעקב ליצמן | צילום: חדשות 13

מחומר הראיות שאספה המשטרה עולה כי אותם העובדים שהתנגדו לדרישתו של ליצמן נפגעו. קידומה של אחת העובדות עוכב. אחרות הודרו מפורומים שונים של משרד הבריאות. בידי המשטרה נמצאת תכתובת של הממונה הישיר של אחת העובדות שהוא קובל באוזניה על כך שליצמן ינקום. וככל הנראה זה מה שקרה. הפסיכיאטרים שנענו לליצמן נשארו בתפקידם.

כאמור, המשטרה הודיעה הבוקר כי היא ממליצה להעמיד לדין את סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בגין עבירות מרמה והפרת אמונים והצעת שוחד בפרשת המעדנייה - שנחשפה לראשונה בתוכנית "המקור" בחדשות 13.

החקירה נגד ליצמן התעסקה בהתערבות פסולה לכאורה של השר בניסיון להשפיע על הדרגים המקצועיים במשרדו לטובת המעדנייה "גולדיס" (GOLDY’S) שבירושלים, שבעליו מקורב אליו, וזאת כדי למנוע את הליכי סגירתו בעקבות ממצאי תברואה חמורים שנמצאו בו והביאו לתחלואה ש מספר אנשים שאכלו מתוצרתו.

בתחקיר "המקור" נחשף כי מסעדת גולדיס עמדה בפני הליך שימוע ב-28 ביוני אשתקד לאחר שבכמה בדיקות שונות נמצאו חיידקי ליסטריה בסלטים שהיא מכינה ומשווקת לציבור. בתום ההליך, הורה משרד הבריאות על הפסקת ייצור הסלטים ואסר לשווקם.

השר ליצמן בכנס של משרד הבריאות
השר ליצמן בכנס של משרד הבריאות | צילום: חדשות 13

כמה ימים לאחר השימוע, ראשי שירות המזון הארצי ובכירי לשכת הבריאות המחוזית נדרשו להגיע למסעדה, שם פגשו את השר ושישה מעוזריו. בפגישה, כפי שניתן ללמוד ממיל ששלח אחד ממשתתפיה למנהלו במשרד הבריאות, ליצמן לא קיבל את ממצאי בדיקת המשרד וקבע כי "זו עלילה" וכי הוא אוכל שם באופן קבוע ומעולם לא חלה. "אני קונה פה אוכל כל שבוע, מדובר בחבר שלי ואני רוצה לעזור לו", הבהיר ליצמן, כך על פי המייל.

עוד היום, הודיעה המשטרה כי היא ממליצה להעמיד לדין את סגן שר הבריאות ליצמן בגין עבירות מרמה והפרת אמונים והדחה בעדות בפרשת מלכה לייפר, שעמדה בפני הסגרה לשלטונות אוסטרליה בגין עבירות מין בקטינות. ליצמן נחקר כי ניסה להשפיע על חוות דעתם של מספר פסיכיאטרים עובדי משרד הבריאות, אשר מונו על ידי בית המשפט בירושלים לקבוע את כשירותה הנפשית של לייפר.

לפני כשלושה חודשים תחקיר "המקור" חשף גילויים חדשים בתיק לייפר, ממנו עלה בין היתר כי ליצמן ולשכתו הפעילו לכאורה לחצים על פסיכיאטרים ממשלתיים שכפופים לו כדי לטעון שהיא אינה כשירה נפשית לעמוד לדין, ביניהם הפסיכיאטר המחוזי של ירושלים, שנחקר באזהרה בפרשה בחשד ששינוי חוות דעתו בנושא נבע מלחצים של ליצמן. פסיכיאטרית נוספת שבדקה את לייפר כל חודש וקבעה שאינה כשירה לעמוד לדין, העידה בפני צוות "המקור" כי הייתה נתונה ללחצים בעניין מצד המנהלים שלה.

האחיות שהתלוננו נגד מלכה לייפר
האחיות שהתלוננו נגד מלכה לייפר | צילום: החדשות 13

דסי ארליך, שטוענת שעברה התעללות מינית על ידי מלכה לייפר שהייתה מנהלת בית הספר שלה בילדותה, התייחסה מוקדם יותר היום להמלצות המשטרה להעמיד לדין את סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בגין מעורבות בפרשה ואמרה כי "היא אמרה לנו שאנחנו כמו בנות בשבילה, וכך היא הצליחה להתעלל בנו - כי בטחנו בה. ההשפעות האלה ימשכו כל חיי. כמו אצל קורבנות רבים אחרים של התעללות מינית. לצערי ההשפעות נמשכות כל החיים".  את הדברים אמרה בריאיון ל"שש-אמנון לוי". בנוסף הוא חשוד שהתערב על מנת למנוע את הסגרתה של מלכה לייפר, המואשמת בפדופיליה, לאוסטרליה.