"המקור": כך התנהלה חקירת המשטרה בפרשת ההתעללות בילדים בי-ם

בחלק השני בתחקיר פרשת "הסוד האפל" נחשף קטע מיומן של אחת הילדות שנפגעו - וגם חלק מעדותו של שרת ביה"ס שהילדות הצביעו עליו כמי שהוציא אותן אל הפוגעים, אך טען בחקירתו: "לא נתקלתי בזה"

זמן צפייה: 56:38

יממה לאחר שנודע כי המשטרה תבחן מחדש את התלונות על התעללות בילדים בירושלים, שודר הערב (חמישי) בתוכנית "המקור" החלק השני בתחקיר שהציג גילויים חדשים, עדויות מטלטלות ואת כשלי החקירה.

ההתפתחות בפרשת "הסוד האפל" מגיעה כחודש לאחר פרסום תחקיר "המקור". בפרשה נחשפו 108 עדויות של ילדים שהתלוננו על חטיפות והתעללויות וסיפרו על מעשי זוועה שבוצעו בהם בשכונות חרדיות בצפון ירושלים. מאז, שאלה אחת חוזרת ועולה שוב ושוב - איך ייתכן שלמרות התלונות הרבות וחקירת משטרה שנמשכה שנים, התיק נסגר ולא נמצאו האשמים?

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

עקב תחקיר "המקור": עדויות הילדים על התעללות בי-ם ייבחנו מחדש

תחקיר "המקור" על "הסוד האפל בי-ם": האם המשטרה התרשלה בחקירה?

"המקור": תלונות הילדים בי-ם על חטיפה והתעללות – וסגירת התיק

ילד בטיפול אצל עובדת סוציאלית
ילד בטיפול אצל עובדת סוציאלית | צילום: חדשות 13

בתחקיר נחשפה עדותו של שרת בית הספר, שהילדות הצביעו עליו כמי שהוציא אותן אל הפוגעים. במהלך החקירה אמר השרת "הגעתי אליכם בעקבות שיחת הטלפון אליי אתמול". כשנשאל "האם ראית שהיו מקרים שבהם ילדים יצאו משערים אחרים?, השיב השרת "לא נתקלתי בזה". ואילו כשנשאל "האם שמעת על מקרי פדופיליה במקום?", ענה "שום דבר", והוסיף מיוזמתו "הייתה אמא שאמרה שאני מצלם את הילדות, אבל אני לא צילמתי ולא כלום".

ל', אם לילדה שנפגעה בפרשה, הקריאה במהלך התחקיר את הדברים שכתבה בתה ביומנה: "הם הוציאו אותי ועוד שתי חברות שלי מבית הספר דרך הדלת האחורית. נכנסנו לטנדר ונסענו לבית, לא בניין, ענק, יפה ומצוחצח. היינו בקומה החמישית מתוך חמש קומות והיו איתנו איש ואישה. האיש היה עם מכנסיים ארוכים ושרוולים ארוכים. השיער שלו היה חום בהיר ולא היה לו כיפה, ציצית ופאות. הם לא היו על הטנדר, אלא חיכו בדלת האחורית של הבית". ל' המשיכה להקריא את דברי בתה: "קודם חילקו לנו דפים ועטים ואמרו 'תכתבו את השמות שלכם מאתיים פעם' ואז פשטנו את הבגדים והביאו לנו בגדים אחרים".

היומן שכתבה אחת הילדות שנפגעה בפרשת ''הסוד האפל''
היומן שכתבה אחת הילדות שנפגעה בפרשת ''הסוד האפל'' | צילום: חדשות 13

מהמשטרה נמסר: "ככלל התלונות שהוצגו בתוכנית נחקרו על ידי המשטרה בעבר. עם זאת, בעקבות שידור התוכנית הוחלט באגף החקירות והמודיעין לבחון מחדש את התלונות שהוצגו. בנוסף נעשתה פנייה למערכת התוכנית באם התקבלו תלונות חדשות או ראיות היכולות לשפוך אור חדש על האירועים. עם סיום בחינת החומרים יוחלט על המשך הטיפול"

כזכור, לפני כחודש פורסם בתוכנית "המקור" כי בשש השנים האחרונות העידו מאות ילדים על כך שהם שנפלו קורבן למעשי חטיפה, כאשר הוצאו באמצע היום ממסגרות הלימוד שלהן על ידי מבוגרים, הובאו למקומות מסתור שאינם מוכרים להם ועברו שורה של התעללויות. עשרות ילדים, הורים, מטפלים, פסיכולוגים ואנשי משטרה העידו על מה שהתרחש בשורת שכונות בעיר במשך קרוב לעשור.

חקירת המשטרה, שנמשכה כשלוש שנים, לא הניבה דבר - והתיק נסגר. החוקרים טענו שלא זכו לשיתוף פעולה מצד הקהילות החרדיות. אנשים ספורים נתפסו, אך גם כיום ממשיכות להגיע עדויות - ולא נעשה דבר. הדיווחים החלו לצוץ במסגרות טיפוליות שונות על ידי ילדים משכונות שונות בירושלים, שאינם מכירים זה את זה.

קטע מחקירתו של שרת בית הספר שנטען כי היה מעורב בפרשת ''הסוד האפל''
קטע מחקירתו של שרת בית הספר שנטען כי היה מעורב בפרשת ''הסוד האפל'' | צילום: חדשות 13