הכנסת אישרה: חסינות לח"כ חיים כץ מהעמדה לדין עד לאחר הבחירות

63 ח"כים קיבלו את המלצת ועדת הכנסת, למנוע משפט לחבר הכנסת שמואשם במרמה והפרת אמונים. 42 חברי כנסת התנגדו ואחד נמנע. זאת, בתום דיון סוער שבמהלכו התעמת ח"כ זוהר עם גנץ ולפיד

זמן צפייה: 00:32

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) חסינות עד לאחר הבחירות לחבר הכנסת חיים כץ (ליכוד) שנאשם בעבירות מרמה והפרת אמונים. בכך, אישרה המליאה את המלצת ועדת הכנסת. זאת, לאחר דיון סוער שבמהלכו התעמת חבר הכנסת מיקי זוהר עם יו"ר כחול לבן בני גנץ ובכיר המפלגה יאיר לפיד.

63 חברי כנסת, בהם חברי ישראל ביתנו, הצביעו בעד מתן החסינות, 42 הצביעו נגד ואחד בלבד נמנע. נתניהו הפר את הסכם הקיזוז עם ח"כ זנדברג ממרצ, שילדה אתמול, והצביע בעד מתן החסינות.

לכתבות נוספות בנושא >> 

ח"כ טיבי: הרשימה המשותפת תצביע נגד חסינות לחיים כץ • ישיר

ועדת הכנסת אישרה את בקשת החסינות של חיים כץ

עימותים בין היועמ"ש לחיים כץ בדיון החסינות: "פגוע מהטענות"

ח''כ חיים כץ
ח''כ חיים כץ | צילום: חדשות 13

טרם ההצבעה השר לשעבר כץ נאם בישיבת המליאה והתייחס לחוק שקידם ובגינו הוא נאשם: "שקל אחד לא נכנס לכיסי מהחוק הזה או לכיסו של מוטי בן ארי. החוק נועד למנוע פגיעה בכספי הפנסיה של כלל ציבור המשקיעים והוא מהווה תמרור אזהרה לכל בעלי השליטה, שבמידה והם לא ישלמו את התחייבויותיהם, הם יצאו ניזוקים. מאז ינואר 2011 ועד היום החוק הזה גרם לכך שלא נוצר מצב שבעל שליטה לא הגיע להסדר חוב".

כץ גם התנצל על פעולותיו ואמר כי "להבנתי פעלתי בהתאם לתקנון הכנסת, לפי כללי האתיקה ולפי הייעוץ המשפטי של הכנסת, אבל אני מקבל שטעיתי, כפי שקבעה ועדת האתיקה של הכנסת, שהיה טעם לפגם מטעמי נראות, בכך שלא אמרתי שמוטי חבר שלי, ואני מצטער על כך".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-part-1702201333' autoplay='0' credit='ערוץ הכנסת' desc='עימות בין ח"כ זוהר לח"כ לפיד' kid='1_jfgisadq' duration='28'']

בתום נאומו פנה לחברי הכנסת ואמר: "לא באתי לבקש מכם היום חסד או רחמים. לא באתי לבקש טובה אישית מחברים. היום אנחנו מצביעים על חופש הפעולה של חברי הכנסת - יכולתם של חברי הכנסת לחוקק חוקים, להביע דעות, להתנהל ללא חשש ומורא. למלא את לב התפקיד שלנו שעבורו התמודדנו ולשמו נבחרנו לכנסת. אי הענקת חסינות מהותית היום – משמעותה פגיעה בחופש הפעולה של חברי הכנסת".

משמר הדמוקרטיה פנה לבג"ץ בעקבות הענקת החסינות בקריאה לבטלה. בעתירה דורש משמר הדמוקרטיה לבטל את ההחלטה, נוכח פסיקתו העקבית של בית המשפט כי עבירות של טוהר המידות אינן חוסות תחת החסינות המהותית, ואינן יכולות להיחשב פעולות במילוי תפקידו של ח"כ.

גם התנועה לאיכות השלטון הכריזה כי תעתור לבג"ץ בנושא: "מציאות שלטונית המאפשרת לחבר כנסת לחוקק חקיקה לטובתו הפיננסית האישית, ולטובת חברו הקרוב - ולחמוק מהעמדה לדין באמצעות מועדון החברים של כנסת ישראל היא בלתי נסבלת. בית המחוקקים שלנו הפך לעיר מקלט, מקום מפלט לנמלטים מהחוק".

ח''כ חיים כץ ואביחי מנדלבליט
ח''כ חיים כץ ואביחי מנדלבליט | צילום: עדינה ולמן דוברות הכנסת

במהלך הדיונים, נאם ח"כ זוהר ואמר לח"כ לפיד, שהביע התנגדות לחסינות: "טהרנות צבועה. אצלך במפלגה יושבים אנשים שרק אתמול פורסם עליהם תחקיר בערוץ 13, על פרשת הדלפות, ועל זה אתה לא מדבר".

מוקדם יותר, אמר יו"ר כחול לבן, בני גנץ, כי "בקשת החסינות של כץ תהיה האחרונה שהכנסת דנה בה. עצם הדיון של חברי הכנסת בחסינות חבריהם, זהו פתח לשחיתות וליצירת קליקה שביכולתה להפוך את בית הנבחרים לעיר מקלט לעבריינים. אני מתכוון להוציא את ההחלטה מידי חברי הכנסת, ולהקים ועדה של אנשי מקצוע ואישי ציבור, כולל חברי כנסת לשעבר, שתקבל החלטה עניינית ומקצועית". את הדברים אמר בכנס התנועה הקיבוצית.