מכות, השפלות ומניעת אוכל: עדות הסייעת שהתלוננה על התעללות

העובדת שהתלוננה כי 3 גננות המועסקות בתקוע שבגוש עציון פגעו בפעוטות, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, העידה כי הממונים עליה התעלמו מדבריה. "הטיחו תינוקות בלול, טלטלו והתעללו נפשית"

זמן צפייה: 03:38

שלוש גננות המועסקות בגן בתקוע שבגוש עציון נעצרו היום (ראשון) בחשד להתעללות בתינוקות, בעקבות פנייתה של סייעת למשטרה. בעדותה, שהגיעה לידי חדשות 13, סיפרה הסייעת כי הממונים עליה התעלמו מטענותיה הקשות כלפי הגננות.

"במשך מספר שבועות ראיתי הכול ולא יכולתי לשתוק. ראיתי הטחת תינוקות בלול, מניעת אוכל, טלטול, מכות, השפלות, והתעללות פיזית ונפשית", סיפרה. "האווירה הייתה קשה. בהתחלה פניתי לממונים, אבל אף אחד לא הקשיב לי ואף איימו עלי בפיטורים. לא יכולתי לשתוק יותר ופניתי למשטרה".

עוד בחדשות 13:

"שום דבר לא ינחם": 17 שנות מאסר לסייעת שהרגה את יסמין וינטה

הצתת בית הגננת המתעללת: שני חשודים נוספים נעצרו

הותר לפרסום: אדיר רצון בן ה-18 הוא החשוד בהצתת בית הגננת

יסמין וינטה, הפעוטה מגן הילדים בפ''ת
יסמין וינטה, הפעוטה מגן הילדים בפ''ת | צילום: באדיבות המשפחה

מוקדם יותר היום גזר בית המשפט המחוזי מרכז 17 שנות מאסר בפועל על אינה סקיבנקו, הסייעת שהודתה בהריגת הפעוטה יסמין וינטה בפעוטון בפתח תקווה במאי אשתקד, במסגרת עסקת טיעון. בנוסף, גזר בית המשפט על הסייעת 18 חודשי מאסר על תנאי, ותשלום קנס בגובה 120 אלף שקלים.

על רקע העונש שנגזר על סקיבנקו, ביום רביעי ב-19:00 תתחדש מחאת ההורים, ותתקיים הפגנה נוספת בשבעה מוקדים ברחבי הארץ, בהם מול קריית הממשלה בתל אביב ומול בית ראש הממשלה נתניהו בירושלים.

אחז אגם, יו"ר ועד הורי הגנים הארצי וממארגני המחאה התייחס לגזר הדין, ואמר: "אנחנו רואים כי למרות העובדה שעשרות אלפי הורים יצאו אל הרחובות, המחוקקים עדיין לא הפנימו את חומרת הדברים. לפני שבוע התחייב שר החינוך לקחת את תחום גילאי לידה עד שלוש תחת אחריותו, אולם אתמול בריאיון שקיים לתקשורת לא טרח להזכיר זאת כלל. נראה כי ההבטחות שהתקבלו היו למראית עין ועל כן, מבחינתנו נמשיך לקיים את המאבק, ואנחנו מזמינים את ההורים לשוב ולצאת לרחובות להשמיע את זעקתם ביום רביעי הקרוב".

הורים מפגינים מול נוה תרצה

המועצה לשלום הילד מסרה בתגובה לפסק הדין כי "אין עונש חמור מספיק בספר החוקים למעשה הנורא של הריגת תינוקת על ידי המטפלת שלה, שאמורה הייתה להגן על שלומה ולטפל בה במסירות".

בתוך כך, החליטה היום פרקליטות המדינה להותיר על כנה סגירת תיק התעללות נגד גננת בירושלים. לפני כשנה נחשפו בערוץ 13 הקלטות בהן נשמעת הגננת כשהיא לכאורה משדלת את הילדים להכות זה לזה וקיללה אותם. עם זאת, הפרקליטות קבעה כי תלונות ההורים בגן לא הסתמכו על עדויות ילדיהם אלא על הקלטת הסתר שביצעו הוריו של אחד הילדים – אשר לא קבילות לשימוש משפטי.

מאות מפגינים חוסמים את מרכז הכרמל בהפגנות מחאה של הורים נגד התעללות בגני ילדים ובפעוטונים
מאות מפגינים חוסמים את מרכז הכרמל בהפגנות מחאה של הורים נגד התעללות בגני ילדים ובפעוטונים | צילום: חדשות 13
מוקדם יותר היום נעצרו שני צעירים בני 20 ו-26, תושבי ראש העין המוכרים למשטרה, בחשד למעורבות בהצתת ביתה של הגננת המתעללת כרמל מעודה. הם יובאו בהמשך היום לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בפתח תקווה. במקביל, החשוד הנוסף בהצתה, אדיר רצון בן ה-18 מקרני שומרון, יובא גם כן לבית המשפט לדיון בהארכת מעצרו.

ביום שישי הותר לפרסום כי אדיר רצון הוא הצעיר החשוד בהצתת ביתה של מעודה בסוף השבוע שעבר. לפי נציג המשטרה בדיון הקודם שנערך ביום ראשון השבוע, הצעיר אוכן בזירה וככל הנראה פעל לבדו. זאת, לאחר שאמש תועד החשוד במצלמות כשהגיע, לכאורה, עם רכב פרטי למקום. אף על פי כן, עדיין לא בוצע חיפוש בביתו.

חצר ביתה של כרמל מעודה לאחר השריפה
חצר ביתה של כרמל מעודה לאחר השריפה

בן ה-18 טען מצידו, כי נחבל בזמן מעצרו והוכה על ידי השוטרים. השופטת אופיר כתבי-ריבלין קבעה כי לנוכח טענות החשוד לאלימות מצד המשטרה, תיק החקירה יעבור לבדיקת מח״ש. עו״ד רועי לנג שמייצג את הצעיר מסר כי "לא יכול להיות שהחשוד מקבל מכות נמרצות מהשוטרים, חבול כולו".

ביום חמישי הגישה מעודה, שתועדה מתעללת בפעוטות בגן הילדים שניהלה, בקשה לבית המשפט המחוזי להיפגש עם פסיכיאטר. זאת, לאחר שמסרה גרסה לפיה היא אינה זוכרת את האירועים. מעודה החליפה עורך דין, ופרקליטה החדש, אפרים דמרי, הודיע לאחר שנפגש עמה שגרסתה מחייבת הערכה של גורם מקצועי.

הפרקליטות תודיע בימים הקרובים אם היא מסכימה לכך, ואז הבקשה תובא לפתחו של בית המשפט. אם הבקשה תתקבל, ייתכן שתעבור חוות דעת פסיכיאטרית שתבדוק אם מעודה סבלה מאי שפיות זמנית.

העובדת שלוש גננות המועסקות בתקוע שבגוש עציון נעצרו בחשד שפגעו בפעוטות בהן טיפלו, לאחר שעובדת במקום פנתה למשטרה: "אף אחד לא הקשיב לי ואיימו עלי בפיטורים, לא יכולתי לשתוק יותר"