מכת מדינה: כך הפכו רימוני ההלם לשיטת איום מועדפת על עבריינים

רוב הרימונים מגיעים מבסיסי צה"ל ונמכרים לכל החפץ בהם. לאחרונה הם הפכו לדרך פעולה נפוצה בעולם התחתון לשם העברת מסרים - והמשטרה חסרת אונים. "דיבורים לא עוזרים - אז עוברים לשלב הבא"

זמן צפייה: 07:55

לרימון ההלם שימושים רבים על ידי כוחות הביטחון השונים, בהם פיזור הפגנות, יצירת בהלה בקהל או תרגיל הסחה. אולם, כאשר ה"תפוח" או "המתנה", שמות קוד של רימון ההלם בעולם התחתון, מגיע לידיהם, יש לו תפקיד אחד וברור - להעביר מסר.

בשבועיים האחרונים נזרקו שמונה רימוני הלם לעבר בתים ברחבי הארץ, מה שמעיד כי התחום הזה פרוץ ומופקר לחלוטין, והנפגעים העיקריים מכך הם אנשים נורמטיביים שחיים באימה ובפחד. "לא הגיוני שבאמצע העיר תל אביב מתפוצץ לך אוטו מול העיניים", סיפרה עידית, שרימון הלם הושלך לרכבה שהיה בחנייה וגרם לשריפה, ואז המקרה היא אינה נרדמת בלילות. "נניח שמישהו זורק לי רימון לאוטו, איזה מהילדים שלי אני צריכה לבחור להוציא ממנו?", הוסיפה. מהמשטרה נמסר לה כי ככל הנראה מדובר בטעות בזיהוי, וכי היעד שנסע ברכב זהה גר בקרבת מקום, אך אפקט הפחד נשאר.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

כפי שפורסם בחדשות 13: משרד הבריאות החליט לחסן בני 18-16

ירידה חריגה ברמת החיים בישראל ב-2020 – הסיוע הסוציאלי עלה

עימותים בבני ברק: מתקהלים רגמו באבנים ניידת משטרה • תיעוד

רימון הלם
רימון הלם

"אחרי שדיבורים וטלפונים לא עוזרים, אז עולים לשלב אחר", סיפר ר' לחדשות 13, איש סודם של עבריינים בכירים וראשי ארגוני פשע, שהסביר כיצד רימון ההלם הפך למנוף לחץ היעיל ביותר של העבריינים: "אני חושב שכמישהו מקבל רימון לבית, זה כדי להעיר אותו על החיים שלו. כשמתחילים ללחוץ עליו מהבית, מהילדים ומהאישה, אז הוא מתחיל להבין איפה הוא נמצא, ובדרך כלל זה עוזר", אמר ר'.

רימוני ההלם מגיעים ברובם מבסיסי צה"ל, בעוד שקל לגנוב ולמכור אותם בסכומים של אלפי שקלים. "לרימוני הלם יש מספר קטלוגי, אבל אין להם מספר סידורי. כלומר, חייל שיוצא לשטח וחוזר, יכול לדווח למפקדים שלו כי זרק מספר רימונים, והם לא יכולים לבדוק את זה, אז הוא פשוט לוקח אותם הביתה ומוכר". אמר ירון קלדס, יועץ אבטחה ולשעבר סגן מפקד ימ"ר תל אביב. עוד הוסיף לומר: "היום כל אחד יכול להשיג רימון הלם, ולכל מי שנמצא בתחום יש נגישות גם לאקדחים, רובים ורימוני רסס".

תגובת דובר צה״ל: "צה״ל פועל במגוון דרכים למיגור תופעת הגניבות מבסיסיו, לרבות מיגון מחסני הנשק באמצעים חדשים, ביצוע ביקורות, שדרוג תשתיות, וחיזוק הידע והמוכנות של המפקדים והחיילים לאירועים חריגים.
צה״ל ימשיך לפעול למיגור זליגת נשק ואמל"ח מרשות הצבא וינקוט יד קשה כנגד המעורבים בעבירות אלה".