עבר את הבידוק - ונעלם בדיוטי פרי: כך נמלט מייסד טלגראס

המצוד אחר עמוס דב סילבר, שנמלט באוקראינה במהלך ההיערכות להסגרתו לישראל, עדיין נמשך. ממשטרת ישראל נמסר כי "אין טענות נגד השלטונות באוקראינה – שיתוף הפעולה היה מלא"

זמן צפייה: 02:05

הימלטותו של מייסד טלגראס: כמה שעות לאחר הפרסום הבוקר (שישי) על הימלטותו של עמוס דב סילבר באוקראינה, המצוד אחריו עדיין נמשך. כעת מתברר כי סילבר,  מייסד רשת הסחר בסמים הפועלת דרך יישומון "טלגרם", נמלט לאחר הבידוק הביטחוני בנמל התעופה האוקראיני, ונעלם בין ההמונים ברשת ה"דיוטי פרי".

ממשטרת ישראל נמסר כי "למרות הבריחה המסתורית של סילבר - אין לנו שום טענות כלפי השלטונות באוקראינה. שיתוף הפעולה בין הצדדים היה מלא, וכעת הוא סיבך את עצמו גם עם השלטונות האוקראיניים". סילבר נמלט לאחר שהוגשה בקשה להסגירו לישראל, בשלבי ההיערכות האחרונים.

זוגתו של סילבר, גלי, הגיבה לדיווח וכתבה בדף הפייסבוק שלה: "קוראת כתבות ולא מאמינה שזה אמיתי עדיין, יכול להיות עוד ספין של משטרת ישראל המושחתת. אם זה נכון, אשריו ואשרי חלקו, ישתבח שמו לעד".

עו"ד ניר יסלוביץ, שייצג את סילבר, הבהיר כי אינו מתפלא על המעשה. "משטרת ישראל נהגה בעמוס בצורה שקשה לתאר אחרת מהזויה, הוא עבר חקירות בשעות לא שעות ולעיתים בניגוד לאמנות בין-לאומיות, תנאי מעצרו היו קשים, נמנע ממנו טיפול רפואי, והיה ברור לכל בר דעת שאם יוסגר צפוי לו מאסר ארוך ולא בפרופורציה לראיות והאישומים", אמר יסלוביץ. "לאחר שהמשטרה סימנה את המטרה מסביב לחץ עם היעצרו, נדמה שההתעמרות בסילבר היא זו שהובילה לתוצאה הזו שבה נמלט ממעצר".

עמוס דב סילבר, מייסד ''טלגראס''
עמוס דב סילבר, מייסד ''טלגראס'' | צילום: החדשות 13

בחודש אפריל הודיעה המשטרה כי תגיש כתבי אישום נגד 22 מהעצורים בפרשה, בהם סילבר. על פי החשד, נמכרו במסגרת פעילות הארגון בישראל סמים בשווי מאות מיליוני שקלים, ובמשקל כולל של עשרות טונות.

על פי כתב האישום, מנהלי ועובדי הפלטפורמה אפשרו "סחר בסמים בכמויות עצומות, שמוערכות במחזור כולל של מאות מיליוני שקלים במשך תקופה של שנתיים". עוד נכתב כי מנהלי ועובדי הפלטפורמה תיווכו למעשה בין למעלה מ-3,000 סוחרי סמים, מתוכם לפחות 250 קטינים, מכל רחבי הארץ לבין כ-200 אלף רוכשי סמים ובהם קטינים שמספרם אינו ידוע. סילבר אף הצהיר בגלוי בראיונות לכלי התקשורת כי הוא מסייע לקטינים לרכוש סמים, במקרים שבהם סוחרים סירבו למכור להם סמים.

מכתב האישום עולה גם כי סמנכ"ל התפעול של הרשת הרוויח 35,000 ש"ח בחודש, ‏מתכנת בכיר - 22,500 ש"ח, סמנכ"ל משאבי אנוש - 12,500 ש"ח, ראש מערך השליחים - 12,000 ש"ח ו‏ראש ענף פיתוח - 16,000 ש"ח וכן מענק חד פעמי של 100 אלף ש"ח.

במהלך תקופת פעילותו של ארגון טלגראס, עסקאות הסמים שבוצעו במסגרת הפלטפורמה תפסו חלק ניכר מכלל הסחר בסמים בישראל. הכנסות הארגון מפעולות התיווך לסחר בסמים היו בסה"כ לא פחות מ-30 מיליון שקלים.

מפעילי הפלטפורמה השקיעו מאמצים באימות זהותם של סוחרי הסמים שביקשו לפעול באמצעותה, כאשר מטרת האימות הייתה לוודא כי לא מדובר בשוטר סמוי המתחזה לסוחר או בסוחר סמים העתיד להונות את רוכשי הסם. כמו כן, מנהלי הרשת הפעילו בוטים שנועדו לייעל את השימוש בטלגראס, ויצרו מנגנון לאיסוף שכר טרחתם מסוחרי הסמים שפעלו בפלטפורמה. חלק מההכנסות של מנהלי הרשת שולמו במזומן, וחלק אחר בסמים שווי כסף. בנוסף, פעלו מנהלי הרשת להלבין את הכנסותיהם בדרכים שונות, בין היתר באמצעות רכישת ביטקוין.