צעיר ממוצא אתיופי נעצר לשווא - ואסף צילומי אבטחה שהוכיחו זאת

יעקב מלסה, תושב רחובות יוצא אתיופיה ללא עבר פלילי, נחשד בסחר בסמים ובתקיפת שוטרים. תיעוד מצלמות האבטחה הוכיח כי טענות המשטרה שגויות. לאחר ערעור, התיק נגדו נסגר

זמן צפייה: 02:54

יעקב מלסה, ישראלי יוצא אתיופיה, מעולם לא הסתבך עם המשטרה, אך במהלך חודש יוני האחרון נחשד בסחר בסמים, נעצר באמצע הרחוב בו הוא מתגורר בעיר רחובות ולאחר מכן, נחשד גם כי תקף שוטרים. חייו כבר עמדו להשתנות מן הקצה אל הקצה, אך הוא החליט לא לוותר ועבר מבית לבית באזור שבו נעצר ואיתר צילומי אבטחה שהובילו לסגירת התיק נגדו.

במהלך מעצרו, שוטר סמוי בלבוש אזרחי הפתיע את מלסה ברחוב, אחז בו בעוצמה וריתק אותו אל הקרקע. מלסה סיפר לחדשות 13 על הרגע בו נעצר: "לא ידעתי שמדובר בשוטר כי הוא לא הזדהה בפניי. הוא קפץ עליי ונהג באלימות ואמר לי שאני חשוד בסחר בסמים. לא הבנתי על מה הוא מדבר". עוד סיפר מלסה כי "ביקשתי ממנו שיריץ את השם שלי, יבדוק ויראה שאין לי עבר פלילי, מעולם לא הייתי בתחנת משטרה". מלסה טען כי נעצר אך ורק בגלל מוצאו האתיופי.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

יפה יששכר על הסגרת ההאקר: "אוחנה אמר שזה טוב לנעמה"

דקה אחר דקה: הרגעים שלאחר הרצח בחניון ברמלה • תיעוד בלעדי

תושבת חדרה נמצאה מתה ברכב; בן זוגה עוכב לחקירה

צילום מצלמת האבטחה של מעצרו של יעקב מלסה מרחובות
צילום מצלמת האבטחה של מעצרו של יעקב מלסה מרחובות | צילום: חדשות 13

תחילה מלסה הובא לדירה בבניין מספר 154, אבל רק אז התברר לשוטרים שמלסה מתגורר בכלל בבניין 155. במקום להתנצל בפניו ולשחררו, השוטרים עצרו אותו בחשד חדש - תקיפת שוטרים. זאת, למרות שבדוחות הפעולה שלהם לא הוזכר כי השוטר שנאלץ להשתמש בכח כדי לעצור אותו.

טענות השוטרים היו עלולות להפוך לכתב אישום נגד מלסה, אלא שאז הבחינה עורכת דינו מורן פינטו-וייס בציטוט הזה שנכתב על ידי היחידה החוקרת, טרם חקירתו באזהרה: "בכך שהיום, בעת חיפוש בדירה בה היית, ברחוב טוכמן מאה חמישים וחמש, בעת פעילות השוטרים ניסית לתקוף אותם". מלסה, על פי גירסתו כלל לא היה בדירה ונעצר ברחוב. למזלו, מצלמות האבטחה שאיתרה עורכת דינו הצילו אותו.

עו"ד פינטו-וייס אמרה כי "מדובר בתופעה שיטתית, מגמתית ושקרית של משטרת ישראל. מקום בו אדם מתלונן על תקיפת שוטרים, ימצא את עצמו נחקר בגין תקיפתם".

בעקבות הראיות החדשות החליטה המשטרה לסגור את התיק בעילת "נסיבות העניין אינן מתאימות להעמדה לדין". עו"ד פינטו-וייס סירבה לקבל את ההחלטה, ערערה בטענה שהוא מכתים את שמו הטוב ובצעד יוצא דופו החליט יומיים לאחר-מכן ראש משרד החקירות במשטרת רחובות כי התיק ייסגר בעילת חוסר אשמה פלילית.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "במהלך פעילות משטרתית של חיפוש סמים, נצפה אדם שיורד מהאזור נשוא החיפוש. השוטרים ביקשו לבדוק אם האיש קשור לפעילות הפלילית שנקשרה באותו המבנה. לצערנו במהלך עיכובו לבדיקה, קילל איים ודחף את השוטרים ובהמשך אף הודה בכך בחקירתו והתנצל על התנהגות זו שהייתה מונעת את הצורך במעצרו. בסיום החקירה ולאחר שנוקה מכל קשר לסמים, הוחלט לסגור נגדו את התיק ובהמשך נענתה המשטרה לבקשתו לשנות את עילת הסגירה".