"עסק מסובך": כיווני החקירה בתעלומת הרצח של נאוה אלימלך

גבי הקצב שהתגורר בשכונה, טלי, עמה נאוה הייתה אמורה להיפגש, יהודה שלף שאשתו טענה שהוא הרוצח הם רק חלק מהחשודים שנחקרו ושוחררו בפרשה שהמשטרה מנסה לפענח עד היום

זמן צפייה: 20:03

פרשת הרצח ומציאת הגופה של נאוה אלימלך זעזעו המדינה בתחילת שנות השמונים. אלימלך, שהייתה בת 11 ושלושה חודשים בלבד, יצאה בצהרי ה-20 במארס 1982 מבית הוריה שבבת ים לבית חברתה. היא השאירה פתק להוריה ובו כתבה: "לאמא ואבא ולכל המשפחה. אני הולכת לטייל, אל תדאגו, אני אחזור הביתה. אני אוהבת אתכם מאוד".

לאחר שהתברר כי לא הגיעה לביתה של חברתה, החלו החיפושים אחריה, תחילה על ידי בני משפחתה ובהמשך גם על ידי המשטרה. "התמקדנו בעיקר בעברייני מין, פדופילים, בתחילת הדרך בחקירה, שתתמקד בכל אדם שיש לו רישום פלילי בעבירות מין", סיפר ניצב בדימוס יצחק גטניו.

אמה של נאוה אלימלך ואילה חסון
אמה של נאוה אלימלך ואילה חסון | צילום: חדשות 13

חלפו עשרה ימים עד שאזרח מבועת צלצל למשטרה וסיפר שמצא שקית פלסטיק שנפלטה מהים בחוף תל ברוך בהרצליה. "איזשהו אדם שאוהב ספורט מצא שקית. אני זוכר, היו לי את התמונות במשרד, זה היה זוועה וזה רודף אותי שנים", אמר רב פקד בדימוס אשר הרפז, ראש צוות החקירה המיוחד בפרשה. השוטרים שהגיעו למקום גילו כי ראשה של הילדה היה עטוף בשקית הניילון. חלקי גוף נוספים שלה, גם הם בשקיות, נתגלו בהמשך סמוך לחוף תל ברוך שבתל אביב.

בשל האופן שבו בוצע הרצח הברוטלי ובגלל העובדה שהאטליז של גבי היה בתוך הפסאז', בנתיב שבו נעלמה נאוה, נפל החשד על הקצב. הוא הסתגר בביתו שבועיים אחרי שנמצאה גופתה של נאוה. בנוסף, היה לו סכסוך קשה עם שכן של משפחת אלימלך שהייתה לו בת בגילה של נאוה. לפי עדויות של תושבי המקום נשמע באותה השבת מתוך האטליז קול של מסור. בנוסף, העיתונים שבהם כיסה הקצב את הוויטרינה של החנות, כאילו להסתיר משהו, ליבו עוד את השמועות. הוא נחקר ולבסוף שוחרר.

אמה של נאוה, מזל אלימלך, חשדה כל העת שחברתה טלי, שנאוה הייתה בדרך אליה לפני שנתפסה, מסתירה סוד. לימים, גם מוקה קריגר, החוקר הפרטי ששכרה משפחת אלימלך, חשד בטלי. גם היא נחקרה ושוחררה.

בימים ההם, האמצעים לבדיקות פורנזיות כמו די-אן-איי וכדומה שאפו לאפס. המשטרה שלחה לאנגליה את השקית שנפלטה מהים כדי למצוא טביעות אצבע. החוקרים ניסו כל כיוון אפשרי. נעצרו פועלים פלסטיניים מעזה שעבדו בבניין סמוך, נעצר חשוד נוסף בשם דוד לוי שבביתו נמצאו תמונות של ילדות צעירות. אך התברר שמדובר בסוטה אבל לא ברוצח. גם החוקר הפרטי ששכרה המשפחה המיואשת לא הגיע לממצאים.

יותר מ-16 שנים לאחר מכן נעצר יהודה שלף, לאחר שאשתו טענה שהזהיר אותה שיעשה לה מה שעשה לנאוה אלימלך. שנים קודם לכן אמא של טלי הצביעה עליו כמי שישב בסובארו הלבנה שעל פי עדויות הייתה קשורה למקרה הרצח. עוד התברר שהמשטרה הראתה לשלף תמונה שבה לטענתם הוא נראה מניח זר פרחים על הקבר של נאוה. חודש ימים היה שלף עצור, גם אחיו נעצר בחשד שסייע לו להפטר מהגופה. עד שלבסוף שוחררו שניהם.

יהודה שלף, נהג האוטובוס שנעצר בחשד לרצח נאוה אלימלך
יהודה שלף, נהג האוטובוס שנעצר בחשד לרצח נאוה אלימלך | צילום: חדשות 13

מרים הנדלמן, שהייתה העובדת הסוציאלית בפרשה אמרה: "באותה תקופה נעדרו שלושה ילדים במשולש של בת ים חולון. העסק הזה הוא הרבה יותר מסובך. ומה שבטוח זה מה שאנחנו חומר בארה"ב עם אנשים שטיפלו אז בתופעות כאלה בניו יורק. הם אמרו לנו שהיא לא נחטפה, היא הלכה עם מישהו שהיא מכירה מתוך רצון". במשטרה מקווים שהטכנולוגיה המתקדמת תביא אותם לפיצוח התיק. כולם משוכנעים שהרוצח הוא אחד החשודים שנעצר בפרשה בעבר ושוחרר.