המתלוננת נגד לייפר: "השפעת ההתעללות המינית תישאר עמי כל חיי"

דסי ארליך, סיפרה כי מלכה לייפר, מנהלת בית הספר שבו למדה, "הצליחה להתעלל בנו כי בטחנו בה". עוד תקפה את ליצמן: "ניצל את כוחו כדי למנוע תמיכה מאנשים פגיעים, מצפה ממנו להתפטר"

זמן צפייה: 11:19

דסי ארליך, שטוענת שעברה התעללות מינית על ידי מלכה לייפר שהייתה מנהלת בית הספר שלה בילדותה, התייחסה היום (שלישי) להמלצות המשטרה להעמיד לדין את סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בגין מעורבות בפרשה ואמרה כי "היא אמרה לנו שאנחנו כמו בנות בשבילה, וכך היא הצליחה להתעלל בנו - כי בטחנו בה. ההשפעות האלה ימשכו כל חיי. כמו אצל קורבנות רבים אחרים של התעללות מינית. לצערי ההשפעות נמשכות כל החיים".  את הדברים אמרה בריאיון ל"שש-אמנון לוי".

ארליך גם תקפה את ליצמן ואמרה כי "אדם בעמדת כוח כזו אמור להגן על האזרחים, ולא לנצל את כוחו כדי למנוע תמיכה מאנשים פגיעים. אנחנו מצפות שליצמן יתפטר מתפקידו ולעולם לא יחזיק בעמדת כוח בממשלת ישראל. אף אחד שמגן על מתעללים לא צריך להיות בעמדת כוח בממשלה. פגשנו את ליצמן ושאלנו אותו על התיק הזה, הוא אמר שהוא לא מתערב. אני לא רוצה לדבר איתו יותר לעולם. אני חושבת שהועבדה שהוא שיקר לנו בפנים, ושלא היה אכפת לו מהקורבנות, אני לא רוצה להגיד לו שום דבר".

לכתבות נוספות בנושא >>

האחיות שהתלוננו נגד לייפר: "עמדה מאחוריה תעשיית השתקה שלמה"

מיילים ופגישות עם בכירים: כך פעל ליצמן בפרשת השוחד לכאורה

המשטרה ממליצה להעמיד לדין את ליצמן בעבירות מרמה והצעת שוחד

האחיות שהתלוננו נגד מלכה לייפר
האחיות שהתלוננו נגד מלכה לייפר | צילום: החדשות 13

על ההמלצה להעמיד לדין את ליצמן בגין מעורבות באי הסגרתה לאוסטרליה אמרה ארליך כי היא ואחיותיה "חשות הקלה עצומה ואסירות תודה על כך שזה קורה סוף סוף. הדרך הייתה כל כך ארוכה וקשה עבורנו, וסוף סוף יש התקדמות כלשהי לעבר הצדק. אנחנו נרגשות מאוד. אנחנו נאבקות כבר שנים, במהלך 56 שימועים מחכות לראות שהאישה שהתעללה בנו מינית תוסגר לאוסטרליה, כדי שנוכל להתעמת מולה בבית משפט. לאורך כל 56 השימועים ידענו שהיא מקבלת עזרה מאנשים בעלי השפעה רבה, וידענו שיש כאן טיוח מערכתי כולל כדי להבטיח שהיא לא תגיע לאוסטרליה".

"באתי מקהילה יהודית חרדית", המשיכה ארליך, "כשהתחלתי לדבר על זה ידעתי שלא אוכל לחזור אליה. נתתי הצהרה למשטרה, וזה היה אחד הדברים שגרמו לי לעזוב את הקהילה".

מלכה לייפר, החשודה בפדופיליה
מלכה לייפר, החשודה בפדופיליה | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום הודיעה המשטרה כי היא ממליצה להעמיד לדין את סגן שר הבריאות ליצמן בגין עבירות מרמה והפרת אמונים והדחה בעדות בפרשת מלכה לייפר, שעמדה בפני הסגרה לשלטונות אוסטרליה בגין עבירות מין בקטינות. ליצמן נחקר כי ניסה להשפיע על חוות דעתם של מספר פסיכיאטרים עובדי משרד הבריאות, אשר מונו על ידי בית המשפט בירושלים לקבוע את כשירותה הנפשית של לייפר.

לפני כשלושה חודשים תחקיר "המקור" חשף גילויים חדשים בתיק לייפר, ממנו עלה בין היתר כי ליצמן ולשכתו הפעילו לכאורה לחצים על פסיכיאטרים ממשלתיים שכפופים לו כדי לטעון שהיא אינה כשירה נפשית לעמוד לדין, ביניהם הפסיכיאטר המחוזי של ירושלים, שנחקר באזהרה בפרשה בחשד ששינוי חוות דעתו בנושא נבע מלחצים של ליצמן. פסיכיאטרית נוספת שבדקה את לייפר כל חודש וקבעה שאינה כשירה לעמוד לדין, העידה בפני צוות "המקור" כי הייתה נתונה ללחצים בעניין מצד המנהלים שלה.

החקירה השנייה נגד ליצמן התעסקה בהתערבות פסולה לכאורה של השר בניסיון להשפיע על הדרגים המקצועיים במשרדו לטובת בית עסק בתחום המזון שבעליו מקורב אליו, וזאת כדי למנוע את הליכי סגירתו בעקבות ממצאי תברואה חמורים שנמצאו בו והביאו לתחלואה ש מספר אנשים שאכלו מתוצרתו.

מבקש להעלות את מס הבריאות. השר ליצמן
מבקש להעלות את מס הבריאות. השר ליצמן | צילום: חדשות 10

הפרשה נחשפה לראשונה בתחקיר "המקור" בחדשות 13, ממנו עלה כי מסעדת גולדיס (GOLDY’S) הירושלמית עמדה בפני הליך שימוע ב-28 ביוני אשתקד לאחר שבכמה בדיקות שונות נמצאו חיידקי ליסטריה בסלטים שהיא מכינה ומשווקת לציבור. בתום ההליך, הורה משרד הבריאות על הפסקת ייצור הסלטים ואסר לשווקם.

כמה ימים לאחר השימוע, ראשי שירות המזון הארצי ובכירי לשכת הבריאות המחוזית נדרשו להגיע למסעדה, שם פגשו את השר ושישה מעוזריו. בפגישה, כפי שניתן ללמוד ממיל ששלח אחד ממשתתפיה למנהלו במשרד הבריאות, ליצמן לא קיבל את ממצאי בדיקת המשרד וקבע כי "זו עלילה" וכי הוא אוכל שם באופן קבוע ומעולם לא חלה. אני קונה פה אוכל כל שבוע, מדובר בחבר שלי ואני רוצה לעזור לו", הבהיר ליצמן, כך על פי המייל.