המדריך להורים: כך תזהו אם ילדיכם עברו התעללות בגן

התנהגות שונה מהרגיל, מריטת שערות, אכילת שרוולים או צעצועים, יחס שונה למשחק האהוב - הורים יכולים לזהות סימני מצוקה רבים של ילדים שעברו התעללות, ולא יודעים לספר את שעל ליבם

זמן צפייה: 05:21

זהו הסיוט הגדול ביותר של כל הורה, ובתקופה האחרונה נחשפים עוד ועוד מקרים כאלה: סרטוני אלימות קשה נגד ילדים, גננות שמובאות למעצר, עוד הורים שחרב עליהם עולמם, ועוד נפש מרוסקת של ילד קטן.

"ילדים בגילאים הצעירים עדיין לא מדברים, ולא יודעים לספר את אשר על ליבם, לבוא ולהתלונן", אמרה מיכל דליות, יועצת משפחתית ב"מרכז מיכל דליות". אז איך בכל זאת יכולים ההורים לאתר תסמינים שיעידו כי הילד או הילדה שלהם סובלים מהתעללות?

לכתבות נוספות בנושא:

עקב חשיפת חדשות 13: יוקם צוות מיוחד לחקירת ההתעללות בגן בי-ם

הגננות במסר להורים לאחר מקרי ההתעללות: "חזרו להאמין בנו"

מהריגת יסמין לגננת מראש העין: התעללות בפעוטות - מכת מדינה

גן ילדים
גן ילדים

אחד הסימנים הוא כאשר הילד מתנהג בצורה שונה מהרגיל. ניקול דניאל-חגבי, שבנה בן השנה וחצי עבר על פי כתב אישום התעללות קשה בגן של כרמל מעודה, ובן היתר ידיו נקשרו מאחורי גבו, שמה לב שהילד שלה מתנהג בצורה שונה. "היינו רואים אותו נעמד מול הטלוויזיה בעמידה זקופה עם ידיים מאחורי הגב", סיפרה ניקול.

מיכל דליות
מיכל דליות

נורה נוספת שצריכה להידלק, היא אם מתרחש שינוי קיצוני במצב רוחו של הילד. "ילדים שמתחילים למרוט את השערות שלהם, אוכלים את השרוול, את הצעצועים, זה סימן שהילד בלחץ", הוסיפה דליות. גם היחס לצעצוע האישי של הילדאו הילדה יכול להיות ברומטר למצבם הנפשי. "אם ילד אוהב את הצעצוע שלו בבית אבל מפסיק לאהוב אותו במסגרות חיצוניות, זו אחת מהדרכים של הילד להביע איזשהי מצוקה שעוברת עליו", אמרה עו"ד אורנת קמרון, מומחית למשפט פלילי.

ניקול דניאל-חגבי
ניקול דניאל-חגבי

מגילאי הלידה עד גיל 3 חסר פיקוח של המדינה. כל אדם יכול לפתוח פעוטון ולטפל בעד חמישה או שישה ילדים. ב-1 לספטמבר ייכנס לתוקף החוק של ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו) שיחייב את כל הגנים והפעוטונים, החדשים והישנים, להציב מצלמות אבטחה. עד שהמדינה תתעורר ותפעיל פיקוח הדוק חשוב לגלות עירנות, ואם חלילה קורה הגרוע ביותר, על ההורים לזכור לא להאשים את עצמם. "אני רוצה להוריד מההורים את רגשות האשם", אמרה דליות. "אילו היו סממנים לא יכולתם לדעת. תאהבו את הילדים ותרגיעו אותם, זה הכל".