אוחנה: לצמצם פגיעה באזרחים שיוחסו להם עבירות הקשורות בקנאביס

השר לביטחון הפנים הגיש את עמדתו לבג"ץ, לפיה יש לבחון מחדש את ההוראות הנוכחיות בנוגע לענישה הקשורה לסם. "בכוונתו למנות צוות שיבחן אפשרות להמלצה על מדיניות מקלה ברוח דברים אלה"

זמן צפייה: 02:18

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הגיש היום (רביעי) את עמדתו לבג"ץ בנושא סם הקנאביס, לפיה יש "לצמצם ככל הניתן פגיעה באזרחים נורמטיביים שיוחסו להם עבירות הקשורות בסם". כמו כן, בכוונת השר למנות צוות שיבחן מדיניות מקלה של הסוגיה.

בחודש דצמבר 2019 הוציא בג"ץ צו ביניים חריג שמבטל לעת עתה את רפורמת הקנאביס הרפואי של משרד הבריאות - והורה למגדלים והספקים לחזור לאלתר למכור באופן ישיר את הצמח ובאותם מחירים נמוכים, כפי שהיה לפני אותה רפורמה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

פרסום ראשון: המשטרה חוקרת האיומים על התלמידה שנדבקה בקורונה

"הפעילו אתר למתקפות סייבר בגיל 16": עבודות שירות לשני האקרים

חגיגת הסלבס על גג מלון בת"א: המנכ"ל זומן לשימוע במשטרה

שר המשפטים אמיר אוחנה
שר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: החדשות 13

חולים רבים המטופלים בקנאביס ברכו על החלטת בג"ץ והביעו הקלה לשמע ביטול הרפורמה. "סבלנו הרבה, אנחנו מחכים לזה הרבה זמן. הגיע הזמן שנמשיך עם החיים שלנו ולא נפחד כל חודש מה יהיה ואם נוכל לשרוד", אמר אחד המטופלים. "כולי תקווה שהדברים אכן יתממשו ושאני אוכל לחזור לישון בלילה, לאכול כמו שצריך ולתפקד", אמרה מטופלת נוספת. מטופלים אחרים הגיבו גם הם בשמחה: "תודה רבה לשופט מלצר שמראה שיש צדק במדינת ישראל". "אין לי מילים, אני בהתרגשות שיא. זו הבשורה הכי טובה ששמעתי בשנים האחרונות".

כזכור, בחודש מאי נכנסה לתוקף רפורמת הקנאביס הרפואי, שמעבירה את חלוקת הקנאביס ממגדלי הצמח לבית המרקחת. הרפורמה יצרה מחסור חמור בעקבות סירובם של מגדלי הצמח להפסיק את המכירה הישירה לחולים: בבית המרקחת "טללים" שברמלה מעריך הרוקח, שמבלה חלק ניכר מיומו במענה לשיחות ממטופלים המחפשים את התרופה, כי "אני מספק בערך 5% מהדרישה, או אפילו פחות".

קנאביס
קנאביס | צילום: רויטרס

הרפורמה בחלוקת הקנאביס כמעט הכפילה בכל בתי המרקחת את המחיר שבו נמכר הצמח: בעוד בעבר גרם אחד עלה  10 שקלים – כיום עומד המחיר הממוצע על 18 שקלים. לא זו בלבד- אלא שכעת גם אין שום פיקוח או הגבלה על גובה הרווח שיכולות רשתות הפארם ובתי המרקחת להפיק ממכירת הקנאביס. אורן לייבוביץ', שלפני כעשור נפגע בתאונת דרכים קשה, ומטופל בקנאביס רפואי מאז סיפר כי בעקבות הרפורמה עלה מחיר הקנאביס שהוא מקבל מ-370 שקלים ל-970 שקלים. כמעט פי שלושה.