תחקיר: כך מבטיח הרב ברלנד לרפא חולה סופנית תמורת אלפי שקלים

עבריין המין שהשתחרר מהכלא מציע "פדיון נפש" המחליף טיפולים רפואיים. נורית, שבתה מתה מסרטן, תיעדה את הרב לוקח מידיה אלפי שקלים – ומבטיח לחולה אריכות ימים: "אמרתי לה שזאת כת" • חלק א'

זמן צפייה: 13:26

לפני כשנתיים השתחרר הרב ועבריין המין אליעזר ברלנד מהכלא, לאחר שהורשע בביצוע מעשים מגונים במסגרת עסקת טיעון. כעת, מציע ברלנד לחסידיו "פדיון נפש" – ריפוי מחלות קשות ואף סופניות, תמורת אלפי שקלים, לעיתים עשרות אלפי שקלים.

כאשר בתה של נורית בן משה חלתה בסרטן, יצאה האם לקרב כדי שבתה תקבל את הטיפולים מצילי החיים להם נזקקה. לפני כחודש מתה הבת מסרטן, אך אמה הצליחה לתעד את המאבק שניהלה ברב, במהלכו אסר על חולת הסרטן לקבל את טיפולי הכימותרפיה להם נזקקה אחרי הסרת הגידול שהתגלה בכיס המרה שלה. בתיעוד שצילמה ניתן לראות את הרב מקבל מידיה אלפי שקלים, ומבטיח לבתה אריכות ימים. "הייתי אומרת לה 'את לא מבינה שזאת כת?'", נזכרת בן משה. "והיא לא רצתה לשמוע. אמרה לי 'אל תדברי על הרב'".

עוד בחדשות 13:

סקר חדשות 13: גנץ מוביל על נתניהו במנדט, אך לאף גוש אין 61

כך השתלטו חסידי הרב ברלנד על שטח ציבורי נרחב בי-ם

סערה בעולם החרדי: האם הרב ברלנד זכאי להדליק מדורה בהר מירון?

הרב ברלנד עם חסידיו
הרב ברלנד עם חסידיו | צילום: חדשות 13

הניתוח שעברה בתה של נורית הצליח, אך הכול השתבש כאשר הרב הורה לה להימנע מקבלת הטיפולים הרפואיים המשלימים. נורית יוצאת למאבק, אך נקרעת בין הרצון לרצות את בתה, ולשלם את 20 אלף השקלים שדורש ברלנד, לבין הידיעה כי מדובר במסחטת כספים שמסכנת את חיי הבת.

"אז אלוהים אומר 'וואלה, היא נתנה 700 אלף שקל אז אני מרפא אותה, היא נתנה רק 5,000 ואני לא ארפא?'", זעמה נורית באחת משיחותיה עם חתנה א', גם הוא בין חסידיו של הרב. "אני מאמינה שכל אחד נותן כמה שהוא יכול".

השיחות המוקלטות, הבית שרישתה במצלמות במעגל סגור והמצלמות הנסתרות שהתקינה על גופה בכל פעם שנפגשה עם הרב ואנשיו, מציירים תמונה מצמררת: חסידות קיצונית שמוציאה מתומכיה סכומי עתק תמורת "פדיון נפש", מבטיחה להם שהרב ירפא אותם, יסלק מחלות וידאג לאריכות ימים.

לבסוף, אחרי לחצים אינטנסיביים, נשברה נורית וגייסה את הסכום אותו ביקש הרב. לטקס בחסות הרב הגיעו רבים מחסידיו ומילאו את דירתה של נורית. "מקומה ראשונה ועד קומה שביעית, כל החסידים שלו מילאו את המדרגות. הרסו את הבניין", סיפרה. נורית העבירה את הכסף לידיו של ברלנד – והוא בתמורה הבטיח כי הוא ערב לחיי בתה, וכי זאת תחיה עד גיל מאה.

מי שעזר ותמך בנורית במאבקה הוא ועד הפעולה למאבק בכת של ברלנד, שמלווה ותומך כלכלית גם בנפגעות עבירות המין מהחצר של הרב. לתרומות למאבק בהמשך פעילותו של הרב ברלנד