5 שנים לאחר הפיגוע: שני מעורבים בלינץ' בב"ש - זוכו מחמת הספק

בית המשפט המחוזי בב"ש זיכה את החייל יעקב שמבה וקצין שב"ס רונן כהן שהכו בתחנה המרכזית בעיר את הבטום זרהום, מבקש מקלט מאריתריאה, לאחר שטעו לחשוב שהוא המחבל שביצע את הפיגוע

אירוע הלינץ' בהבטום זרהום ב-2015 | צילום: חדשות 13

בית המשפט המחוזי בבאר שבע זיכה הבוקר (שני) מחמת הספק שניים מהמעורבים בלינץ' בהבטום זרהום בתחנה המרכזית בעיר בשנת 2015, שאירע לאחר הפיגוע שבו נהרג החייל עומרי לוי. החייל יעקב שמבה וקצין שב"ס רונן כהן עמדו לדין על עבירות של חבלה בכוונה מחמירה לאחר שבעטו בזרהום, מבקש מקלט מאריתראה, כיוון שטעו לחשוב שהוא המחבל שביצע את הפיגוע.

זרהום מת מפצעיו בבית החולים. החקירה העלתה כי מותו נגרם בשל פגיעות פנימיות חמורות שנגרמו מהיריות שפגעו בפלג גופו העליון לאחר שנורה על ידי איש ביטחון, ולא כתוצאה מהמכות שספג מהמשתתפים באירוע, לכן הם הואשמו בחבלה מחמירה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

המו״מ עם האוצר כשל: האחיות פתחו בשביתה

שר האוצר: "מתנגד לניסיון להחריג את ציבור הרווקים מהמענק"

אירוע להנצחת הבטום זרהום בגינת לוינסקי בתל אביב
אירוע להנצחת הבטום זרהום בגינת לוינסקי בתל אביב | צילום: חדשות 13

הפרקליטות התייחסה לזיכוי וציינה כי תשקול הגשת ערעור: "הפרקליטות סברה כי הנאשמים ביצעו מעשי אלימות חמורים כלפי האזרח, שהיה כבר ירוי, פצוע והתבוסס בדמו, מתוך מניע נקמני וכדי לכלות את זעמם - ולא כפי שטענו הנאשמים מתוך הגנה עצמית. שני הנאשמים האחרים באותו אירוע הלינץ' הודו והורשעו בהתעללות בחסר ישע. אנו נבחן את הכרעת הדין ונשקול אם יש מקום להגשת הערעור".

עו"ד ציון אמיר שייצג את קצין השב"ס: "אין ספק שזה יום גדול לקצין שגילה מעשה גבורה במהלך הארוע, ובמקום צלש קיבל כתב אישום. אני שמח שבית משפט זיכה אותו אחרי כמעט חמש שנות מאבק משפטי".

עו"ד איתמר ברקאי, שייצג את הלוחם שזוכה: "מדובר ביום שמחה אשר מהול בעצב. אני מברך על הזיכוי, אך באותה נשימה לא ניתן להתעלם מהעוול הנוראי שנעשה למרשי, לוחם בגולני בזמן האירוע, בעצם הגשת כתב האישום נגדו וזאת אך בשל פועלו כלוחם בזירת פיגוע חי ומתנהל ומתוך רצונו לחתור למגע עם מי שזוהה כמחבל ולהביא לסיומו של אירוע הטרור".

כזכור, הפיגוע התרחש באוקטובר 2015, כאשר מחבל בדואי נכנס לתחנה המרכזית בבאר שבע וירה למוות בחייל צה"ל, חטף את נשקו ופתח בירי אל עבר האנשים, לפני שחוסל. בפיגוע נפצעו עשרה בני אדם, שלושה מתוכם באורח קשה. זרהום, שנקלע למקום, נורה על ידי אנשי ביטחון ובעת שגסס הותקף על ידי חלק מהנוכחים בזירת האירוע וכנגד ארבעה מהם הוגש כתב אישום.

הוא פונה לבית החולים ושם מת מפצעיו. בניתוח שלאחר המוות שנערך במכון לרפואה משפטית התברר כי הוא נהרג כתוצאה מהירי לעברו, ולא מהתקיפה. בגופו נמצאו שמונה קליעים, שניים מתוכם קטלניים. לאחר הפיגוע עצרה המשטרה חמישה אנשים בחשד שתקפו את זרהום לאחר שכבר נורה. קצין השב"ס אמר בחקירתו שראה את זרהום ממשיך לזוז בזמן שאנשי ביטחון אחרים חשו לזירה שממנה ירה המחבל האמיתי, חש סכנה, ובעט בראשו במטרה לנטרלו.

במרץ 2018 דוד מויאל, אחד המעורבים, הורשע במסגרת הסדר טיעון, שלפיו הודה בעבירת התעללות בחסר ישע. בדצמבר 2018 נגזרו על אביתר דמרי ארבעה חודשי מאסר בפועל, שמונה חודשי מאסר על תנאי ופיצוי של 2,000 ש"ח למשפחתו של זרהום, לאחר שהורשע גם הוא בעברה דומה במסגרת הסדר טיעון.