הקרב על החיים: מי ישים סוף לאלימות שמפוררת את החברה הערבית?

כמאה בני אדם מהמגזר נרצחו מתחילת השנה, במה שנראה כמו הפקרות של החברה הערבית לידי ארגוני הפשיעה, שמאיימים מדי יום על אזרחים חפים מפשע. "המשטרה לא תופסת את הרוצחים" • פרויקט מיוחד

זמן צפייה: 09:58

האלימות בחברה הערבית כבר הפכה לטקס קבוע - בכל יום עולים לרשתות החברתיות עשרות סרטונים שבהם מתועדים מעשי שוד, יריות ואלימות קשה שגבתה את חייהם של כ-100 אזרחים, חלקם חפים מפשע, וזאת במסגרת המלחמות הפנימיות של ארוגני הפשע בחברה הערבית. מדוח מבקר המדינה בנושא עולה כי ארגוני הפשע הם הם עסק כלכלי משתלם, וכדי שהעסק יעבוד, הארגונים העבריניים חייבים להפגין כוח ושליטה, ובשביל כך הם ישתמשו בכל הכלים שעומדים לרשותם. "ב-80 אחוזים ממקרי הרצח, הרוצחים עדיין מסתובבים בינינו חופשי. אני לא מרגישה ביטחון בגלל שהמשטרה לא תופסת אותם. זו מציאות כואבת ומכעיסה, אבל כל עוד היא תמשיך, היא גם תגיע לשכונות הלא ערביות", הזהירה פידא נערה, פעילה בקואליציית "נשים נגד נשק".

מי שהפכו למטרות העיקריות של ארגוני הפשיעה הם ראשי הרשויות בחברה הערבית. למשל עבד אלבאסט קיס, ראש מועצת נחף, שרמת האיום עליו ירדה מ-6 ל-0, אך הוא חי בידיעה שזה עלול להשתנות בכל רגע: "השליכו שני רימוני הלם על בית המשפחה שלי וירו על הרכב שלי פעם אחת", סיפר קיס, שמהווה כבר שנתיים יעד לחיסל של ארגוני הפשיעה משום שהוא מסרב להתקפל ולהכנע לאיומים שלהם. יחד אתו, גם עובדים אחרים של העירייה נמצאים על הכוונת של הגורמים העבריניים: "ירו לעבר הרכב של הסגן שלי, ירו גם בנשק אוטומטי על ביתו של מנכ"ל העירייה וגם על רכבו של מהנדס העיר", אמר קיס, ובצעד נדיר הודה: "זו הבעיה של כולנו ואנחנו לא מודים בזה. זו המנטליות שלנו".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

פרופ' אש: "הנתונים מדאיגים, לא אהסס להמליץ על סגר אם נידרש"

בשל טעות בהליך: "אסטרהזניקה" צפויה לבצע ניסוי מחודש לחיסון

חשיפה: עדויות חדשות של בכירי מערכת הביטחון בפרשת הצוללות

רובה מסוג איירסופט שנמצא בבית של תושב ביישוב ערבי
רובה מסוג איירסופט שנמצא על ידי לוחמי מג''ב בבית של תושב ביישוב ערבי | צילום: חדשות 13

במקביל, ישנם בחברה הערבית שדווקא מאשימים את המשטרה ב"אוזלת היד" שמאפשרת את גל הרציחות הבלתי פוסק במגזר. מצד שני, המשטרה מאשימה דווקא את הציבור הערבי בכך שהוא לא משתף איתם פעולה, לא מתקשר לדווח להם על אירועי ירי וגם על אנשים שמסתובבים עם נשקים לא חוקיים. "קודם כול, זה לא נכון", אמרה בתגובה פידא נערה, והוספיה: "ב-2003, כשהממשלה קמה והחליטה לייבש את תשתיות ארגוני הפשע בערים היהודיות, היא לא באה וביקשה שיתוף פעולה מהאנשים. בכל מדינה מתוקנת, מי שאוכף את החוק זאת המשטרה. לי אין את הכלים או את הכוח. וזה גם לא צריך להיות התפקיד שלי להכניס פושעים לכלא".

ניצב בדימוס, בנצי סאו, שהיה ממלא מקום המפכ"ל במשך שמונה חודשים, אמר לחדשות 13 כי "מרבית ארגוני הפשיעה הגדולים שהיו במדינת ישראל נמצאים היום במתקני המאסר, אך אל הוואקום הזה נכנסו ארגוני הפשע הערביים של משפחות ג'רושי וחרירי. הפשיעה הזאת הרימה ראש והיא בהיקפים גדולים במגזר הערבי". עוד הוסיף סאו כי "משטרת ישראל צריכה למקד את מאמציה אל מול הפשיעה החמורה ואל מול הפשיעה הקשה במגזר הערבי".