בעקבות הטרדות טלפוניות כלפי היועמ"ש: המשטרה פתחה בחקירה

החקירה מתמקדת בפעילי ימין, שהציפו את אביחי מנדלבליט בקריאות לחקור את ח"כ יאיר לפיד ומנהיגי אופוזיציה אחרים, ברקע סערת הסרטון. שבעה מעוכבים נחקרו, וכמה מהם שוחררו בתום החקירה

זמן צפייה: 01:09

המשטרה פתחה היום (רביעי) בחקירה בעקבות תלונה של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי בימים האחרונים מטרידים אותו בשיחות והודעות לטלפון הפרטי שלו. שבעה חשודים נחקרו במשטרה, וכמה מהם שוחררו בתומה.

החקירה מתמקדת בפעילי ימין שהציפו את היועץ בקריאות לחקור את חבר הכנסת יאיר לפיד ומנהיגי אופוזיציה נוספים, ברקע פרסום הסרטון. על פי החשד, הופעל מערך אינטנסייבי של מסרונים שהועברו בימים האחרונים ליועמ"ש, ודרשו ממנו לפתוח בחקירות שונות. בנוסף, קיבל היועמ"ש שיחות טלפון מאנשים הקשורים למחאת העדה האתיופית, אך החקירה אינה מתמקדת בכיוון זה.

עוד בחדשות 13:

גנץ על הסרטון: "אנחנו עובדים יחד – ולעיתים גם מתווכחים"

נתניהו על הסרטון: "ההסתה של לפיד מנוסחת בנימה אנטישמית"

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: ללא קרדיט

כזכור, לפני שלושה ימים פורסם סרטון בו נראית הדמייה של שיחת ווטסאפ מפוברקת בין ראשי גוש הימין, ובה ח"כ דוד ביטן מבקש מהם לחתום על הצהרה בה נכתב "אני מתחייב בזאת לתמוך לנצח בבנימין נתניהו ולתמוך לנצח בחסינותו לא משנה במה יואשם ומתי". בתגובות, המפוברקות גם הן, דרעי כתב "רוצים שאני אחתום? תביאו טריליון שקל לישיבות", וליצמן כתב "אני רוצה את כל הכסף שיש לישראל".

לאחר פרסום הסרטון חברי כנסת מהמפלגות החרדיות תקפו את התוכן ואת לפיד, כאשר סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר שהדבר "מזכיר תקופות אפלות שבהן יהודים הוצגו כרודפי בצע", ושר הפנים אריה דרעי התייחס לסרטון בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "אנטישמיות, אין מילה אחרת".

בתגובה לדבריו של ליצמן, לפיד תקף אותו ואמר כי "אני לא מוכן לקבל הטפות מוסר על אנטישמיות מאדון ליצמן שמגן על פדופילים. אני גם לא מתרשם מזה שהם מתחילים לצרוח 'שנאה' בכל פעם שלמישהו יש עליהם מילת בקורת. יש אנטישמיות אמיתית בעולם. יורים ביהודים בבתי כנסת. יש אזורים באירופה שבהם יהודים לא יכולים להסתובב עם כיפה על הראש. זאת אנטישמיות. סרטוני בחירות מצחיקים שמדברים על זה שביבי מוכן למכור את הכל תמורת החסינות שלו, זו לא אנטישמיות".

יעקב ליצמן, יאיר לפיד ואריה דרעי
יעקב ליצמן, יאיר לפיד ואריה דרעי | צילום: רויטרס, חיים צח

יו"ר ש"ס, יואב בן צור, הגיב גם הוא לסרטון ואמר כי "מפלגת כחול לבן מוכיחה שהיא לא אחרת מאשר יש עתיד עם מיתוג חדש, בניסיונות נואשים לקושש מנדטים היא מוכנה לפגוע בעולם התורה, בבני הישיבות ובאחדות עם ישראל. סרטון זה רק מוכיח שמדובר בעוד מפלגה אשר מתמודדת לאופוזיציה ולא לממשלה".

גם חבר הכנסת יועז הנדל הסתייג גם הוא מהנכתב ממקפיין ואמר לחדשות 13 כי "אני לא אוהב את הסרטון. השפה שלי אחרת. יש לנו ויכוח ענייני עם החרדים בענייני דת ומדינה".

חבר הכנסת צבי האוזר, גם הוא מסיעת "תלם", אמר לחדשות 13: "איני רואה כל תוחלת בשיח המעורר ריב ומדון בין חלקי החברה הישראלית. כפי שאני מדגיש בכל הזדמנות האתגרים העומדים בפני מדינת ישראל מחייבים אחדות ולכידות חברתית שהם מרכיבי ליבה בחוסן הלאומי שלנו . ככלל, יש להתרחק משיח שנאה וזה נכון הן לאישים פוליטיים הן למנהיגי ציבור ורבנים והן לאנשי תקשורת".

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: ערוץ הכנסת

לפני כשבוע עשרות יוצאי אתיופיה חסמו את יציאתו של שר המשפטים אמיר אוחנה ממפגש פעילים שהתקיים בבית פרטי בקריית מלאכי, ודרשו ממנו לחשוף את תיעוד הירי בסלמון טקה. במהלך המפגש, העלה אחד הנוכחים תמונה לפייסבוק. כמה מבני הקהילה ראו את התיעוד, והגיעו למקום. אוחנה נכנס לרכבו, והנוכחים הקיפו אותו ולא אפשרו לו לצאת מהמקום. אוחנה לא יצא מהרכב, והזעיק את המשטרה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

יוצאי אתיופיה חסמו את יציאת השר אוחנה ממפגש פעילים • תיעוד

עקב מחאת יוצאי אתיופיה: המשטרה תקים יחידה חדשה למגוון תרבותי

נתניהו ביקש לדחות את השימוע בשנה – מנדלבליט סירב

הפגנת יוצאי אתיופיה בקריית מלאכי נגד שר המשפטים אמיר אוחנה
הפגנת יוצאי אתיופיה בקריית מלאכי נגד שר המשפטים אמיר אוחנה

על רקע חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו, בשנה האחרונה ספג מנדלבליט ביקורת רבה על התנהלותו בפרשות. כך למשל, בדצמבר האחרון קבר אביו, שמת בשנת 2003, חולל. נתניהו אמר אז כי זה "מעשה מזעזע שיש לגנותו בכל לשון". גם נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס לדבר ואמר: "חילול קבר אביו של היועמ"ש הוא מעשה נואל ומעורר שאט נפש". שר החינוך דאז, נפתלי בנט, הוסיף: "השחתת המצבה של אביו של היועץ המשפטי לממשלה היא מעשה נורא שחוצה גבולות אדומים. אסור שהשיח הישראלי יגיע למחוזות אלימים. אביחי מנדלבליט הוא משרת ציבור ישר דרך, מקצועי ומסור. אני בטוח שהמשטרה תעשה הכל כדי למצוא את העבריינים ולהעמידם לדין".

כחודש לאחר מכן, פעיל בכיר במחאה שפועלת לזירוז הגשת כתבי האישום נגד ראש הממשלה נחקר בחשד כי השחית את קברו של אביו של היועץ המשפטי לממשלה. לצידו נחקר אדם נוסף בחשד למעורבות באירוע. השניים נחקרו שעות ארוכות ביאחב"ל, בסופן שוחררו לביתם ללא תנאים מגבילים.