בלי מכרז והצעות מתחרות: מסמכי החקירה מפרשת השחיתות בצפון

מהמסמכים שנמצאים במרכז חקירת המשטרה בפרשה בטירת כרמל, עולה כי חברת yschool והמעורבים בדבר חתמו על הסכמים באופן לא חוקי לכאורה, ובכך אישרו לחברה לפעול במוסדות חינוך בעיר

זמן צפייה: 00:23

נחשפו המסמכים שנמצאים במרכז חקירת המשטרה בפרשת השחיתות בטירת כרמל, במסגרתה נחקרו ראש העיר אריה טל, סגנו מוריס אסייג, ואחיו של מוריס - הקומיקאי שלום אסייג שנחקר באזהרה בחשד לביצוע עבירות של טוהר המידות.

המסמכים מציגים את ההסכם שנחתם, לכאורה, בין המעורבים בפרשה לבין חברת yschool, בלי מכרז ובלי קבלת הצעות מתחרות. החברה, שהייתה במוקד תחקיר חדשות 13 לפני כשנה, קיבלה על פי החשד אישורים לפעול במוסדות חינוך בעיר - שלא באופן הוגן, זאת, לפי החשד, משום שהחברה היא בבעלותו של הקומיקאי שלום אסייג, אחיו של מוריס.

עוד עולה מהמסמכים כי על אך שמוריס אינו מחזיק בתיק החינוך בעיר - נראה כי הוא היה מעורב בקבלת ההחלטות, מבלי שהבהיר לפני כן על הקשר המשפחתי שלו לחברת yschool.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

מתווה אדלשטיין לממשלת אחדות: נתניהו יכהן ראשון לזמן קצר

באר שבע: נער בן 16 נעצר בחשד שתקף את מנהלת התיכון שלו

אחרי תחקיר אנליסט: אתם שיתפתם – אלו הערים שגובות אגרות שמירה

המסמכים שבמוקד חקירת החשד לשחיתות בעיריית טירת כרמל
המסמכים שבמוקד חקירת החשד לשחיתות בעיריית טירת כרמל
המסמכים שבמוקד חקירת החשד לשחיתות בעיריית טירת כרמל
המסמכים שבמוקד חקירת החשד לשחיתות בעיריית טירת כרמל

בשנת 2013, שלום אסייג חבר ל"ידיעות אינטרנט", ויחד הקימו חברה שמספקת לתלמידים שיעורים פרטיים ברשת - yschool - לימודים מקוונים בע"מ. בדירקטוריון יושבים ראשי החברה וגם אסייג עצמו, שאף שימש כפרזנטור שלה. תחקיר חדשות 13 חשף כיצד דרך הפעולה של החברה הזו עבדה והכניסה מיליוני שקלים לקופה שלה, בדרכים שנויות במחלוקת.

בין היתר, עקפה החברה דרישה למכרזים תחרותיים באמצעות הליך של ניגוד עניינים, לכאורה. yschool פנתה לרשויות מקומיות והציעה לרבות מהן מחיר שנמוך מעט ממחיר הסף למכרז - 141 אלף שקלים. נוסף על כך, החברה סיפקה לחלק מהרשויות חוות דעת מקצועית מדמות בכירה במערכת החינוך ועל בסיסה אישרה הליך של פטור ממכרז. לא זו בלבד, נראה כי אנשי yschool ניסו לשכנע אנשי ציבור לבחור בהם על חשבון מתחרים - בתמורה לסיקור חיובי באתר YNET.

המסמכים שבמוקד חקירת החשד לשחיתות בעיריית טירת כרמל
המסמכים שבמוקד חקירת החשד לשחיתות בעיריית טירת כרמל | צילום: חדשות 13

מ-ynet נמסר בתגובה: "yschool הינו מיזם שיעורים מקוונים הנמצא בשליטתה של חברת "ידיעות אינטרנט" ומוחזק ביחד עם שותפים נוספים. המיזם הוא אחד מבין עשרות של חברות ומיזמים עסקיים בהם משקיעה החברה בעיקר בעולמות ההיי טק והאינטרנט כשהגדול והמוכר בהם הוא ynet. אתר ynet הינו גוף עיתונאי והוא אינו בעליו של מיזם yschool ולא מעורב בפעילויות עסקיות מחוץ לאתר עצמו. על כן הניסיון לחבר בין השניים מהווה הטעייה של הציבור שמטרתה ככל הנראה לשרת אינטרסים אחרים".