קריסת החניון בת"א: כתבי אישום כפוף לשימוע יוגשו נגד החשודים

הפרקליטות הודיעה לראשי חברת "דניה סיבוס" החשודים באירוע ברמת החייל בשנת 2016, שבו נהרגו 6 פועלים ו-23 נוספים נפצעו, שנשקלת האפשרות להעמידם לדין. "תכנון שגוי. סטנדרט מקצועי לא סביר"

זמן צפייה: 00:15

הפרקליטות הודיעה הבוקר (ראשון) לראשי חברת "דניה סיבוס" החשודים באירוע ברמת החייל בשנת 2016, שבו נהרגו שישה פועלים ו-23 נוספים נפצעו, כי יועמדו לדין - בכפוף לשימוע. בין החשודים בגרימת מוות ברשלנות וגרימת חבלה, מנכ"ל החברה גינצבורג, ובכירים נוספים בניהול הפרויקט.

מכתב החשדות עולה כי התקיימה שורה של מחדלים, והחשודים שהיו אחראים מתוקף תפקידם ליציבות ובטיחות החניון, לא בצעדים המתחייבים מהם להבטחת יציבותו של חניון הברזל ולמניעת סכנה. "כתוצאה מכך", נכתב בהודעת הפרקליטות. "נגרם האסון הכבד".

עוד בחדשות 13:

גבר כבן 60 נפל למכונה במפעל בראשון לציון – ונהרג

ארבעה פצועים קשה בפיצוץ במפעל חומרי דלק בצפון • תיעוד

כתוצאה מקריסת מנוף שמותקן על משאית: פועל כבן 60 נהרג בחיפה

חיילי פיקוד העורף במאמצים לאיתור הלכודים באסון קריסת החניון ברמת החייל
חיילי פיקוד העורף במאמצים לאיתור הלכודים באסון קריסת החניון ברמת החייל | צילום: חדשות 13

גינצבורג, מנכ"ל החברה, חשוד כי נמנע מכל מעורבות מקצועית של דניה סיבוס בהליך התכנון, למרות שהייתה אחראית בלעדית על התכנון. גינזבורג נמנע מלפעול ליישום המוטל על החברה ולא התווה כל מנגנון בחינה של התכנית ההנדסית, על מנת להבטיח את יציבות מבנה החניון ובטיחותו. לאורך כל התקופה ניהלה דניה את עבודות הקמת חניון הברזל על בסיס תכנית לקויה ומסוכנת של תקרת החניון, מבלי שנתנה את דעתה לתכנית.

עוד עולה מכתב החשדות כי מהנדסי הפרויקט ממשרד צחר, תכננו את תקרת החניון כתקרה העשויה כולה ממשטח בטון מלא ורציף, ללא קורות הנשענת על עמודים והמועדת מטבעה לסיכון של חדירה. תכנון זה היה שונה באופן מהותי מהתכנון המקדמי של הפרויקט. התכנון היה שגוי והמהנדסים לא פעלו על פי סטנדרט מקצועי סביר בכך שלא ביצעו בדיקת עמידות לחדירה לתקרת החניון, ולא לקחו בחשבון את רמת העומס הצפויה על תקרת החניון.

הרמטכ"ל בביקור בנפילת החניון ברמת החייל
הרמטכ"ל בביקור בנפילת החניון ברמת החייל | צילום: דובר צה"ל

על פי כתב החשדות, החשודים לא נתנו דעתם לשינוי המהותי בתכנון תקרת החניון בין התכנית המקדמית שהוגשה למכרז על ידי משרד שחם לבין התכנית שהוגשה לבסוף על ידי משרד צחר, ולא בחנו את השלכותיו על יציבות החניון ובטיחותו. "שרשרת המחדלים של החשודים ומעשיהם המצטברים, כל אחד לפי חלקו, ותוך הפרת חובות שנבעו מתפקידם גרמו למותם של ששת המנוחים ולחבלות ל-23 עובדים".

בנובמבר 2016, חודשיים לאחר קריסת החניון, פורסם לראשונה בחדשות 13 כי למרות קיומה של חקירה פלילית בנושא, חברת "אפריקה ישראל" וחברת הבת "דניה סיבוס" יוכלו לחזור לביצוע העבודות במקום.