בעקבות תחקיר חדשות 13: שישה מקורבי הרב ברלנד עוכבו לחקירה

המשטרה ערכה חיפושים בבתי החשודים בירושלים, ועכבה אותם לחקירה בחשד לקבלת דבר במרמה והלבנת הון. נעשים מאמצים לגייס עד מדינה מבין מקורבי הרב. בהמשך בוצעה פשיטה נוספת בשכונת מאה שערים

זמן צפייה: 04:03

המשטרה עכבה הבוקר (שני) לחקירה שישה חשודים מקורבי הרב אליעזר ברלנד בירושלים, בחשד לקבלת דבר במרמה והלבנת הון. בהמשך, שוחררו השישה למעצר בית. בלשי המשטרה ערכו חיפושים בבתי החשודים, ותפסו מסמכים וממצאים נוספים. ברלנד עצמו לא צפוי להיחקר.

במקביל, נעשים מאמצים  לגייס עד מדינה מקרב מקורבי ברלנד בפרשה. זאת כחודש וחצי אחרי תחקיר חדשות 13, שבו פורסם כי הרב גבה ממשפחתה של חולת סרטן מאות אלפי שקלים בתמורה לריפויה, והורה לה להימנע מטיפולים רפואיים, עד שלבסוף מתה.

בהמשך נערכה פשיטה נוספת בשכונת מאה שערים בירושלים בעקבות המעצרים, המשטרה פשטה על ארגון "לינת החסד" בחשד שהוא הלבין כספים עבור ברלנד. הוחרמו מסמכים ומחשבים.

לפני כחודש הגישה נורית, אמה של הצעירה, תלונה במשטרה נגד הרב שהמליץ לבתה שלא לקבל טיפול רפואי, אלא להסתמך על ברכתו, בטענה שברלנד סייע בכך להמתת בתה.

הרב אליעזר ברלנד
הרב אליעזר ברלנד

"אני כאן כדי להגיש תלונה נגדו על המעשים שהוא עשה", הסבירה נורית בפתח תחנת המשטרה, "כל הכוונה שלי היא שברלנד ישלם את מה שהוא צריך לשלם - ואת זה המשטרה תחליט". עוד הוסיפה נורית ואמרה כי "אני פה כדי שאף אמא לא תסבול כמו שאני סבלתי, ובשביל שהוא ישלם על מה שהוא עשה – והוא עשה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191202-1307' autoplay='0' credit='כיכר השבת' desc='תיעוד ממעצרו של הרב אליעזר ברלנד' kid='1_ny4w5d8e' duration='13'']

חקירת המשטרה תתמקד גם בניסיון לאסוף ראיות מתוך הכת של ברלנד, קהילה סגורה וקיצונית שספק אם חבריה ישתפו פעולה עם החוקרים. אם בעתיד יוזמן הרב בעצמו לחקירה, זה לא יהיה המפגש הראשון שלו עם החוקרים. הוא כבר נחקר והורשע בעבר בעבירות מין בחסידות שלו ואף נידון למאסר, אולם הוא ברח לחו"ל, נתפס בהולנד והוסגר לישראל - וכאן קוצר מאסרו בשל מצבו הבריאותי, והוא זכה לשחרור מוקדם מהכלא.

עו"ד עדי כרמלי, המייצג את אחד החשודים, מסר: "המשטרה ביקשה להאריך את מעצרם של כל החשודים בשבעה ימים נוספים. לאחר דיון ארוך, ביהמ"ש קבע שאין ממש בבקשת המשטרה - מדובר בחומרים ממוחזרים שהמשטרה מנסה להשיג בעזרתם מטרות שהן אינן התכליות שקבע החוק בהארכת מעצר לצרכי חקירה. לטענת המשטרה, עילת המעצר היא שיבוש. מדובר באירועים ישנים שידועים למשטרה חודשים ארוכים, וחלקם אפילו שנים. ביהמ"ש קבע שכל החשודים ישוחררו לביתם".

עורך דין עדי כרמלי
עורך דין עדי כרמלי

כזכור, תחקיר חדשות 13 חשף את תעשיית פדיון הנפש שמנהיג הרב, שמבטיח להסיר מחלות ולרפא חולים סופניים, ובתמורה גובה מהם סכומי עתק. "לומר לאדם חולה סרטן לוותר על כל כספו ולהימנע מטיפול רפואי בלי כל הסמכה רפואית - סיכון לא סביר", אמר פרופסור גבריאל הלוי מהקריה האקדמית אונו. לדבריו, "הסיכון הלא סביר הזה גרם למותה וזו עבירת הריגה".