רומניה: זוכה בני שטיינמץ, איש העסקים הישראלי שהואשם בהונאה

המיליארדר וכמה משותפיו, בהם טל זילברשטיין ומשה אגבי, הואשמו ב-2016 בפרשיית הונאת קרקעות בשווי מוערך של 145 מיליון יורו. שטיימנץ: "שוב מתגלה שלא דבק שום רבב בפעילותי העסקית"

בני שטיינמץ
בני שטיינמץ | צילום: חדשות 13

התקשורת ברומניה דיווחה הבוקר (חמישי) כי בית המשפט במדינה זיכה את המיליארדר ואיש העסקים בני שטיינמץ ושותפיו טל זילברשטיין, משה אגבי ומריוס מרקוביץ', שהואשמו בפרשיית הונאת קרקעות בסמוך לבוקרשט. שטיינמץ וזילברשטיין לא הגיעו לחקירות בעניינם, והן למשפט. הפרשה הוגדרה ברומניה כאחת משערוריות השחיתות הגדולות במדינה, ועל פי ההערכות הביאה לנזק בשווי של כ-145 מיליון יורו.

משטיינמץ נמסר בתגובה: "אנו מברכים את בית המשפט הרומני על החלטתו. אבן אחר אבן במסע ארוך וסיזיפי של הוכחת האמת שוב מתגלה כי לא דבק שום רבב בפעילות העסקית של שטיינמץ. ממשלת גינאה חתמה על הסכם פשרה וחזרה בה מכל הטענות כנגד שטיינמץ והוכח כי כל מעשיו בגינאה היו ללא רבב. היום הוכח כי גם לאישומים כנגד שטיינמץ ברומניה לא היה כל בסיס".

בני שטיינמץ
בני שטיינמץ | צילום: חדשות 13

ראשיתה של הפרשה ב-2016, אז נודע כי שטיינמץ צפוי להיחקר, לאחר שהרשויות המקומיות ייחסו לקבוצת משקיעים בראשותו ניסיון לשחד בכירים בממשל, כדי להוציא במרמה נכסים וקרקעות בבעלות המדינה.

לפי פרסומים זרים בעיתונות הרומנית, הרשות למלחמה בשחיתות ברומניה ביקשה אז לעצור את שטיינמץ וכמה משותפיו, בהם טל זילברשטיין, עקב פרשת השוחד שהסעירה את המדינה. החשדות היו ששטיינץ ושותפיו חברו כדי להוציא מרומניה נכסים השייכים לה ולהעבירם לכיסם הפרטי, בין היתר באמצעות מתן שוחד וטובות הנאה לפקידים בממשל הרומני.

"לאדם כמו בני שטיינמץ מדובר במעמד מאוד מבזה", סיפר לאחר מעצרו עו"ד מאיר ארנפלד, לשעבר ראש מחלקה בלהב 433. "יש פה השלכות אישיות, משפחתיות ועסקיות. המטרה במעצר למנוע שיבוש חקירה, אבל אין ספק שמדובר פה גם בענישה. ישנם אנשים שחרב עליהם עולמם לאור מעצר ומבחינתם זו צלקת שלא תגליד".

ע"פ החשד יצרו חוזים פיקטיביים לעסקאות נדל"ן. היועץ האסטרטגי טל זילברשטיין והמיליארדר בני שטיינמץ בדי
היועץ האסטרטגי טל זילברשטיין והמיליארדר בני שטיינמץ | צילום: ללא קרדיט

שטיינמץ הוא איש עסקים ישראלי, בעל הון של 6 מיליארד דולר, שהוגדר במקום ה-182 ברשימת עשירי העולם לפי רשימת כתב העת פורבס לשנת 2011. שטיינמץ עשה את הונו הראשוני בעסקי היהלומים, אותם ירש מאביו. בהמשך נכנס לעסקי אוצרות הטבע ועסקיו החלו להתפרש ברחבי העולם: ארה"ב, שוויץ, דרום אפריקה, הודו, אנגולה ובלגיה. חברתו של המיליארדר, BSGR ("קבוצת בני שטיינמץ"), פעלה לרוב באפריקה דרך חברות בת ומשקיעה בה במכרות זהב, מתכות ויהלומים.

באפריקה גם הסתבך שטיינמץ בפרשת שחיתות, כאשר נחשד כי רכש את הזכויות על מכרות יהלומים בגיניאה באמצעות שוחד, אך בסופו של דבר המדינה האפריקנית חזרה בה מהאישומים נגדו. במהלך הפרשה הוא אף נחקר בשוויץ, בחשד כי השתמש בחשבונות בנק שוויצריים לטובת תשלום השוחד באפריקה.