פרשת הצוללות: אבריאל בר יוסף יואשם כפוף לשימוע בגין שוחד

הפרקליטות הודיעה כי ראש המל"ל לשעבר ומקורבו שי ברוש, יועמדו לדין בתיק 3000. זאת, כחודשיים לאחר שהוגשו כתבי אישום כפוף לשימוע נגד מרבית המעורבים בפרשה

זמן צפייה: 00:58

פרשת הצוללות: הפרקליטות הודיעה היום (חמישי) כי יוגש כתב אישום כפוף לשימוע בגין שוחד נגד ראש המל"ל לשעבר אבריאל בר יוסף, ומקורבו ואיש חיל הים לשעבר שי ברוש, בגין שוחד. זאת כחודשיים לאחר שהוגשו כתבי אישום נגד מרבית המעורבים בפרשה. לבר-יוסף מיוחסות עבירות של בקשת שוחד, קבלת שוחד ומרמה והפרת אמונים.

שי ברוש שירת כקצין בחיל הים עד לשחרורו מצה"ל ב-2001 בדרגת תת-אלוף, ומאז הוא משמש כאיש עסקים. מהפרקליטות נמסר כי בינו לבין בר-יוסף שררו יחסי חברות קרובים, ולפי כתב החשדות הוא העביר מסרים ומידע בין בר-יוסף לגנור לצורך קידום העסקאות, וכן דרש וקיבל בצוותא עם בר-יוסף, את כספי השוחד ממיקי גנור, והסתירם. לברוש מיוחסות עבירות של בקשת שוחד, לקיחת שוחד, עבירות מס והלבנת הון.

המשנה לראש המל''ל לשעבר אבריאל בר יוסף בהארכת מעצרו בפרשת הצוללות
המשנה לראש המל''ל לשעבר אבריאל בר יוסף בהארכת מעצרו בפרשת הצוללות | צילום: חדשות 13

פרקליטו של בר-יוסף, עו״ד ז׳ק חן, מסר: ״קיבלנו את הודעת הזימון לשימוע. תא״ל (בדימוס) בר-יוסף דוחה בתוקף את החשדות נגדו. הוא מעולם לא דרש ומעולם לא קיבל כל טובת הנאה בעד פעולות הקשורות בתפקידו. אלה נעשו אך ורק לטובת האינטרס הציבורי ומשיקולים נקיים ומקצועיים. רבב לא דבק בפעולותיו. אנו משוכנעים שבירור החשדות בפני הגורמים המוסמכים יביא למסקנה זו״.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, מסר בתגובה לפרסום: "פרשת הצוללות היא פרשת השחיתות הביטחונית החמורה ביותר בתולדות המדינה. אני מתחייב להקים ועדת חקירה ממלכתית כדי לוודא שלעולם לא יסחרו שוב בביטחון ישראל.
נתניהו חייב להסביר לציבור איך הרוויח 16 מיליון שקלים בפרשת הצוללות והמניות".


כאמור, לפני כחודשיים החליטה הפרקליטות להגיש כתב אישום כפוף לשימוע נגד מפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום, ראש הסגל לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו דוד שרן, השר לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג ועד המדינה לשעבר מיקי גנור בגין שוחד. עורך דינו לשעבר של ראש הממשלה, דוד שמרון, יואשם כפוף לשימוע בהלבנת הון במסגרת פרשת הבנק השוויצרי, שהיה תולדה של פרשת הצוללות. כזכור, הפרשה נחשפה על ידי רביב דרוקר בחדשות 13.

המשטרה מסרה כי לפי ממצאי החקירה, במהלך השנים סיפק התאגיד הגרמני "טיסנקרופ" למדינת ישראל חמש צוללות, אשר נמצאות בשירות פעיל כחלק ממערך הצוללות של חיל הים, כאשר עד שנת 2009 תא"ל במיל' ישעיהו (שייקה) ברקת, שימש כנציג התאגיד מול מדינת ישראל.

מפקד שייטת 13 לשעבר שי ברוש
מפקד שייטת 13 לשעבר שי ברוש | צילום: חדשות 13

במהלך שנת 2009 הוחלף במפתיע ברקת באיש העסקים מיכאל (מיקי) גנור, שנכנס לנעליו והחל לשמש כנציג והמתווך לעניין רכש ושירותים של "טיסנקרופ" מול מדינת ישראל. לטענת המשטרה, ממצאי החקירה מגלים, כי למפקד חיל הים דאז מרום ולמשנה לראש המל"ל דאז בר יוסף, הייתה מעורבות דומיננטית בבחירתו של גנור לשמש כנציג המספנה במקומו של ברקת וזאת מתוך ציפייה לכאורה לקבלת תמורה מגנור במעלה הדרך עבור פועלם ונקיטת פעולות מצדם למימוש ציפייה זו. הנציג אמור היה לקבל אחוזים משווי העסקה, ששוויה מוערך במיליונים רבים.

אליעזר מרום, מיקי גנור דוד שמרון ודוד שרן
אליעזר מרום, מיקי גנור דוד שמרון ודוד שרן | צילום: חדשות 13

לפי חוזה שנחתם בין גנור לתאגיד ב-2009, גנור היה זכאי לעמלה של 3.7% מכל העסקאות העתידיות לרכש כלי שיט, למעט עסקת הצוללת השישית, שמלכתחילה לא היה זכאי לעמלה בגינה. בהמשך סוכם כי בכל זאת יקבל עמלה בגובה 2% בגין עסקה זו. בהתאם לכך, החל ממאי 2012 קיבל גנור עמלה מהתאגיד בגין תפקידו כסוכן התאגיד בהשלמת עסקת הצוללת השישית ועסקת ספינות המגן, בסך כולל של כ-10 מיליון אירו.