"הכה אותה כי כעס על אמה": הוארך מעצר החשוד בפגיעה בתינוקת

הפלסטיני חשוד בנטישת התינוקת של זוגתו, שנפגעה אנוש באשקלון. מעצר האם הוארך ביומיים. המשטרה: "מדובר במסכת של התעללות" • הרופאים נלחמים על חיי בת ה-11 חודשים: "סכנה מיידית לחייה"

זמן צפייה: 01:46

בית המשפט האריך היום (שלישי) את מעצרו של זיאד אעביד, בן הזוג הפלסטיני בן ה-21 של אם התינוקת שנפגע אנוש באשקלון בחמישה ימים. נציג המשטרה בדיון אמר כי לפי החשד, הוא הכה את התינוקת כי כעס על אמא שלה. מהמשטרה נמסר כי הוא חשוד בתקיפת חסר ישע, נטישה ושהייה בלתי חוקית. מעצרה של האם הוארך ביומיים.

במקביל, חלה הידרדרות נוספת במצבה של התינוקת. דוקטור יובל כוורי, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ ילדים בביה"ח סורוקה, התייחס למצבה של התינוקת בת ה-11 חודשים ואמר: "אנחנו נלחמים על חייה ומנסים לייצב את מצבה, אך לצערי הרב מצבה אנוש. יש סכנה מיידית לחייה".

השופט קבע בהחלטתו כי לזיאד מיוחסות עבירות של תקיפת חסר ישע וחבלה, הזנחת קטין ועבירות אלימות כלפי בת זוג. בדיון עלה כי מצבה של התינוקת קשה, ויש לה מספר יבלות. החשוד התגורר בחודשים האחרונים עם אמה של התינוקת, הוא הורשע בגין שהייה שלא כחוק בישראל בעבר.

לכתבות נוספות בנושא >>

החשוד המרכזי בהזנחת התינוקת באשקלון: "היא נפלה לי מהידיים"

נעצר חשוד נוסף בהזנחת התינוקת באשקלון: "שהה בבית בעת המקרה"

אמבולנס
אמבולנס | צילום: חדשות 13

נציג המשטרה בדיון אמר שהתינוקת סובלת משברים בגולגולת. לדבריו מדובר ככל הנראה במסכת התעללות, הכוללת גם התעללות שעברה בעבר. מהדיון עולה כי החשוד פנה לשכנים שיזעיקו אמבולנס, ועזב רק אחרי שהשכנים הגיעו וטיפלו בה. עוד מסר נציג המשטרה כי בן זוגה של האם הכיר את התינוקת מספר חודשים ושמר עליה מספר פעמים. המשטרה חושדת שהוא תקף את בת הזוג מספר פעמים לאחרונה. המשטרה הוסיפה כי האם חשודה בהזנחת קטין, התעללות והלנת שוהה בלתי חוקי.

עו"ד יוסי דגה שמייצג מטעם הסניגוריה הציבורית את זיאד אעביד: "כרגע הדאגה העיקרית היא להחלמתה של התינוקת. בחודשים האחרונים זיאד טיפל ודאג לתינוקת במסירות רבה. הוא נמצא במצב נפשי קשה. הוא משתף פעולה עם החוקרים ומסר גרסה להשתלשלות האירועים, על פי גרסתו לא הייתה לו כל כוונה לפגוע בתינוקת ולגרום לה לנזק. חשוב להדגיש כי הוא לא נטש את התינוקת ודאג שתקבל טיפול רפואי. אנו ממתינים שהמשטרה תבדוק את גרסתו".

מהמועצה לשלום הילד נמסר: "יש בישראל יותר מידי ילדים שעוברים גיהנום בתוך הבית שלהם או בסביבתם הקרובה, רבים מהם הם ילדים שלא יכולים או מפחדים לפנות לעזרה. על פי מחקרים 1 מכל 5 ילדים בישראל נפגע מהתעללות בידי מבוגר.

כדי למנוע התעללות והזנחה בילדים יש להבטיח כי מערכות ההגנה על ילדים יפעלו באופן מיטבי. יש לעבות את שירותי הרפואה והרווחה לילדים, יש להקצות משאבים ולהגדיל את התקנים לעו"סים בקהילה, לאפשר נגישות לשירותים אוניברסליים כגון טיפות חלב ולהבטיח שהשירות יגיע לכל ילד, גם למשל באמצעות ביקורי בית יזומים- כפי שהיה נהוג בעבר.

הדרך הטובה ביותר לעזור לילדים נפגעי התעללות והזנחה היא למנוע את הפגיעה או את המשכה באמצעות עירנות ואחריות חברתית, הן מצד אנשי המקצוע והן מצד הציבור בכללותו. מניעת התעללות והזנחה בילדים צריכה להיות משימה לאומית אולם בהיעדר ממשלה מתפקדת ובהיעדר תקינה מספקת לשירותי בריאות ורווחה, שיוכלו להיות אפקטיביים באיתור וזיהוי ילדים בסיכון ובמניעת התעללות, גוזרת המדינה על פעוטות וילדים רבים, המשך פגיעה. לצד זאת, יש לעודד את הציבור למלא את חובתו המוסרית והחוקית לדווח על חשד להתעללות בילדים, המצליח לא אחת להציל חיים.

על פי השנתון הסטטיסטי של המועצה לשלום הילד, מספרם של הילדים הנמצאים בסיכון ישיר/משפחתי גדל מאז שנת 2000 ביותר מפי 2 והגיע בתחילת 2017 לכ-344,000.

בשנת 2017 הופנו כ-48,000 דיווחים חדשים על קטינים בסיכון לטיפולם של עובדים סוציאליים. 72% מהדיווחים לעובדים סוציאלים היו על ילדים שנפגעו בידי אחראי בתוך המשפחה. מחקרים מלמדים שהמקרים המדווחים הם רק קצה הקרחון של תופעה חמורה ומסוכנת, שהיקפה גדול בהרבה".

כזכור, התינוקת ספגה ביום ראשון פגיעת ראש קשה מאוד, איבדה את הכרתה ופונתה לבית החולים ברזילי, כשהיא מורדמת ומונשמת. בהמשך הלילה, היא הועברה לבית החולים סורוקה להמשך טיפול. המשטרה פתחה אז בחקירת נסיבות המקרה ועצרה את אמה בת ה-22 בחשד להזנחה. האב, שלא חי עם האם, נעצר אף הוא לחקירה ושוחרר לאחר מכן.

לאחר זמן מה, נעצר גם תושב השטחים בחשד למעורבות בתקרית. על פי החשד, הצעיר, בן זוגה, נכח בבית בעת המקרה ונמלט לאחר שהזעיק עזרה. על פי החשד, האם יצאה לבלות והשאירה את הפעוטה עם בן הזוג, שוהה בלתי חוקי. ככל הנראה, בשלב מסוים ומסיבה שאינה ברורה כעת הפעוטה נפגעה. הוא הזעיק את האם ואת השכנים, ונמלט מהמקום לאחר שצוותי מד"א הגיעו לזירה. בהמשך היום, כך על פי החשד, עזב החשוד את העיר לכיוון השטחים, אך אותר ונעצר כעבור זמן קצר סמוך לצומת פלוגות. מאוחר יותר הוא סיפר בבחקירתו: "היא נפלה לי מהידיים".

ד"ר יובל כוורי, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ ילדים בסורוקה, עדכן כי "התינוקת הועברה לבית החולים כשהיא מונשמת ומחוסרת הכרה, עם פגיעת ראש קשה מאוד. היא הובהלה לחדר ניתוח, שם נותחה על ידי נוירו-כירורגים ולאחר מכן הועברה ליחידה לטיפול נמרץ ילדים. מצבה מוגדר אנוש ואנו נלחמים על חייה".

דיירת בבניין שבו מתגוררת התינוקת סיפרה: "הוא ירד עם הפעוטה על הידיים כשהיא מפרכסת. הוא נתן את הילדה, החתן שלי עשה החייאה והנשמה מפה לפה. ניסו לעשות הכל. הוא רק אמר 'נתתי לה נורופן מעל הכמות' ואחרי זה הוא ניסה לברוח".