השוטר שירה למוות באיאד אלחלק הואשם בהמתה בקלות דעת

מח"ש הגישה כתב אישום נגד לוחם מג"ב שירה למוות בצעיר בעל מוגבלות ממזרח ירושלים בשנה שעברה: "לא ביצע דבר שהצדיק את הירי". עורכי דינו של הלוחם: "החלטה אומללה" • פרסום ראשון

זמן צפייה: 00:30

המחלקה לחקירות שוטרים הגישה היום (חמישי) כתב אישום בגין המתה בקלות דעת נגד לוחם מג"ב שירה למוות בצעיר בעל מוגבלות, איאד אלחלק, ממזרח ירושלים בשנה שעברה. על פי האישום, אלחלאק היה בדרכו למקום עבודתו בעיר העתיקה. מאפיינים מסוימים בהתנהגותו עוררו את חשדם של שני שוטרים שהוצבו במקום, שחשבו כי מדובר במחבל שמטרתו לפגע.

לאחר מכן אחד השוטרים הכריז על הימצאותו של מחבל בזירה וכך החל מרדף גלוי אחריו, אליו הצטרפו בהמשך גם הנאשם ומפקדו, תוך כדי שהם קוראים לו בעברית וערבית לעצור ולהזדהות. הצעיר לא עצר והמשיך במנוסתו. הוא פנה למתחם אשפה סגור שבו נכחו אנשים נוספים. הנאשם ומפקדו נכנסו למתחם בעקבותיו ובעודו עומד מולם, כשהוא עם גבו אל הקיר, ביצע לעברו הנאשם ירי.

אלחלאק נפל ארצה, ואחד השוטרים פנה אליו ושאל אותו היכן נמצא האקדח. במענה, איאד שהיה פצוע כתוצאה מהירי הראשון, התרומם מעט, הצביע לעבר האישה אותה הכיר ומלמל דבר מה. לפיכך, פנה אחד השוטרים אל אותה אישה ושאל אותה היכן נמצא האקדח והיא השיבה "איזה אקדח?". במקביל למענה שלה, ולמרות שאיאד היה על הארץ כשהוא פצוע כתוצאה מהירי הראשון, לא החזיק בידיו דבר ולא ביצע דבר שהצדיק זאת, ירה הנאשם לעבר פלג גופו העליון כדור נוסף אשר גרם למותו.

עורכי דינו של הלוחם, עו"ד אפרת נחמני-בר, עו"ד שרון זגגי-פנחס ועו"ד אלון פורת מסרו כי "מדובר בהחלטה אומללה, ובטעות קשה בשיקול הדעת של מח"ש. הדבר רק מוכיח את מה שאמרנו מלכתחילה - דעתם של גורמי מח"ש הייתה להגיש כתב אישום כנגד החייל והשימוע היה למראית עין בלבד. ההחלטה מעידה על חוסר הבנה מוחלט של מח"ש בנוגע לאירועים מבצעיים ונתק מוחלט מהשטח".

רגעיו האחרונים של איאד אלחלק
רגעיו האחרונים של איאד אלחלק | צילום: חדשות 13

עוד מסרו עורכי הדין כי "מצב שבו לוחם פועל בתום לב באירוע מבצעי ומוצא עצמו על ספסל הנאשמים הוא מצב בלתי נסבל. השלכות הרוחב של החלטות שגויות כאלה יכולות להיות קשות והן ירתיעו לוחמים שיעדיפו לא לפעול ולא לחתור למגע מפחד שיעמדו לדין".

יש לציין כי בסביבתו של הלוחם נשמעה ביקורת חריפה גם על העובדה שמח"ש הזדרזו להודיע על הגשת כתב האישום ללוחם במקביל להודעה לתקשורת, מבלי לתת למפקדיו ולמשפחתו אפילו אפשרות להתמודד עם המצב.

לפני כחודשיים עתר הלוחם לבג"ץ בבקשה להורות למח"ש להבהיר מדוע הירי שביצע במהלך האירוע המבצעי, במהלכו נהרג אלחלק, אינו חוקי לטעמה. בעתירה שהגיש, הלוחם תיאר מסכת שלמה של התעמרות מצד מח"ש כלפיו, לדבריו. למשל, הוא תיאר כיצד מח"ש ניסתה למנוע את העברת החומרים לידיו, וכי ניסתה לאסור עליו להציג את חומרי החקירה למומחים מטעמו.

בעתירה שהגישו עורכי דינו, נטען כי מח"ש ניסתה להטיל על הלוחם מגבלות מיותרות, בניגוד לחוק ותוך חריגה מסמכות. "ההתנהלות הכוללת של מח"ש כלפיי מאופיינת בחוסר הגינות משווע, ואין לי הזדמנות אמיתית לנהל שימוע הוגן, כחוק", טען הלוחם.