"החזיק את הנשים בתנאי עבדות": אישום נגד הרב שניהל כת בי-ם

הרב אהרון רמתי, אשר נעצר בחודש ינואר לאחר שנחשד כי ניהל את מדרשת באר מרים שבה התגוררו 50 נשים, מואשם בעבירות של החזקה בתנאי עבדות, שיבוש הליכי משפט ותקיפת קטין בידי אחראי

זמן צפייה: 00:47

כתב אישום הוגש היום (חמישי) בבית המשפט המחוזי בירושלים נגד אהרון רמתי, הרב החשוד בניהול כת בבירה, בגין עבירות של החזקה בתנאי עבדות, שיבוש הליכי משפט ותקיפת קטין בידי אחראי. הפרקליטות ביקשה להורות על מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו ולחילופין להורות על המשך שחרורו בתנאים מגבילים עד לתום המשפט.

על פי כתב האישום, רמתי בן ה-59 החל לאסוף סביבו נשים צעירות משנת 2008, רובן חוזרות בתשובה או ממשפחות של חוזרים בתשובה, ואיגד אותן תחת מסגרת שהקים בשכונת שערי חסד בירושלים, שכינה "סמינר באר מרים". בין השנים 2009 עד 2015 פעל הסמינר בקומה העליונה של ביתו בירושלים. הנשים התגוררו במקום ושמעו שיעורים בנושאי דת ורוח מפי הנאשם, מדי יום.

באותה תקופה, התגוררו בבית אחד 12 נשים בשני חדרי שינה, ובחלוף הזמן גדל מספרן עד לכ-30 נשים. בשנת 2015, כך לפי כתב האישום, העביר רמתי את הנשים למבנה הסמינר, ואילו הוא עצמו עבר להתגורר בבית סמוך. בין השנים 2015 ועד למעצרו בתחילת 2020, שהו במבנה הסמינר כ-50 נשים, בהן קטינות, בדירה בת שלושה חדרי שינה, בתנאי צפיפות קשים מאוד ותחזוקה ירודה של המבנה. "חלק מהמזרנים היו מעופשים, והיה מחסור במים חמים. עבור מגוריהן במבנה הסמינר, שילמו הנשים תשלום חודשי קבוע של 700 שקלים - לנשים שישנו על מיטה, או 550 שקלים - לנשים שישנו על מזרון".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דיווח בלבנון: חמאס מוכן לעסקת חילופי אסירים דו שלבית

אסף גרניט מבשל לצוותי הרפואה ומבקר את הממשלה: "מחפש מנהיג"

נהג האמבולנס שעורר בהלה החלים מקורונה – ומסייע לחולים חדשים

אהרון רמתי הרב החשוד בניהול כת
אהרון רמתי הרב החשוד בניהול כת | צילום: חדשות 13

עוד עלה מכתב האישום כי משנת 2015 ועד מעצרו ב-2020 גרם הרב לנשים להאמין שהוא אדם קדוש והיחיד אשר יודע את "דרך האמת", זאת באמצעות דרשותיו, שיעוריו ומשנתו הרוחנית. הוא חינך את הנשים לכך שעצם קיומו של רצון אישי הוא חטא, ושעל כל הנאה בעולם הזה הן עתידות להיענש בעולם הבא. רמתי גרם לנשים להאמין שכל פעולה בניגוד להוראותיו, לרבות עזיבת הסמינר, תוביל אותן לגיהנום, וכן תביא עליהן אסונות שונים.

רמתי מואשם שניהל את שגרת חייהן של הנשים במבנה הסמינר, היה מעורב בכל הנעשה - לרבות קביעת סדר היום, מועדי הארוחות והמקלחות, הדלקת דוד החשמל בדירה, האוכל שיוגש לנשים, שעת כיבוי האורות ונעילת הדלתות, ושימש כגורם הבלעדי המחליט ביחס לכל אלה. הנאשם הורה לנשים לקבל רשות עבור כל יציאה ממבנה הסמינר. אם וכאשר אחת הנשים פעלה בניגוד להוראותיו, הוא היה "משפיל אותה ברבים, מתעלם משאלותיה, ומורה לנשים אחרות לנדות אותה עד שתפייס אותו", לשון כתב האישום.

נשות הסמינר העבירו לרב כספים, שבאמצעותו הוא מימן חלק מהוצאות מחייתו. בדרך זו, על פי כתב האישום, "החזיק רמתי את הנשים בתנאי עבדות, באמצעות הפעלת שליטה ממשית על חייהן של הנשים והנערות, לצרכי קבלת שירותים".

הרב אהרון רמתי, מנהל מדרשת באר מרים לבנות
הרב אהרון רמתי, מנהל מדרשת באר מרים לבנות | צילום: חדשות 10

האישום השני מייחס לרמתי עבירה של שיבוש הליכי משפט. המסמך מפרט כיצד בתחילת ינואר 2020, ימים בודדים לפני שנעצר, פנה אל רמתי מכר ומסר לו כי צפויה להיות בימים הקרובים פשיטה של המשטרה על מבנה הסמינר. בעקבות כך הורה הנאשם להוציא את הקטינות ממבנה הסמינר ולשלוח אותן למקום אחר - שם יתינו עד לסיום הפשיטה. כמו כן הוא הורה להחביא מכתבים, למחוק מידע מהמחשב, להעלים את כל מכשירי הטלפון הניידים של הנשים וכן להשמיד רשימה שמית של בנות הסמינר.

אישום נוסף מייחס לרב תקיפת קטין בידי אחראי. במספר הזדמנויות הוא העביר לנשים מסר לפיו ניתן להשתמש בענישה פיזית בחינוך ילדים, בפרט באמצעות הכנסת סחוג לפה. "עונש זה הונהג בגן שפעל בביתו של הרב".

תלמידות בכת של אהרון רמתי
תלמידות בכת של אהרון רמתי | צילום: חדשות 13

החשדות כלפיו עלו כבר לפני תשע שנים, ובפברואר 2011 פורסם בחדשות 13 תיעוד בלעדי מתוך הבית שבו ניהל את הכת. מתחם המגורים כלל שתי קומות -  בראשונה שני חדרים ושירותים, שם התגורר רמתי עם אשתו ותשעת ילדיו. בקומה השנייה, אליה מובילה כניסה נפרדת, הייתה דירת ארבעה חדרים שהומרה למדרשה, ובה עשרות צעירות כבנות 20.

אחת הנשים מהכת של הרב סיפרה לחדשות 13 כי "אנחנו גרות כאן שנים - זו קומונה. סתם נטפלים לרב. אנחנו בסך הכול 30 בנות שחיות כאן וממש טוב פה. התלונות של הבנות שיצאו זה מקנאה, השם לא שפר עליהן".