"מבקש סליחה": אחרי חמש שנים - רוצח מוחמד אבו חדיר מביע חרטה

בשנת 2014 רצח יוסי חיים בן דוד את הנער הפלסטיני ממזרח י-ם. בשיחה מתאו שבכלא ניצן, סיפר לחדשות 13 על תחושותיו ועל בקשת החנינה מהנשיא: "לא מגיע לי לשבת על דבר שלא עשיתי במודע"

זמן צפייה: 03:45

לפני חמש שנים בדיוק, ב-2 ביולי 2014, נמצאה גופתו השרופה של מוחמד אבו חדיר - נער פלסטיני שהתכונן לצום הרמדאן. הנער יצא בשעה מוקדמת מביתו שבמזרח ירושלים, ואז נתקל ביוסי חיים בן דוד - שרצח ושרף אותו באכזריות, כנקמה על חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים בגוש עציון חודש קודם לכן. בשיחה מתאו שבכלא ניצן, סיפר בן דוד לחדשות 13 על תחושותיו בעקבות הרצח, ועל ניסיונו לקבל חנינה מנשיא המדינה.

חרף קביעות מפורשות של בית המשפט, בן דוד ממשיך לטעון לאי שפיות. "אני רוצה שיפתחו את התיק מחדש", הצהיר. "לא מגיע לי לשבת על דבר שלא עשיתי במודע". בן דוד שחזר את החקירות שעבר: "היו לי חקירות במשך ארבעה ימים רצוף, בלי שינה. בכל השלבים האלה אמרתי שאני לא זוכר כלום".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

הערכה: מח"ש תמליץ להאשים השוטר שירה בטקה בגרימת מוות ברשלנות

נתניהו: "שיתפתי את טראמפ בגניבת ארכיון הגרעין – לפני המבצע"

אלימות במחאות: מפגינים קפצו על רכבים; שוטרים הותקפו • תיעוד

מוחמד אבו חדיר ויוסף בן דוד
מוחמד אבו חדיר ויוסף בן דוד | צילום: חדשות 13

לדבריו, "לא תכננתי את זה. אני זוכר בעיקר אש, לא זוכר שברחתי עם האוטו לאחר מכן. מי שלא חולה ולא חווה את המניה-דיפרסיה, ה-OCD, הוא לא יודע להבחין בכך – רק גורמי טיפול".

חרף הצהרותיו החוזרות ונשנות כי לא היה מודע למעשיו, בבית המשפט נקבע שוב ושוב כי לא כך הדבר. עם זאת, את בוקר המעצר שלו זוכר בן דוד מצוין. "הם לקחו אותי מביתי, פתחתי להם את הדלת בשמחה רבה,  לא הבנתי בכלל מה קורה", שחזר. "פתחתי את הדלת והם אזקו אותי ודרכו לי על הראש, מכות מול הילדות שלי, ואמרו לי שאני עצור".

"הוא שרף את כל המשפחה", הצהיר חוסיין אבו חדייר, אביו של הנער. "אני במצב נפשי קשה. בפנים הכול שבור". בן דוד סיכם: "אני רוצה לבקש סליחה ממשפחת אבו חדייר, יש לי את תמונתו ליד המיטה ואני כל יום מתפלל ומבקש סליחה".

יוסף בן דוד, אחד הנאשמים ברצח מוחמד אבו חדיר
יוסף בן דוד, רוצח מוחמד אבו חדיר | צילום: רויטרס

בפברואר 2018 דחה בית המשפט העליון את ערעורם של רוצחי וחוטפי הנער, והותיר את העונשים שנגזרו עליהם על כנם. טענותיהם של יוסף בן דוד, כי הוא חוסה תחת סייג אי השפיות, וכן של אחיינו הקטינים כי לא התגבשה אצלם החלטה להרוג, נדחו. בית המשפט העליון עמד על כך שלפי הגרסאות שהם עצמם מסרו בחקירתם בשב"כ, במשטרה ובשחזור, תכניתם המקורית הייתה לחטוף ולהרוג פלסטיני כנקמה על רקע לאומני, זאת בעקבות רצח שלושת הנערים שנחטפו בגוש עציון בחודש יוני 2014.

כזכור, בחודש אפריל 2016 הרשיע בית משפט המחוזי בירושלים את בן דוד, כאשר השופט קבע כי האיש היה אחראי למעשיו, זאת בניגוד לטענות פרקליטיו כי הוא אינו כשיר לעמוד לדין. בהכרעת הדין נקבע כי בן דוד הבין את מעשיו ושלט בהם.

מוחמד אבו חדיר, הנער שגופתו נמצאה היער ירושלים
מוחמד אבו חדיר, הנער שגופתו נמצאה היער ירושלים | צילום: ללא קרדיט

כמו כן, בחודש נובמבר 2015 הורשעו שני אחייניו הקטינים של בן דוד, שביצעו יחד איתו את החטיפה והרצח של אבו-ח'דיר, תושב שועפט, בחודש יולי 2014. בחודש פברואר 2015 נגזר מאסר עולם על אחד מהשניים, ועל השני 21 שנות מאסר.

נגד השלושה נטען כי יום לאחר איתור גופות שלושת הנערים שנחטפו בגוש עציון, יצאו למסע נקמה בציבור הפלסטיני. תחילה ניסו לחטוף אישה וילד, ומשנכשלו, שבו על עקבותיהם ונסעו שוב למחרת לבית חנינא - שם הבחינו באבו חדיר הולך לבדו. אז, על פי כתב האישום, הכניסו השלושה את אבו-ח'דיר בכוח לרכב, היכו בו עד אובדן הכרה, לקחו אותו ליער ירושלים, שם חבטו בראשו ולבסוף שרפו אותו בעודו חי וחסר הכרה.